M
Hej! Jag har en väldigt viktig fråga gällande asbest. För 2 veckor sedan städade jag uppe på värmepumps-skåpet som finns inne på toaletten (har bott här i 2 år). Ovanpå skåpet var det fullt utav tjockt grått damm/grus, och mycket var små korn/stenar i samma färg , jag torkade bort det med en blöt trasa. Sen tittar jag ner i hålet som är i mitten utav taket på skåpet (se bifogad bild) och jag har haft fullkomlig panik sedan dess. Är det såhär asbest ser ut? Kan det tjocka dammet och gruskornen som jag torkade runt ha varit asbest (tog aldrig bild på det)?? Jag hyr detta hus och jag vill inte ta upp detta med min hyresvärd förrän jag hört mej för ordentligt för då tror hon att jag ”felsöker”. Jag är livrädd just nu och vill bara ha ett så bra svar som möjligt. Jag bor här med mina barn.
Tack på förhand.
Vänliga hälsningar
 
  • Sexkantig bult på rostig yta med spruckna och skadade kanter, mögel och förfall. Fokus på mitten, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som det är vanlig "gullfiberisolering" (glasfiber) som har blivit smutsig runt hålet=ofarligt

Hur gammal är prylen som är på bilden? Läs på någon typskylt.
 
Varför tror du att det är asbest där? Hur ser taket ut?
 
M
E etompau skrev:
Ser ut som det är vanlig "gullfiberisolering" (glasfiber) som har blivit smutsig runt hålet=ofarligt

Hur gammal är prylen som är på bilden? Läs på någon typskylt.
bifogar bild på det som står under maskinen. Vad var det då för tjockt damm som jag torkade upp, det var som grått mjöl med små gruskorn/grusbitar i. Vet att hon renoverade något år innan jag flyttade hit. Kan det ha varit skit sedan dess?? Usch är så vansinnigt orolig. Tack för ditt snabba svar
 
  • En typskylt för CTC PARCA-anläggning med tekniska specifikationer, sliten kant och små fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
useless useless skrev:
Varför tror du att det är asbest där? Hur ser taket ut?
såhär ser taket ut, vet att hon renoverade några år innan jag flyttade hit, skulle det ha vart skit sedan dess som låg där uppe...? Har aldrig sett sådant innan bara, som grått mjöl med grå grusbitar i.. tack för era svar
 
  • Inomhus vy med vita och rosa väggar, metallrör, vit bordsskiva, klinisk eller industriell känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Jenna Tengvall skrev:
bifogar bild på det som står under maskinen. Vad var det då för tjockt damm som jag torkade upp, det var som grått mjöl med små gruskorn/grusbitar i. Vet att hon renoverade något år innan jag flyttade hit. Kan det ha varit skit sedan dess?? Usch är så vansinnigt orolig. Tack för ditt snabba svar
Pannan är byggd 1993, då användes inte asbest i isolering, det totalförbjöds 1982.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
M
E etompau skrev:
Pannan är byggd 1993, då användes inte asbest i isolering, det totalförbjöds 1982.
Är det sant?! Tack snälla! Då är det en klar omöjlighet att det skulle vara asbest?? Och även det grå mjölet och grå små gruskornen/bitarna som jag torkade av från taket av pannan ? Kan det ha blivit kvar där uppe efter att hon renoverade huset och ingen städade där helt enkelt..?
 
Ja, den pannan har inte vart i närheten av asbest.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
M Jenna Tengvall skrev:
Är det sant?! Tack snälla! Då är det en klar omöjlighet att det skulle vara asbest?? Och även det grå mjölet och grå små gruskornen/bitarna som jag torkade av från taket av pannan ? Kan det ha blivit kvar där uppe efter att hon renoverade huset och ingen städade där helt enkelt..?
Låter troligt.
 
M
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, den pannan har inte vart i närheten av asbest.
Tack för svaren, detta räddade mej
 
M
E etompau skrev:
Låter troligt.
är så tacksam för era svar!
 
Nu är det som sagt inte asbest. Men även OM det hade varit asbest, så är det inget att bli väldigt orolig över.

En enstaka exponering gör ingen skillnad. Eller, jo det finns en risk, men det ligger i storleksordningen att om alla människor som levt på jorden sedan Neandertalarna, utsätter sig för en sådan exponering, så skulle ev. en eller ett par visa sjukdomssymptom.

Man skall ha respekt för, asbest, undvika att utsätta sig för det, använda skyddsmask om man trots allt gör det osv. Men OM man av misstag råkar utsätta sig, eller någon annan för asbest, så är det ingen fara, bara man inte gör det dagligen.

