S
Maskintok skrev:
Är du inte riktigt klok... Det är ju för fan en motion... Inte en lag..
Det är ett lagförslag eller ändring till befintlig lag...
Ja, för de riksdagsledamöterna tycker/ tyckte som du att barn på förskola också ska vara skyddade av arbetsmiljölagen.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
S
A astolf skrev:
Och som ytterligare kvällslektyr till den som till äventyrs tvekar på begränsningarna i AML, får jag presentera AML, direkt från Riksdagens egen hemsida. [länk]

Är du extra osäker så läs 1Kap.§3 1st.
Ja precis. Det var den paragrafen jag skärmdumpade i inlägg #70.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
För att bygga på din parantes så från -98 blev det förskola. Sen får man kalla det för dagis om man vill. Även om frugan min rättar mig vaeje gång;)
Om någon rättar dig för att du säger dagis är de endast bara präktiga och tror det gör någon skillnad.
Vi säger dagis, och jag säger varje dag - Säg nu hejdå till dagisfröken.
Dagisfröken blir lika glad varje gång. Kanske inte de yngre för de har minsann lärt sig efter 3.5 år med legitimation att det får man inte säga (ironisk)

Jag vill dock ändå lägga till en fråga till de som vill polisanmäla.
Scenario.
Dagis har skaffat en ny klätterställning som är ce märkt och allt möjligt skit och kostat 250 000 för de har alla papper.
Ett barn trilla ner en halvmeter från en platå.

Skall man polisanmäla och gå bärsärkagång då?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
S
R Rkarlsson skrev:
Om någon rättar dig för att du säger dagis är de endast bara präktiga och tror det gör någon skillnad.
Vi säger dagis, och jag säger varje dag - Säg nu hejdå till dagisfröken.
Dagisfröken blir lika glad varje gång. Kanske inte de yngre för de har minsann lärt sig efter 3.5 år med legitimation att det får man inte säga (ironisk)

Jag vill dock ändå lägga till en fråga till de som vill polisanmäla.
Scenario.
Dagis har skaffat en ny klätterställning som är ce märkt och allt möjligt skit och kostat 250 000 för de har alla papper.
Ett barn trilla ner en halvmeter från en platå.

Skall man polisanmäla och gå bärsärkagång då?
Och när de yngre säger ifrån när du kallar dem ”dagisfröken” så svarar du ”Inga fara lilla flickan så har man alltid sagt”..? :rolleyes:
 
  • Gilla
Staffans2000 och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Och när de yngre säger ifrån när du kallar dem ”dagisfröken” så svarar du ”Inga fara lilla flickan så har man alltid sagt”..? :rolleyes:
Ingen säger emot mig. De är rätt vettiga och fattar att det är rätt svårt för en 2 åring att säga förskolepedagog. Eller korrekt benämning lärare i fritidshem.
Om de hade sagt emot och börjar bjäbba så hade jag inte tagit diskussionen heller =)

Vad du är fördömande och säger att det bara är flickor som jobbar på dagis. Skärp dig nu ;)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
A
S sinuslinus skrev:
Ja, för de riksdagsledamöterna tycker/ tyckte som du att barn på förskola också ska vara skyddade av arbetsmiljölagen.
har inget med detta att göra.
En motion är inget lagkrav, det är en fråga om att förändra.

förskola heter det.
förskolelärare.
inte dagis.
Eller dagisfröken.
alla former av skola är under arbetsmiljölagen, med tillämpning av skollagen.
 
S
R Rkarlsson skrev:
Ingen säger emot mig. De är rätt vettiga och fattar att det är rätt svårt för en 2 åring att säga förskolepedagog. Eller korrekt benämning lärare i fritidshem.
Om de hade sagt emot och börjar bjäbba så hade jag inte tagit diskussionen heller =)

Vad du är fördömande och säger att det bara är flickor som jobbar på dagis. Skärp dig nu ;)
Mins barn har kallat pedagogerna för sina namn. ;)
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
har inget med detta att göra.
En motion är inget lagkrav, det är en fråga om att förändra.

förskola heter det.
förskolelärare.
inte dagis.
Eller dagisfröken.
alla former av skola är under arbetsmiljölagen, med tillämpning av skollagen.
nä det heter inte förskolelärare det heter förskollärare!
 
S sinuslinus skrev:
Mins barn har kallat pedagogerna för sina namn. ;)
Jag vet det är sjukt. Jag kan inte namnet på alla. Jag kan de som är permanent på avdelningen bara.
 
A
R Rkarlsson skrev:
Om någon rättar dig för att du säger dagis är de endast bara präktiga och tror det gör någon skillnad.
Vi säger dagis, och jag säger varje dag - Säg nu hejdå till dagisfröken.
Dagisfröken blir lika glad varje gång. Kanske inte de yngre för de har minsann lärt sig efter 3.5 år med legitimation att det får man inte säga (ironisk)

Jag vill dock ändå lägga till en fråga till de som vill polisanmäla.
Scenario.
Dagis har skaffat en ny klätterställning som är ce märkt och allt möjligt skit och kostat 250 000 för de har alla papper.
Ett barn trilla ner en halvmeter från en platå.

