H hempularen skrev:
Någon form av genomföring hade ju varit lämpligt, men tätande gummipackning är väl bara aktuellt om man vill ha täthet. Den här kabeln går ju inte in eller ut från något tätt utrymme.

Jag är osäker på om det är ett direkt fel, men klart olämpligt.

Om man ex. tittar på elcentraler med plåtkåpa, så är det ju vanligt att det går mantlade kablar rakt igenom sidan eller botten, utan att det finns något skydd på plåtkanten. Det fungerar eftersom det är fast förlagda kablar som inte rör på¨sig. Om det däremot är en anslutningskabel till en lös apparat så måste det finnas både dragavlastning och nötningsskydd.

Förstår vad du menar, dock får kabeln knappt plats utan har klämts. Detta hamnar nog under kategorin yrkesstolthet, något jag värderar rätt högt.
 
E
Tekniker Tekniker skrev:
Förstår vad du menar, dock får kabeln knappt plats utan har klämts. Detta hamnar nog under kategorin yrkesstolthet, något jag värderar rätt högt.
Egentligen är det ingen kabel utan tre ledare med en bit plast runt, en riktig kabel hade nog hållet lite bättre.

Men det är en vanlig metod att få dessa ledare dubbelisolerade då man kommer ut från vägg.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Tekniker Tekniker skrev:
Förstår vad du menar, dock får kabeln knappt plats utan har klämts. Detta hamnar nog under kategorin yrkesstolthet, något jag värderar rätt högt.
Det är lite märkligt att det inte klagats mer över det du visat. Många gånger gås det hårdare fram här på forumet mot betydligt mindre brister ibland av rent formell art. Det riktigt dåliga försöket att borra/fräsa ur öppningen och med de vassa snäva kanterna är B1A. Den som gjort det kanske saknade ett lämpligare borr men knappast något som gjorts för att ta snabbare genväg det är nog ren oförmåga, dåligt handlag osv.

Nog inte fel att som du tänker kolla lite mer på vad som döljer sig här.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Fast jag tror inte vi behöver överdriva nåt..........Det är klart elpoliserna och perfektionisterna anser att det är fel. Det är klart att en sån där installation kan skava hål på kabeln och orsaka problem men vad pratar man i praktiken för tidsram då? En spegel som sitter fast och har en sån där installation och även om man gnuggar på bra på spegeln varje dag så tror jag nog det tar typ hundra år innan det sker nåt och då är det där badrummet och spegeln säkert renoverat och utbytt flera gånger redan........

Egentligen skulle det vara kul att sätta dessa personer på dagliga installationsjobb så får vi se om de lever upp till sin noggrannhet eller hur de nu gör ? Tror det skulle bli ohållbart i längden att göra allt 100% och skottsäkert och vackert.
Hade personen som drog det där vid spegeln lagt ner sin själv och gjort det fint med nå skavskydd och gradning och gummigenomföring så hade man inte fått en klapp på axeln för det och troligen inte fått mer betalt heller. Antagligen åt andra hållet bannor för att vi inte hinner med och nu får du ta det här ikväll eller nåt........
 
S Stefan1972 skrev:
Fast jag tror inte vi behöver överdriva nåt..........Det är klart elpoliserna och perfektionisterna anser att det är fel. Det är klart att en sån där installation kan skava hål på kabeln och orsaka problem men vad pratar man i praktiken för tidsram då? En spegel som sitter fast och har en sån där installation och även om man gnuggar på bra på spegeln varje dag så tror jag nog det tar typ hundra år innan det sker nåt och då är det där badrummet och spegeln säkert renoverat och utbytt flera gånger redan........

Egentligen skulle det vara kul att sätta dessa personer på dagliga installationsjobb så får vi se om de lever upp till sin noggrannhet eller hur de nu gör ? Tror det skulle bli ohållbart i längden att göra allt 100% och skottsäkert och vackert.
Hade personen som drog det där vid spegeln lagt ner sin själv och gjort det fint med nå skavskydd och gradning och gummigenomföring så hade man inte fått en klapp på axeln för det och troligen inte fått mer betalt heller. Antagligen åt andra hållet bannor för att vi inte hinner med och nu får du ta det här ikväll eller nåt........

Nu överdriver du en aning. Jag pratade om att ta en 10mm borr istället för 6mm. Kabeln får knappt plats. När jag åter skulle få ner den fick jag lirka och trycka - lite olustigt. Ett större hål utan vassa kanter hade räckt.

Jag pratade tidigare om yrkesstolthet (där har vi olika preferenser), jag försöker få det jag gör att bli bra. Man behöver inte överdriva men en grundnivå på bra räcker långt. Detta är inte bra.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
E
Tekniker Tekniker skrev:
Det rör sig alltså om nyproduktion.
S Stefan1972 skrev:
Hade personen som drog det där vid spegeln lagt ner sin själv och gjort det fint med nå skavskydd och gradning och gummigenomföring så hade man inte fått en klapp på axeln för det och troligen inte fått mer betalt heller. Antagligen åt andra hållet bannor för att vi inte hinner med och nu får du ta det här ikväll eller nåt........
När det handlar om nyproduktion så jobbar de allra flesta på ackord.

För att packa upp, montera, borra hål i spegelramen, och koppla in en sådan armatur har man, med lite fantasi och bläddring i ATL, 25 minuter på sig för att ens få ihop ackordet. Det förutsätter att man har alla erforderliga verktyg, maskiner, redskap och tillbehör med sig.

Jag försvarar inte att arbetet ser ut som skit. Men jag har förståelse för om det kanske gör det någonstans här och var.
 