De som faktiskt har drabbats av asbest, är i huvudsak anställda på eternitfabriker som stod och sågade, fräste, slipade asbesthaltigt material 8h om dagen i åratal, och helt utan någon form av skydd, i en miljö som var dimmig av asbestfiber i luften. Där finns det dramatiskt dålig statistik.
 
  • Gilla
fisgris8 och 4 till
  • Laddar…
M
M Jenna Tengvall skrev:
är så tacksam för era svar!
Kan jag bara fråga vidare på den tanken ? : nu vet inte jag när hon (min hyresvärd) renoverade eller om hon har eternit-plattor under plåttaket. Men om det skulle vara så, skulle det grå mjöliga dammet och de små grus/sten-kornen på värmepumps-skåpet kunna vara rester från eternit (jag menar när de fäst fast plåttaket).. om det är så, har då detta dammet farit rundor där inne så länge som det legat där...? Om jag är helt ute och cyklar så snälla hjälp mej då att sansa mej, detta har gått mej lite på huvudet. Jag var uppe på vinden och tittade och det var helt tätt där i taket och jag kunde inte se vad som skulle kunna ha orsakat det grå mjölet/kornen därifrån men uppifrån måste det ju kommit. Tack på förhand. Mvh
 
M
H hempularen skrev:
Nu är det som sagt inte asbest. Men även OM det hade varit asbest, så är det inget att bli väldigt orolig över.

En enstaka exponering gör ingen skillnad. Eller, jo det finns en risk, men det ligger i storleksordningen att om alla människor som levt på jorden sedan Neandertalarna, utsätter sig för en sådan exponering, så skulle ev. en eller ett par visa sjukdomssymptom.

Man skall ha respekt för, asbest, undvika att utsätta sig för det, använda skyddsmask om man trots allt gör det osv. Men OM man av misstag råkar utsätta sig, eller någon annan för asbest, så är det ingen fara, bara man inte gör det dagligen.

De som faktiskt har drabbats av asbest, är i huvudsak anställda på eternitfabriker som stod och sågade, fräste, slipade asbesthaltigt material 8h om dagen i åratal, och helt utan någon form av skydd, i en miljö som var dimmig av asbestfiber i luften. Där finns det dramatiskt dålig statistik.
tack så jättemycket! Kopierar in min vidarefråga till dej : nu vet inte jag när hon (min hyresvärd) renoverade eller om hon har eternit-plattor under plåttaket. Men om det skulle vara så, skulle det grå mjöliga dammet och de små grus/sten-kornen på värmepumps-skåpet kunna vara rester från eternit (jag menar när de fäst fast plåttaket).. om det är så, har då detta dammet farit rundor där inne på toaletten så länge som det legat där...? (Jag och barnen har bott här i två år) . Om jag är helt ute och cyklar så snälla hjälp mej då att sansa mej, detta har gått mej lite på huvudet. Jag var uppe på vinden och tittade och det var helt tätt där i taket och jag kunde inte se vad som skulle kunna ha orsakat det grå mjölet/kornen därifrån men uppifrån måste det ju kommit. Tack på förhand. Mvh
 
Det låter väldigt osannolikt att det skulle vara någon form av asbest. OM vi antar att det är rester från renoveringen. Det blir alltid väldigt mycket damm vid rivning av olika material, och det är inte ovanligt att man hittar rester av rivningsdamm åratal efter en renovering. Det kan vara gips, slipdamm från spackel osv.

Men även OM det är asbesthaltigt damm, så är det helt ofarligt om det bara ligger där, visst någon enstaka fiber kan säkert röras upp i luften då och då. Men vi har asbest i låååga halter i all luft vi andas. Det är inte ett främmande material. Så även om man skulle röra upp något gammalt damm någon gång så ger det ingen märkbar ökad exponering över en människas livscykel. Det man skall undvika är att bearbeta asbest, inte såga i det, inte borra i det, eller fräsa, slipa osv. Men även om man råkar göra det någon gång i okunskap så är ingen skada skedd. Just att torka upp med blöt trasa är bästa sättet att "sanera" asbest.

Det finns miljontals människor som utsatts för långvarig hög exponering av asbest i arbetslivet, om vi bortser från de extrema fallen (eternitarbetarna), så är det väldigt få som fått skador. Ex. har alla bilmekaniker som arbetat fram till slutet av 80 talet utsatts för stor exponering vid byte av bromsklossar på bilar. Det finns bilmekaniker som drabbats, men det är rätt ovanligt. Byggtnadsarbetare har under årtionden rivit asbesthaltiga material (utöver eternit), samma där, några enstaka drabbade (men desto fler av andra dammrelaterade lungproblem, rivningsdamm är onyttigt även utan asbest).

För människor utanför de här yrkesmässiga riskområdena, är oron över asbest farligare än exponeringen någonsin kan bli.

Men som sagt, det är väldigt osannolikt att dammet du ser skulle vara asbesthaltigt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.