BirgitS
Humulus Humulus skrev:
Jo, det finns all anledning att mäta just gammastrålning, om man vill veta huruvida det är Blå lättbetong innehållande alunskiffer. Använder man ett vettigt och tillräckligt känsligt instrument och helst har lite vana, så ser man det tämligen omgående!, sunkiga mätare från Kina är däremot svåra att få något vettigt resultat med. Att bara mäta Radonhalten ger inget vettigt om det inte skulle vara väldigt lågt. Men är Radonhalten en bit upp så vet man fortfarande inte om det är markradon eller/och Radon från byggnadsmaterialet, och då är ju TS tillbaka på ruta ett.
TS frågade år 2010 så det som är aktuellt nu är frågan från Nilo aref som bor i bostadsrätt och eftersom frågan ställs här så har han nog ingen vana.
 
BirgitS BirgitS skrev:
TS frågade år 2010 så det som är aktuellt nu är frågan från Nilo aref som bor i bostadsrätt och eftersom frågan ställs här så har han nog ingen vana.
Fast det spelar mindre roll för svaret :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Bärande väggar brukar inte vara i lättbetong, vilket blåbetong är, men det kanske finns undantag.
Alla våra ytterväggar i källaren är i blåbetong så de är i högsta grad bärande. Resten av huset är siporex som ju också är lättbetong, så nog går det. 🙂

@Nilo aref
Googla på radonkonsult och välj ett bolag i närheten 👍
 
N Nilo aref skrev:
Hej,
Är detta blå betong?

Jag bor i en bostadsrätt och renoverar lite dock kan jag inte riva väggen och undrar vad man kan göra om detta skulle vara blåbetong och den släpper radon?

De har tidigare gjort radonmätning år 2012 som visade på 25 vilket låter alldeles för lågt. Ska göras en ny mätning i oktober
Ett enkelt svar.
Ja, det på bilden är så kallad blåbetong.
 
BirgitS
e02jr e02jr skrev:
Alla våra ytterväggar i källaren är i blåbetong så de är i högsta grad bärande. Resten av huset är siporex som ju också är lättbetong, så nog går det. 🙂

@Nilo aref
Googla på radonkonsult och välj ett bolag i närheten 👍
Nu gällde det ju flerfamiljshus.
 
Bostadsrätt är väl inte nödvändigtvis flerfamiljshus?
 
Nej, det finns radhus tex som är bostadsrätter. Men bortsett från det så förekommer Blåbetong faktiskt i flerfamiljshus på bärande väggar som tex isolering.
 
N Nilo aref skrev:
Hej,
Är detta blå betong?

Jag bor i en bostadsrätt och renoverar lite dock kan jag inte riva väggen och undrar vad man kan göra om detta skulle vara blåbetong och den släpper radon?

De har tidigare gjort radonmätning år 2012 som visade på 25 vilket låter alldeles för lågt. Ska göras en ny mätning i oktober
Tack för alla svar.
Vi har nu beställt och ska mäta under rätt säsong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.