  • Gilla
smn och 1 till
  • Laddar…
Vad jag förstår så är detta nyproduktion och då är frågan om alla lägenheter har samma typ av spegel och lika dåligt utfört.
Har varje lägenhetsinnehavare själv kunnat välja ut en armatur ur en katalog är det svårare för montören att veta vad som krävs. Men är det en standrad och 10 eller fler lägenheter så borde montören uppmärksammat detta på första stället och därefter utvecklat en bättre lösning. Och är detta en standrad lösning bör nog detta tas upp med byggaren så det kan kollas upp på alla ställen.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Vad jag förstår så är detta nyproduktion och då är frågan om alla lägenheter har samma typ av spegel och lika dåligt utfört.
Har varje lägenhetsinnehavare själv kunnat välja ut en armatur ur en katalog är det svårare för montören att veta vad som krävs. Men är det en standrad och 10 eller fler lägenheter så borde montören uppmärksammat detta på första stället och därefter utvecklat en bättre lösning. Och är detta en standrad lösning bör nog detta tas upp med byggaren så det kan kollas upp på alla ställen.

Det är en standardspegel, man kan välja skåp istället men det är ett steg upp. Kom precis på att vi har en likadan på toaletten. Så jag kollade hur den var utförd. Den tycker jag var ok!

Tog upp detta med platsledningen, de ville ta bilder och kika närmare på det. Nått annat kanske man inte hade förväntat sig heller.

Det efterfrågades bilder för att få helheten, tog några nu på WC-delen.
 
  • Enkel väggmonterad spegel med horisontell ljusramp ovanför i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en spegeldörr framför en vägg med synliga elinstallationer och avtagen armatur i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på kant och fäste av standardspegel på toalett, visande skruvar och monteringsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekniker Tekniker skrev:
Fast elen kommer ut bakom spegeln inom markerat område på bilden, detta är delen som sen går upp till själva belysningen. Så det är samma på alla och inte svårt att mäta ut. Finns bara ett ställe för elen att gå till själva belysningen.

[bild]
Elektrikern har nästan aldrig tillgång till badrumsskåpet med installationsmått,när rörinstallation dras,däremot finns rek på höjd ca:2000mm över golv,därav problemet
 
S stefan57 skrev:
Elektrikern har nästan aldrig tillgång till badrumsskåpet med installationsmått,när rörinstallation dras,däremot finns rek på höjd ca:2000mm över golv,därav problemet
Elen kommer ut rätt, helt enligt instruktion, håltagningen är dock inte korrekt.
 
Tekniker Tekniker skrev:
Elen kommer ut rätt, helt enligt instruktion, håltagningen är dock inte korrekt.
Verkar mera vara tillverkningsfel,elektrikern har inte kunnat göra annorlunda om du vill ha det Snyggt utan synliga kablar
 
S stefan57 skrev:
Verkar mera vara tillverkningsfel,elektrikern har inte kunnat göra annorlunda om du vill ha det Snyggt utan synliga kablar
Elen ska komma ut bakom precis som den gör. Armaturen som sitter fastskruvad ovanpå kräver att man tar upp ett hål för att få dit elen. Detta enligt instruktion från Vedum då hålet ej är förberett. Den som tagit upp hålet har gjort ett för litet hål. Det behöver inte vara elektrikern som sätter upp spegeln och ansluter kabeln. Kan vara nån snickare. Men personen har gjort ett för litet hål för att kabeln ska få plats på ett bra sätt. Dvs nån har defacto gjort fel.
 
Tekniker Tekniker skrev:
Elen ska komma ut bakom precis som den gör. Armaturen som sitter fastskruvad ovanpå kräver att man tar upp ett hål för att få dit elen. Detta enligt instruktion från Vedum då hålet ej är förberett. Den som tagit upp hålet har gjort ett för litet hål. Det behöver inte vara elektrikern som sätter upp spegeln och ansluter kabeln. Kan vara nån snickare. Men personen har gjort ett för litet hål för att kabeln ska få plats på ett bra sätt. Dvs nån har defacto gjort fel.
Jag förstår dig,hålet får inte klämma eller skava,annars ser jag inga konstigheter,hade varit mycket enklare om det varit förberett från början av Vedum
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
S stefan57 skrev:
Jag förstår dig,hålet får inte klämma eller skava,annars ser jag inga konstigheter,hade varit mycket enklare om det varit förberett från början av Vedum
Helt enig! En miss att inte göra detta direkt från fabrik.
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
Tekniker Tekniker skrev:
Elen ska komma ut bakom precis som den gör. Armaturen som sitter fastskruvad ovanpå kräver att man tar upp ett hål för att få dit elen. Detta enligt instruktion från Vedum då hålet ej är förberett. Den som tagit upp hålet har gjort ett för litet hål. Det behöver inte vara elektrikern som sätter upp spegeln och ansluter kabeln. Kan vara nån snickare. Men personen har gjort ett för litet hål för att kabeln ska få plats på ett bra sätt. Dvs nån har defacto gjort fel.
Det är samma modell som jag och mina kollegor själv har monterat hundratals av. Problemet är som det nämns i handlingen från Vedum, det är förberett för en armatur men inte för håltagning i spegeln. Därför la vi detta på bygg för att själv slippa ta hål, och eventuellt förstöra, spegeln.
Vi, elektrikerna, hade en höjd där vi skulle komma ut i väggen och sen blev det helt enkelt denna lösningen, annars hade man fått lägga all kabel och dosan ovanför spegeln men det hade inte blivit snyggt.

Får man fråga i vilken stad du befinner dig? Hade varit kul att se om samma sak sker på fler ställen i landet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.