å en bild på brytaren. bryter bara svart och brun. gulgrön verkar vara jord och blå antar jag är nolla, för den är bara vidareskarvad

Verkar det rimligt?

Då är de kört att kunna erbjuda nån byggström i CEE don härifrån va?
 
  • brytare_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr kan du inte använda det nej, knepigt att det bara är draget 2 faser om det är avsäkrat med 3. Är det bara 2 fasledare på båda sidor av brytaren? om det är tre på en sida där hade man ju kunnat sätta upp en CEE kontakt istället för brytaren och koppla bort perilex-uttaget
 
verkar ju inte va trefas. Men min fråga är varför måste dom ha det? Hantverkare som flytspacklar hos folk borde ha verktyg som lämpar sig att använda hemma hos folk. Men det är en annan fråga iof...
 
gunne, jag håller med dig till 100%

Det känns löjligt att jag ska behöva anlita en elektriker att sätta in ett 3-fas uttag för att flytspackelfirman har valt en sån maskin. Flytspackelkillen sa att om de kör på 230V 10A så går säkringen :(

Nåja, tack allihopa för svaren. Alltid lärde man sig nåt. Ingen som råkar vara behörig elektriker och har nära till Mälarhöjden... :)
 
Jag gjorde som citactiva föreslog och tittade lite på andra sidan, och där hittade jag en till ledare! :)
Det är en svart med vitt streck. Då kanske det trotsallt var en riktig elektriker som installerat detta...
Hoppet har åter tänts :p
 
tog ju ytterligare en fin liten bild som jag glömde bifoga
 
  • brytare_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men se där! Bort med brytaren och dit med uttaget så är saken biff.
Verkar fö vara en litet hempul, brytaren är ett motorskydd och kabeln till uttaget är RK, ej för fast installation.
Förresten, hur stora säkringar har du till det hela? Svårt att se på bilden, med kabeln verkar vara 1,5 mm[sup]2[/sup]=10A... Ville han ha 3-fas eller 16 A enfas eller 16A trefas??
 
I mitt proppskåp står det 2,5 kvadrat. Fast jag tog fram skjutmåttet och det är bara 1,5 kvadrat. Då borde jag egentligen säkra ner till 3x10A, eller?

Flytspacklaren sa 3 fas 16 A om jag minns rätt. Det sitter i alla fall 16 A säkringar.

Jag får ringa honom å fråga vad det är för maskin och vilken effekt den har. Detta handlar om någon timmes arbete en gång sedan ska elen rivas detta rivas. Had etänkt slippa ta hit elektriker innan det blir dags att dra den nya elen.
 
Ja du får inte ha 16A på 1.5 kvadrat om inte vissa vilkor är uppfyllda. Och den regeländringen som tillåter 16A på 1.5 unde rsärskilda förutsättningar ser ut att vara bra mycket yngre än din brytare.

Tycker att det låter som att dina golvkillar behöver 16A enfas. Antingen har deras pryl en enfas eller en trefasmotor. Har den en trfasmotor så går den inte på enfas. Behöver den 16A enfas så kanske det går att ordna lite enklare.

Å andra sidan är det faktiskt riktigt bra att ha ett 16A trefasuttag att tillgå. I synnerhet om du ska bygga om
 
Svårt att se på bild, kan likagärna vara 2,5...
 
Ringde spackelkillen. Det är deras pump som behöver 3 fas 16A. De häller i pulver och vatten och sedan blandar den spacklet och pumpar in det.

Tackvare er har jag ju kommit fram till att min el verkar lite tveksam :p
Jag kom på en annan lösning, jag knackade på hos grannarna och ena grannen visade sig ha ett sånt 5-poligt uttag. 380V 16A stod det på det. Flytspackelkillen ska komma förbi med en lååång skarvsladd i morgon så nu kan jag sova lugnt :D

Tack igen alla som svarat!
 
det ser ut som att det ligger åt minstone 4 ledare i kabeln som går fram (man skymtar en svart till exempel), men bara 3 anslutna, blå/N brun/L1? och gulgrön/PE

det verkar inte vara någon höjdare att koppla in där och iom utanpåliggande matningen så kanske det int eär någon höjdare att börja spika kabel heller, men hur har du det bakom spisen?

är det perilex där är det sannloikt 3fas med Neutral och allt.
en adapter mellan perilex och CEE17 är inte svårt att skruva ihop, har en själv faktiskt just inför den typen av situation du beskriver, även om den mest kom till nytt aunder min tid i filmbranchen när man ville ha kraft till div utrustning ur dig olika uttag (gamla hederliga tjyvkopplingar som glödlampssocklar var inte ovanligt lol)

en sak jag upptäckte beträffande perilex är dock att den gamla märkningen (R,S,T. ligger åt andra hållet mot den moderna (L1,L2,L3. dvs det som för var märkt R är nu märkt L3 och T är märkt L1. kom ihåg detta och kontrollera mot uttagets märkning och fastföljdstesta så att inte deras maskin börjar gå baklänges.
för att sejfa (vilken stavning!) kan du ju köpa en CEE hona med fasväxlare om det finns, (finns iaf hankontakt med fasväxlare).

 
mats_o skrev:
Å andra sidan är det faktiskt riktigt bra att ha ett 16A trefasuttag att tillgå. I synnerhet om du ska bygga om
Verkligen, sätt det vid mätartavlan (om den sitter inomhus eller om uttaget går att låsa)...
 
master_mimer skrev:
en sak jag upptäckte beträffande perilex är dock att den gamla märkningen (R,S,T. ligger åt andra hållet mot den moderna (L1,L2,L3. dvs det som för var märkt R är nu märkt L3 och T är märkt L1. kom ihåg detta och kontrollera mot uttagets märkning och fastföljdstesta så att inte deras maskin börjar gå baklänges.
för att sejfa (vilken stavning!) kan du ju köpa en CEE hona med fasväxlare om det finns, (finns iaf hankontakt med fasväxlare).
Jag har då aldrig sett en CEE-hona med fasväxlare. Tror inte det går att göra en sådan säker, så lätt...

Men man kan ju ha dels en adapter Perilex-CEE. Och sedan dels en fast fasväxlare CEE-CEE (omvänd)...
 
Du vet att tråden är fem år gammal va? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.