Status
Tråden går ej att kommentera.
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilka andra länder i väst hade marginalskatt på 87 procent? En bolagsskatt på över 50 procent? Vilka andra länder i väst hade långt gången implementation av kommunism (löntagarfonder)? Det är klart det finns yttre faktorer tex var det ju inte alliansen fel det var finanskris under deras första mandatperiod. Men att Sverige gick sämre än alla andra länder under de där mörka åren är enbart sossarnas fel och deras väljare.

För att distribuera en kaka måste någon baka den.
Vad har det med saken att göra?
Du påstod att tillväxten stagnerade under 80-talet och det är ju inte sant utan det var högkonjunktur med bra tillväxt. Bra tider för exportindustrin.

Det är inte heller sant att det var först under slutet av 60-talet som man införde välfärdsreformer utan de hade ju börjat flera årtionden tidigare med semestrar, begränsad arbetstid, pension osv. Mer än ett århundrade tidigare om man tänker på sånt som skolundervisning för alla.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Nej, ni missförstår. När ni tittar i spegeln ser det ut som att det är vänsterarmen ni lyfter.
I princip all fascism är vänster speciellt i Sverige titta tex på Antifascistisk Aktion. De värsta facisterna någonsin.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nisse och någon till. Ang inflation,löner mm 70-90 talet. Ni kan läsa mer på ekonomifakta varför det var väldigt osunt samt vad som krävdes att komma ur detta öde.

Ingen ide att jag sitter och skriver det som redan står där.
Det är väl ingen som har påstått att det var bra utan bara att det hade inget att göra med regeringen eftersom det var likadant i en massa länder i västvärlden trots att de hade regeringar från både till vänster och höger sida.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har det med saken att göra?
Du påstod att tillväxten stagnerade under 80-talet och det är ju inte sant utan det var högkonjunktur med bra tillväxt. Bra tider för exportindustrin.

Det är inte heller sant att det var först under slutet av 60-talet som man införde välfärdsreformer utan de hade ju börjat flera årtionden tidigare med semestrar, begränsad arbetstid, pension osv. Mer än ett århundrade tidigare om man tänker på sånt som skolundervisning för alla.
Pengarna tog slut i kassan och man fick höja skatterna. Man ser aldrig effekten av en samhällsändring direkt. Det tog några år innan de negativa effekterna av välfärden började synas. Sedan tog det många år till innan sossarna gjorde något åt det.

Men man måste ändå ge sossarna cred att de var de som till slut genomförde reformerna. Det krävs en sozze för att göra sozzeidioti ogjord :)

Vi lider fortfarande av detta för övrigt. Inga nya storföretag i kaliber som ABB, Ericsson, osv har startats sedan 50-talet.

Hur kan du supporta en modell som sossarna själva dömde som ohållbar?
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fascism är en vänsterrörelse.
Använder du nyspråk?
Har inte Orwell lärt dig hur dumt det är?
 
  • Gilla
LaoLars och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur kan du supporta en modell som sossarna själva dömde som ohållbar?
Det gör jag ju inte. Jag anmärker på dig för att du skriver sånt som inte är historiskt korrekt. Det har inte med mina åsikter att göra.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl ingen som har påstått att det var bra utan bara att det hade inget att göra med regeringen eftersom det var likadant i en massa länder i västvärlden trots att de hade regeringar från både till vänster och höger sida.
Så 87 procent marginalskatt och löntagarfonder hade ingen inverkan på Sveriges ekonomi? Du tycker mao sossarnas reformer på 90-talet var fullt onödiga?
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så 87 procent marginalskatt och löntagarfonder hade ingen inverkan på Sveriges ekonomi? Du tycker mao sossarnas reformer på 90-talet var fullt onödiga?
Nu påstår du saker som jag inte har skrivit igen.

Jag bara skriver att hög inflation och höga lönehöjningar skedde i andra länder fast de inte hade socialdemokratiska regeringar.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu påstår du saker som jag inte har skrivit igen.

Jag bara skriver att hög inflation och höga lönehöjningar skedde i andra länder fast de inte hade socialdemokratiska regeringar.
Men Birgitta lilla du. Det är inte hemliga siffror titta här tex Sverige vs några andra länder i Europa. Båda länderna såg dessutom sin industri sönderbombade under WW2.

Interaktivt linjediagram som visar inflationstrender i Sverige, Tyskland och Nederländerna från 1955 till 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Exakt, kräver det inte eftergymnasial utbildning så är det ju i princip icke kvalificerat arbete. Och nej krav på körkort räknas inte som kvalificerat arbete :crysmile:
Kan du då förklara vad i ditt arbete som kräver eftergymnasial utbildning? Jag är nyfiken.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Kan du då förklara vad i ditt arbete som kräver eftergymnasial utbildning? Jag är nyfiken.
Det kan man säga om vilket yrke som helst. Motfråga, skulle du vilja ha en självlärd kirurg?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det kan man säga om vilket yrke som helst. Motfråga, skulle du vilja ha en självlärd kirurg?
Så länge personen har en läkar legitimation, spelar det väl ingen roll?
Men som vanligt slingrar du dig. Har du ett kvalificerat jobb som kräver eftergymnasial utbildning?
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men Birgitta lilla du.
Är det normalt språkbruk för dig att använda härskartekniker mot den du pratar med?
Eller pratar du om någon annan eftersom du inte använde mitt förnamn?
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Så länge personen har en läkar legitimation, spelar det väl ingen roll?
Men som vanligt slingrar du dig. Har du ett kvalificerat jobb som kräver eftergymnasial utbildning?
Många arbetsgivare anställer inte utvecklare som inte är korrekt utbildade men det är inte ett formellt som leg för en läkare. Nu har inte jag träffar på så många självlärda utvecklare det är så få.

Men de förstår inte datakomplexitet, de skriver O(n) kod när det gått lösa med O(1) eller de skriver O(n^2) när det går skriva O(log n) osv.

De förstår inte vikten av säkerställa datakvalitet vid samtida händelser osv.

Men det är helt sant att det inte är ett formellt krav från länstyrelsen
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det normalt språkbruk för dig att använda härskartekniker mot den du pratar med?
Eller pratar du om någon annan eftersom du inte använde mitt förnamn?
Haha du har inget bra svar på grafen så du tar det där. Gittan, Gittan. Tycker lite synd om dig för du sitter i covid tråden och ältar när precis hela världen dragit vidare med sina liv. Har du ingen mening i livet?
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.