Tätskikt ger inte vika hur som helst. Detta badrum ser ju sparsamt använt ut, klinkers ser fräscha ut på bilderna fortfarande så inte behöver ni oroa er där.

• Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Golvbrunnen är mycket lik den som vi hade i huset som byggdes 1989, där man är tvungen att stoppa ner handen för att få upp vattenlåset.
Okej. Då är det nog den äldre varianten då… :)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tätskikt ger inte vika hur som helst. Detta badrum ser ju sparsamt använt ut, klinkers ser fräscha ut på bilderna fortfarande så inte behöver ni oroa er där.
Skönt att höra! Ja hela badrummet ser väldigt sparsamt använt ut, eller åtminstone som att det blivit väl omhändertaget. Har du något tips på hur jag kan hålla lite extra koll på badrummet? Och hur man ev. skulle kunna upptäcka en vattenskada om sådan oturligt nog skulle ske? :) Det är nämligen platta på mark så kan dessvärre inte kolla underifrån eller så… Är lite av en novis när det kommer till badrum och hus generellt hehe..

Bernieberg Bernieberg skrev:
Här finns lite info om gamla brunnar:

[länk]

Om det är varianten där insatsen man kan plocka ut är typ L-formad verkar det inte otroligt att brunnen är original.

Edit: se s. 21 för daterade insatser
Tack!
Bör jag kunna lyfta upp den? Jag stoppade nämligen ner handen under och försökte lyfta men det satt stenhårt hehe… kanske jag som gjorde fel.

M JuliaMelle skrev:
Tack!
Bör jag kunna lyfta upp den? Jag stoppade nämligen ner handen under och försökte lyfta men det satt stenhårt hehe… kanske jag som gjorde fel.
M JuliaMelle skrev:
Tack!
Nu är jag inte bekant med just denna brunn men vill påstå att det finns en lös insats som går att dra upp (motsatsen har jag bara sett i gamla järnbrunnar där det finns en renspropp istället). Den tätar med O-ring mot brunnen och det kan sitta hårt så man får ta i.

• Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
BirgitS
På de golvbrunnar som vi hade var det just att ta tag om underkanten och dra allt vad man orkade samtidigt som man vickade/vred lite åt olika håll. Det var värst första gången så jag misstänkte att de som bott där tidigare inte lyft upp vattenlåset alls under deras 4 år.

• Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
Vårt andra badrum är vi som sagt rätt säkra på är original från när huset byggdes -82 (med tanke på den tjusiga gul-orangea mattan haha). Där är det dock en annan golvbrunn än badrummet på nedervåningen. Hur kan det komma sig? Är det kanske för att det ena är med klinkers och det andra med matta?

Bifogar bild på den andra brunnen också i det gula badrummet. Varning igen för äcklig bild. Inte använt detta badrum sen vi flytta in men brunnen var inte jätte-välrengjord från innan hehe.

• En oren golvbrunn omgiven av en gul-orange matta, från ett badrum byggt 1982.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
På de golvbrunnar som vi hade var det just att ta tag om underkanten och dra allt vad man orkade samtidigt som man vickade/vred lite åt olika håll. Det var värst första gången så jag misstänkte att de som bott där tidigare inte lyft upp vattenlåset alls under deras 4 år.
Okej. Får försöka med lite mer våld!

jag byggde 81 och har samma mönster på matta i tvättstugan fast den är grön och jag hade en blå i badrummet innan jag renoverade badrummet
tillägga att jag tror att badrummet är omgjort senare slutet på 90-talet eller början på 20-talet

• Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
T tergo skrev:
jag byggde 81 och har samma mönster på matta i tvättstugan fast den är grön och jag hade en blå i badrummet innan jag renoverade badrummet
Ja men precis, det gula badrummet känns väldigt original från -82 på alla vis haha :)

Brunnarna är gamla modeller på båda bilderna, så räkna inte led att nån "riktig" renovering ägt rum dom senaste 20 åren.

Men behöver inte betyda att ni får vattenskada idag.

T TheGame skrev:
Brunnarna är gamla modeller på båda bilderna, så räkna inte led att nån "riktig" renovering ägt rum dom senaste 20 åren.

Men behöver inte betyda att ni får vattenskada idag.
Okej, tack! Skulle tippa på att båda är från byggåret då.. Det hoppas jag att vi slipper. Åtminstone det ena badrummet kommer renoveras så snart vi sparat ihop mer pengar, men förhoppningsvis klarar de sig tills dess… :(

Vi har en likadan kommod och spegelskåp!
Renoverat 05 om jag minns rätt.

O Odi et Amo skrev:
Vi har en likadan kommod och spegelskåp!
Renoverat 05 om jag minns rätt.
Se där! Tippar på att de bytt ut inredningen i badrummet under 2000-talet någon gång då :) Men att döma av andras svar här i tråden verkar det dessvärre inte ha varit en riktigt renovering som gjorts utan endast uppfräschning av ytskikt. Typiskt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.