Hej!
Har flyttat till en hyresrätt som är bygg 69/70 (miljonprogram) och balkongens fasad ser för j*vlig ut (detta är nått jag ska be hyresvärden fixa med målning etc etc..)
Detta är ett område med många identiska byggnader där jag vet att dom under sommaren 2021 sanera asbest från fasad / balkong på en byggnad i närheten. Och det kommer troligen ske där jag bor också men först står stambyte på tur.

Mina frågor:
1. Är detta eternitplattor?
2. Med tanke på att det är rätt sliten fasad/balkong finns det risk att det "läcker" asbest**
3. Är sista bilden asbest (hittade det på balkonggolvet)

**För övrigt så sitter det "ventilationsluckor" med
in-luft längst upp på fönsterkarmen dessa "plattor"

Ja jag är nojig men jag kan inget om bygg och vart asbest finns, men asbest är det sista jag vill ha in i lägenheten och lungorna.

Ursäkta om jag lägger detta i fel forum. Känner att jag behöver svar snabbt.
Mvh
//Erik
 
  • Flagnande och sliten målfärg på balkongens kant och fönsterkarm, möjlig asbestbekymmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20211126_004125.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på damm och smuts på balkonggolv med eventuell misstänkt asbestfiber ansamlad vid väggkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Sålänge du inte sågar, borrar eller filar i skivorna är det helt ofarligt
 
  • Gilla
Erikerik1 och 1 till
  • Laddar…
Det ska även sägas att med rätt mätmetoder så finns det asbest i luften helt naturligt............Tyvärr har ju proportionerna på detta med asbest blivit helt orimliga och de som inget vet tror ju såklart på det dom läser och att det är "livsfarligt" Vilket det förvisso kan vara för en del på samma sätt som att en del får cancer av grannens cigarettrökande eller liknande fall. Finns ingen som automatiskt blir kroniskt sjuk av en asbestfiber.
 
  • Gilla
Erikerik1
  • Laddar…
Skivan kan vara eternit. Helt ofarlig så länge du inte sågar i den eller liknande.
Även OM du skulle såga i den utan skyddsutrustning, så är sannolikheten att du skulle bli sjuk av en enstaka stor exponering extremt låg. Det är väl lite så att om alla människor på jorden sågar var sin eternitplatta, så kanske en eller möjligen två blir sjuka av det.
De fall där det finns ett tydligt samband gäller personer som i fabriker stått och kapat eternitplattor 8h om dagen i åratal utan ens det enklaste andningsskydd.
 
  • Gilla
Erikerik1
  • Laddar…
Men även om sannolikheten är låg, så skall man givetvis skydda sig, när det är så enkelt.
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men även om sannolikheten är låg, så skall man givetvis skydda sig, när det är så enkelt.
Jepp vet man om att det är Eternit så ska man givetvis skydda sig, men ska man inte kapa i eternit så borde handskar och munskydd räcka enl mitt tycke.
Man behöver ju inte köra full-jag-kommer-att-dö-á-ebola-mundering är min åsikt iaf
 
  • Gilla
Erikerik1 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag har läst på och sett era svar och jag förstår att risken är mindre så länge man inte aktivt arbetar eller river materialet. Varför jag blir extra nojig är för att jag tycker skivorna ser slitna ut och att det även finns ett och annat "hål" i skivorna (se tillagd bild) vad är det som sticker ut från skivan!?
Mvh Erik
 
  • Närbild på slitna asbestcementplattor med små hål och fibrer som sticker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hempularen skrev:
Skivan kan vara eternit. Helt ofarlig så länge du inte sågar i den eller liknande.
Även OM du skulle såga i den utan skyddsutrustning, så är sannolikheten att du skulle bli sjuk av en enstaka stor exponering extremt låg. Det är väl lite så att om alla människor på jorden sågar var sin eternitplatta, så kanske en eller möjligen två blir sjuka av det.
De fall där det finns ett tydligt samband gäller personer som i fabriker stått och kapat eternitplattor 8h om dagen i åratal utan ens det enklaste andningsskydd.
Har du lust att kolla senaste inlägget jag gjorde i denna tråd, vad tror du det är på bilden?
 
S Stefan1972 skrev:
Det ska även sägas att med rätt mätmetoder så finns det asbest i luften helt naturligt............Tyvärr har ju proportionerna på detta med asbest blivit helt orimliga och de som inget vet tror ju såklart på det dom läser och att det är "livsfarligt" Vilket det förvisso kan vara för en del på samma sätt som att en del får cancer av grannens cigarettrökande eller liknande fall. Finns ingen som automatiskt blir kroniskt sjuk av en asbestfiber.
Jag förstår ditt resonemang 100% men jag tänker varför lämna nått åt slumpen, plattorna på min balkong är väldigt slitna ser ut som hål på vissa partier och något som "sticker ut". kolla gärna senaste bilden ja la till här och säga vad du tror?
 
E Erikerik1 skrev:
Jag förstår ditt resonemang 100% men jag tänker varför lämna nått åt slumpen, plattorna på min balkong är väldigt slitna ser ut som hål på vissa partier och något som "sticker ut". kolla gärna senaste bilden ja la till här och säga vad du tror?
jag förstår hur du tänker också men även om den där plattan sannolikt skulle kunna släppa ifrån sig lite fibrer så är det så lite att det iallafall inte blir mer än vad du andas in i övrigt........Det finns statistik på cancer av bilavgaser, rökning och gud vet allt och det är ingen som skyddar sig mot det heller. Tänk dom som har huset helt täckt av eternitplattor. Mycket vanligt på 50talet. Finns många intakta idag också. Då skulle de vara betydligt farligare att bo i då om man ska jämföra.
 
  • Gilla
Erikerik1
  • Laddar…
harry73
Att det finns asbest i luften, betyder inte att det förekommer naturligt i luften. Det är en konsekvens av vår asbestproduktion och användning, och det om inte annat är en bra anledning att se till att materialet slängs på korrekt sätt.
Och det är sant att asbest fibrer frigörs när eterniten åldras.
Nu finns det massor med saker som är farligare, men det är ingen anledning att acceptera risken med asbest
 
  • Gilla
Erikerik1
  • Laddar…
Plattan är sliten. Men de mängder av fiber som frigörs spontant, ligger i nivå med det ”naturligt förekommande” nivåerna.
Bilden med någon sorts ull ser inte ut som asbest. Ser mer ut som någon form av isolering.
 
  • Gilla
Erikerik1
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Att det finns asbest i luften, betyder inte att det förekommer naturligt i luften. Det är en konsekvens av vår asbestproduktion och användning, och det om inte annat är en bra anledning att se till att materialet slängs på korrekt sätt.
Och det är sant att asbest fibrer frigörs när eterniten åldras.
Nu finns det massor med saker som är farligare, men det är ingen anledning att acceptera risken med asbest
nä såklart inte men varför är asbest mycket farligare än annat som ger cancer? Det dör antagligen fler i tobaksrelaterade sjukdomar än motsvarande asbest. Inte springer väl folk omkring i gasmask för det. Proportionerna är liksom så uppblåsta och de som ingenting vet kan ju inte annat än läsa det som skrivs och där är ju minsta partikel "livsfarlig" En del är ju sjukt rädda för det.............
 
harry73
S Stefan1972 skrev:
Det dör antagligen fler i tobaksrelaterade sjukdomar än motsvarande asbest. Inte springer väl folk omkring i gasmask för det.
Nu är det inte heller så att folk springer med gasmask på öppen gata pga bakgrundsnivåer av asbest, men det skulle vara på tiden att förbjuda tobak pga deras hälsorisker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.