Hej på er!

Håller på och renoverar vårt hus, med byggår 1939.

Skall riva ur linoliummattorna från hela plan 2, och har hittat något som jag misstänker är asbest...

Jag tror att mattan installerades under 60-70-talet, av stilen/färgen att döma.

Det ligger en grå "papp" under mattan. Jag har tittat på den i mikroskåp och anser mig se en kristallin struktur. Den går lätt sönder, och väts med lätthet med vatten, varpå det beter sig som blött papper.

Vad tror ni som har erfarenhet - är det asbest jag har att göra med? Vänligen se bifogad bild som visar golvplan, "pappen" och golvplank.

Tack på förhand!

- Jesper
 
  • Delvis borttaget golv i renoveringsprojekt med byggsäck och rengöringsspray.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv under renovering med borttaget ytskikt som visar gammalt trä och nytt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att avgöra om det är asbest eller inte behöver du skicka prov till labb. Det kostar lite drygt en femhundring och du får svar om någon dag.
Alternativet är att hantera det som om det vore asbest. Du verkar ju redan rivit det mesta, och utrymmet ser ut att vara tomt? Bra munskydd och kläder som du kan slutanvända, sen packa i säck och slänga i separat container på återvinningen. Städa ordentligt.
 
Tack för bra svar!

Jag har landat i att detta inte asbest, då det stämmer för bra in på grålumpapp. Dessutom brinner detta material bra, vilket talar mot asbest.

Har dock förstått att linoliummattor KAN innehålla asbest, så andningsmasken förblir på under resten av hanteringen, oavsett.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
I Ingen_särskild skrev:
Har dock förstått att linoliummattor KAN innehålla asbest, så andningsmasken förblir på under resten av hanteringen, oavsett.
Det är aldrig nyttigt att andas in byggdamm, gäller oavsett om det är asbest eller inte.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Jag håller också på och river upp Linolium mattor i en lägenhet från 1950.
Mattan släppte lätt men kvar ligger ett "papp skikt" som sitter stenhårt i något svart lim-liknande.

Blev toknojjig över att antingen mattan eller Limmet kan innehålla asbets.
Golvläggaren som jag konsulterade per telefon trodde inte att det var asbest men skickade för säkerhets skull in ett prov till Evema för Express analys: https://asbestprov.se/#ovriga-rum

Vill främst veta om jag kan gå på med golvslip osv eller måste hantera allting mer varsamt och kanske sanera lägenheten.
 
  • Rivet golv i en lägenhet med rester av linoleummatta och ett underliggande pappskikt med svart lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fredrik- skrev:
Jag håller också på och river upp Linolium mattor i en lägenhet från 1950.
Mattan släppte lätt men kvar ligger ett "papp skikt" som sitter stenhårt i något svart lim-liknande.

Blev toknojjig över att antingen mattan eller Limmet kan innehålla asbets.
Golvläggaren som jag konsulterade per telefon trodde inte att det var asbest men skickade för säkerhets skull in ett prov till Evema för Express analys: [länk]

Vill främst veta om jag kan gå på med golvslip osv eller måste hantera allting mer varsamt och kanske sanera lägenheten.
För tre år sedan rev jag ut korkmatta som hade svart lim under, liknade det svarta på din bild. Skickade ett prov på analys och det var asbest i limmet.
Så jag tycker inte att du ska slipa det där förrän du fått svar på ditt test.

Men att vara nojig över det hjälper inte. Gjort är gjort och det är väldigt låg risk. De som dör av asbest har nästan uteslutande jobbat med det dagligen och varit storrökare. För övriga är risken med en engångsexponering försumbar.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
För tre år sedan rev jag ut korkmatta som hade svart lim under, liknade det svarta på din bild. Skickade ett prov på analys och det var asbest i limmet.
Så jag tycker inte att du ska slipa det där förrän du fått svar på ditt test.

Men att vara nojig över det hjälper inte. Gjort är gjort och det är väldigt låg risk. De som dör av asbest har nästan uteslutande jobbat med det dagligen och varit storrökare. För övriga är risken med en engångsexponering försumbar.
Ja nojjig är kanske fel ord, är inte orolig för min skull, snart 50år och tror inte detta förkortar mitt liv så mycket.
Men kommer ha 2barn i 12års åldern som ska bo här varannan vecka så vill ju inte sprida runt det i huset.
- Har pausat jobbet i dessa rum tills jag får svar denna/nästa vecka.
 
Ser ju ut att vara enklare att skrapa bort med nån golvskrapa/sickel ? Finns det inte såna tro? Så länge det är bundet i limmet så lär det ju inte spridas så mycket. Plasta igen rummet och dammsug sen så har man gjort det man kan.
 
BirgitS
S Stefan1972 skrev:
Plasta igen rummet och dammsug sen så har man gjort det man kan.
Bättre att våttorka alla ytor än att dammsuga som får dessa ytterst små fibrer att spridas runt av luftdraget.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Bättre att våttorka alla ytor än att dammsuga som får dessa ytterst små fibrer att spridas runt av luftdraget.
ja fast det är som sagt bundet i limmet........då har man nog hål i påsen isåfall om nåt sprids.
 
BirgitS
S Stefan1972 skrev:
ja fast det är som sagt bundet i limmet........då har man nog hål i påsen isåfall om nåt sprids.
Jag är inte säker på att det hjälper när man börjar skrapa på limmet. Det är ytterst små lättflyktiga fibrer det gäller.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är inte säker på att det hjälper när man börjar skrapa på limmet. Det är ytterst små lättflyktiga fibrer det gäller.
ja men då är ju huset redan kontaminerat då...........då spelar det nog ingen roll vad man gör.
 
Ja man behöver ju inte göra det värre.
Men det är ju skräp och damm på golvet som måste bort och svårt att våttorka upp allting.
Har en Dammklass H dammsugare men vet inte om den tar Asbest.

Har testat skrapa både och det är tungt, varvat med en tapetskrapa och klassisk färgskrapa 15mm + 40mm.
Skulle uppskatt att det tar 1timme per kvm, så känns inte aktuellt.
Men pausat i väntan på provsvar så tar jag det därifrån.
 
BirgitS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.