Ibland är man inte snabb nog, detta var ett svar till Pinebar´s inlägg den 4 januari

Ha-ha, nä, där får du alla rätt!!!
/Ronnie
 
Hej, tycker att det är kanonsnyggt renoverat, en "inredning"som jag skulle kunna plocka lite enstaka detaljer ifrån. Dock köper heller inte jag konceptet helt och hållet, tycker att det skär sig mot fasaden (känns helt malplacerat). Man kan ju försöka få nånting i fasaden att förbereda en på vad som komma skall inomhus.

TyraMyra
 
Med tanke på de blyinfattade fönstren var det där huset
nog ett vettigt hus en gång i tiden, innan 2000-talets
vindar blåste sönder det. Sorgligt att folk inte inser hur
vacker dåtiden ändå är när det gäller gamla hus.

Tips till den som är modig nog att köpa
renoveringsobjektet: ställ in den kommande
månadens möten och LETA LOPPISAR, samt
ta kontakt med förra ägaren för _bilder_ på hur
det såg ut innan. Tillbaka, tillbaka och tillbaka!

Träpaneler kostar per m, bets måste inhandlas,
väv-, lin- och strukturtapeter måste ordnas. För
att inte tala om jobbet.

Lite som att köpa en epa-traktormoddad bil och
förvandla den "tillbaka" till vad den en gång
var... ja jösses.

De e mina 5 cent ;)
 
Jag tycker väl att det här var ett extremfall, men generellt tycker jag verkligen att förändringar är av godo. Något tillbaka tillbaka tillbaka blir det garanterat inte i mitt nyinköpta hus från -67... Vad är det för fel på förändring, är det inte lite väl nostalgiskt att tycka att alla hus ska vara inredda efter byggår?
 
Jag är döförälskad i konceptet tillbaka, tillbaka, tillbaka. Men det är ett betydligt snårigare sätt att renovera. Kräver eftertanke, research och fantasi.
De här människorna har gjort det enkelt för sig. Slagit upp sidan 57 i Elle Interiör och så copy-paste. Visst är det snyggt (om än en smula sterilt).
Men det är inte huset som får mitt hjärta att slå dubbelt även om jag gillar öppna ytor och få prylar (drömmen är en övernattningslägenhet med en futonsäng och en citron i fönstret. Inget mer.)

PS. Som någon sa. Släng in ett par, tre ungar och det är kört! DS.
 
Barea, så du tycker att tillbaka, tillbaka, tillbaka skulle gälla även på ett hus från -67? In med gamla gråa plastmattor, brun-beiga väggar och våtrumstapet?
 
Njaejaenejeaeeeehhh...svårt att svara på. Tidigare låg min gräns vid acceptabelt snygga årtionden vid 50-talet. Nyligen har jag snöat in på, inte bara 60-tal, utan även viss typ av 70-tal. Alltså; viss arkitektur från 70-talet är fantastisk. Samvetsfrågan sen. Skulle jag återskapa en plastmatta? Nej.
En tidstypisk heltäckningsmatta då? Kanske.
Om du renoverar ett hus från -67 utgår jag från att det finns detaljer som du vill bevara.
Har jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.