E Erikerik1 skrev:
Tack för alla svar. Jag har läst på och sett era svar och jag förstår att risken är mindre så länge man inte aktivt arbetar eller river materialet. Varför jag blir extra nojig är för att jag tycker skivorna ser slitna ut och att det även finns ett och annat "hål" i skivorna (se tillagd bild) vad är det som sticker ut från skivan!?
Mvh Erik
Jag har liknande plattor som också utvecklat ludd, min gissning är att eternit och cement delat på sig efter att ha utsatts av väder en längre tid. Jag gissar på att det innehåller asbest men är inte orolig då det är så små mängder. Om du vill ha bort luddet så spola med vatten så binder det dammet samtidigt som du borstar av plattan med tex en piassavakvast.
 
E Erikerik1 skrev:
Tack för alla svar. Jag har läst på och sett era svar och jag förstår att risken är mindre så länge man inte aktivt arbetar eller river materialet. Varför jag blir extra nojig är för att jag tycker skivorna ser slitna ut och att det även finns ett och annat "hål" i skivorna (se tillagd bild) vad är det som sticker ut från skivan!?
Mvh Erik
Slaska på lite målarfärg om du är orolig så binder du eventuell asbest.
 
  • Gilla
Erikerik1
  • Laddar…
Nu är det ju ett hyreshus så det är hyresvärden som får göra eventuella åtgärder.
 
  • Gilla
Erikerik1
  • Laddar…
Skivorna sitter vad jag förstår på balkongen. Hur många timmar per år tillbringar ni på balkongen?
Det hade varit betydligt värre att ha misstänkt skadade eternitplattor på väggarna inne i sovrummet. Asbestmaterial som finns utomhus och inte utsätts för påverkan så att det börjar damma, är en ytterst minimal hälsorisk.
(Lätt för dig att säga, kanske någon tänker, men vårt bostadshus, hela bövla kåken, har eternittak. Dessutom är det eternitfasad på vårt nyinköpta fritidshus, hela den kåken också!)
 
  • Gilla
Erikerik1
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Att det finns asbest i luften, betyder inte att det förekommer naturligt i luften. Det är en konsekvens av vår asbestproduktion och användning, och det om inte annat är en bra anledning att se till att materialet slängs på korrekt sätt.
Och det är sant att asbest fibrer frigörs när eterniten åldras.
Nu finns det massor med saker som är farligare, men det är ingen anledning att acceptera risken med asbest
Precis, min tanke också att med slitage och ålder så blir det inte hela bättre.
 
H hempularen skrev:
Plattan är sliten. Men de mängder av fiber som frigörs spontant, ligger i nivå med det ”naturligt förekommande” nivåerna.
Bilden med någon sorts ull ser inte ut som asbest. Ser mer ut som någon form av isolering.
Okej, tack för input.
 
tttomten tttomten skrev:
Jag har liknande plattor som också utvecklat ludd, min gissning är att eternit och cement delat på sig efter att ha utsatts av väder en längre tid. Jag gissar på att det innehåller asbest men är inte orolig då det är så små mängder. Om du vill ha bort luddet så spola med vatten så binder det dammet samtidigt som du borstar av plattan med tex en piassavakvast.
Tack för input. Tänker inte göra nått själv men ska lägga in felanmälan till värden så får dem göra lämpliga åtgärder.
 
Tack för alla svar, verkligen!
Ja kommer göra som så att jag ska felanmälan till värden och be om besiktning och lämpliga åtgärder.

Tänker att jag skriver här igen sen med vad värden kommer fram till och vad resultatet blir.

Trevlig helg alla!
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.