Skall man polisanmäla och gå bärsärkagång då?
Nä bärsärkagång behövs inte..
polisanmälan är aldrig fel.
Är den obefogad så säger polisen över detta.
Men att få personal att agera och jobba beskyddande i största mån måste vara en högst prioriterad sak när det gäller små barn.

Annars så blir det snart nytt fall där förskolefröken glömde bort sitt ansvar och en pojke miste livet genom att remmen som satt på hjälmen var av fel typ och pojken dog av strypning...
Att vi föräldrar lämnar våra barn i händerna hos andra människor är ett ansvar och då krävs att personalen ser till att följa regler och lagar. även med en dörr som inte är deras bord att agera i..
Men när en olycka sker under deras ansvar så skulle de ha agerat och krävt av sin chef att dörren blev åtgärdad direkt... Eller stängd och låst tills den blev åtgärdad...

svårt detta?
inte direkt..
sunt förnuft... vinner alltid.. oavsett..
 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
A
K Kromo skrev:
nä det heter inte förskolelärare det heter förskollärare!
Jo jo för det var ju det frågan gällde..
Om jag lyckades halka på en knapp på telefonen... :thinking:
Trodde saken gällde ansvaret över dörren och arbetsmiljö... Men tydligen så var rättstavning trådens ämne... ;)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä bärsärkagång behövs inte..
polisanmälan är aldrig fel.
Är den obefogad så säger polisen över detta.
Men att få personal att agera och jobba beskyddande i största mån måste vara en högst prioriterad sak när det gäller små barn.

Annars så blir det snart nytt fall där förskolefröken glömde bort sitt ansvar och en pojke miste livet genom att remmen som satt på hjälmen var av fel typ och pojken dog av strypning...
Att vi föräldrar lämnar våra barn i händerna hos andra människor är ett ansvar och då krävs att personalen ser till att följa regler och lagar. även med en dörr som inte är deras bord att agera i..
Men när en olycka sker under deras ansvar så skulle de ha agerat och krävt av sin chef att dörren blev åtgärdad direkt... Eller stängd och låst tills den blev åtgärdad...

svårt detta?
inte direkt..
sunt förnuft... vinner alltid.. oavsett..
Nu vet jag inte om ts sagt att han pratat med rektor och vad rektor sagt.

Men första vägen att gå är väl för tusan ändå med rektorn. Om den gör åtgärd omgående ser jag inte varför man ska polisanmäla, då har de fixat problemet. Om rektorn vägrar kan jag ju förstå det. Eller om även skolchefen som står över rektorn (om det är kommunal) skiter i dig så kan man ju polisanmäla.

Kan till 100% säga att polisen skriver ut mallen för "ärende nerlagt" när de gjort anmälan och skickar hem till dig.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Nu vet jag inte om ts sagt att han pratat med rektor och vad rektor sagt.

Men första vägen att gå är väl för tusan ändå med rektorn. Om den gör åtgärd omgående ser jag inte varför man ska polisanmäla, då har de fixat problemet. Om rektorn vägrar kan jag ju förstå det. Eller om även skolchefen som står över rektorn (om det är kommunal) skiter i dig så kan man ju polisanmäla.

Kan till 100% säga att polisen skriver ut mallen för "ärende nerlagt" när de gjort anmälan och skickar hem till dig.
spelar ingen roll...
statistik ska ändå fram..
Och med anmälan, trots nedlagd... Så är det mer kött på benen om olycka händer igen.. Och ingen även denna gång åtgärdat direkt..

Så är det bevis på att problem finns på skolan och i dess ledning.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Maskintok skrev:
spelar ingen roll...
statistik ska ändå fram..
Och med anmälan, trots nedlagd... Så är det mer kött på benen om olycka händer igen.. Och ingen även denna gång åtgärdat direkt..

Så är det bevis på att problem finns på skolan och i dess ledning.
Ja jag kan inte se polisanmälan på ett finger. Det finns inte på kartan att ett klämt finger polisanmäls i arbetslivet vid olycka utan uppsåt. De få olyckor som behövt sjukvård på alla arbeten jag varit har aldrig någonsin resulterat i polisanmälan. Det har dock resulterat i omedelbar verkan på åtgärd vilket bör gälla på ett dagis med.
 
  • Gilla
Isolator
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Ja jag kan inte se polisanmälan på ett finger. Det finns inte på kartan att ett klämt finger polisanmäls i arbetslivet vid olycka utan uppsåt. De få olyckor som behövt sjukvård på alla arbeten jag varit har aldrig någonsin resulterat i polisanmälan. Det har dock resulterat i omedelbar verkan på åtgärd vilket bör gälla på ett dagis med.
Finns några fall där man sett att anmälan gjorts men blivit nedlagda... Sedan har dödsolycka skett och då kommer hela sanningen fram... tänk om man tagit vissa saker på allvar..

Men japp åtgärder för att undvika såna här saker är ett måste.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.