Detta kommer från en innervägg i källaren.Den till höger är puts med färg på,den till vänster är bit av blocken som innerväggen är uppbyggd av.Då det finns samma typ av hus i området som påstår sig ha haft problem med att dessa väggar ska innehålla blåbetong så undrar jag om man kan se på utseendet på bitarna om det är blåbetong?

Kikade oxå på en radonmätare från usa http://www.safehomeproducts.com/shp...-siren/radon-monitor-and-alarm/1449/1449.aspx
verkar ok samt borde gå att använda för att kolla upp de andra väggarna oxå?någon som använt en sån?den mäter radongas,men går det upptäcka varifrån det kommer?den uppdateras ju 1gång per timme bara
 
  • DSCN0744.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det nu är blåbetong så behöver det inte betyda att den innehåller radon...
 
sorry,glömde skriva att det är uppmätt 240 i radon värde,så det är ju förhöjt värde,jag placerade dosan ca 1m från denna vägg i källaren.mätte 3månader.
 
240 Bq är iofs inte nåt alarmerande värde. Att det fanns blåbetong utan radon visste jag inte, stämmer verkligen det?
Den lilla biten ser ut som blåbetong men det var svårt att se färgerna ordentligt på min burk, blåbetong är porös, lite "bubblig" så där, väger lite.
Det som är viktigt att veta när man ska åtgärda radonproblem är ju varifrån radonet kommer, det finns såna som besiktar och fastslår just sånt, googla på radon så hittar Du nog nån i närheten.
Det finns en tråd på forumet där forskningsläget när det gäller radonets farlighet redovisas, läs den också.
 
Det ser definitivt ut som blåbetong med sitt blågråa porösa utseende. Siporex tex är kritvit.

*Sanna* skrev:
Om det nu är blåbetong så behöver det inte betyda att den innehåller radon...
Jo...
 
J
Ser helt klart ut som blåbetong
 
det verkar som det är blå betong då,bra,eller egentligen inte bra men då kan man ju sikta in sig på att montera ner dom väggarna i källaren..
Ingen som har eller har använt sig utan mätaren som jag nämnde i första inlägget?
 
Jillo skrev:
det verkar som det är blå betong då,bra,eller egentligen inte bra men då kan man ju sikta in sig på att montera ner dom väggarna i källaren..
Ingen som har eller har använt sig utan mätaren som jag nämnde i första inlägget?
Du behöver inte ta ner väggarna för att dom är av blåbetong väll? Det finns massor med hus byggda av blåbetong (vi bor i ett av dom) så det är inte nån katastrof. Det är inte ens klart fastställt att det är farligt men inte heller så svårt att åtgärda, speciellt inte när Ni redan har så pass lågt värde.
 
de finns väldigt många lägenhetshus som är byggda med dedär skiten och jag vet inte riktigt vad jag ska tro ingen där jag bodde förut såg ut att dö pågrund av det. tror de är en massa snack bara för att dom inte ska få sparken på någon myndighet någonstans!
 
nej det är ingen panik så,har bott här någar år,men väggarna är relativt tunna och inte många slag med släggan innan man har rivit ner skiten,Dom är heller inte bärande,.Blir nog något som man kan pyssla med till våren när det är nått lite varmare ute:cool:
 
  • Gilla
Luggude
  • Laddar…
Hur tjocka är väggarna ? Är de 20 cm så finns det risk att de är bärande.
Är de tunna, 7-10 cm så är de inte bärande.

Men det är verkligen overkill att riva ut lättbetong pga Radon. Så farligt är det inte om man jämför med ex mögel vilket många hus har.
.
 
Redigerat:
Är de inte bärande så hade jag rivit ut skiten och ersatt med annat. Det är och kommer alltid att vara mer värde i ett hus utan blåbetong. Det kan vara en värdehöjande åtgärd om det är så att du blir av med all blåbetong i huset i och med detta.

Jag pratar alltså pengar, inte hälsa. Någon enstaka blåbetongvägg här och där hade jag inte oroat mig för. Hus byggda helt i detta material har jag dock undvikt.
 
Redigerat:
bonkeman skrev:
Det är och kommer alltid att vara mer värde i ett hus utan blåbetong
Håller jag inte med om alls! Kanske gäller i avfolkningbygder men i storstadsområden är det läget som avgör värdet, sen läget och sen läget. På 4e plats kommer skick men då bara om det är ett totalt renoveringsobjekt eller om det är tok-renoverat. I övrigt så gäller läget, har man sen lite tur som säljare ramlar det in 2 intresserade som har råd med ett överpris som bjuder över varandra rejält, det påverkar värdet men är inget jag som husägare kan påverka.
 
Jag håller med om att det är bättre att lägga de pengarna på renovering istället, snyggare vitvaror eller snyggare badrum.
Det är sådant som höjer värdet i en storstadsregion.
 
speciellt om man inte han nämt nått om va de är i väggarna;) för de man inte vet de lider man inte av!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.