Hej!
har kollat lite på begagnade FTX system eller liknande, huset är 2 vån från -37 med ventilation genom några upptagna hål i murstocken och jordvärme.

just på morgonen känns det väldigt fuktigt och varmt i alla sovrum som ligger på övervåningen, vi ska byta till isolerfönster nästa sommar så jag undrar om det är värt att sattsa på ett sådant system eller vad hade ni gjort?

//Nikke
 
Det beror på vad du har för uppvärmningsssystem idag. Huset är säkerligen konstruerat för att gå men en varm murstock under eldningssäsongen, där motorn är en olje- eller vedpanna. Denna panna ser till att "självdraget" fungerar under den kritiska säsongen, dvs den kalla. I princip är det inte självdrag, utan forcerad ventilation med pannan som motor.

Om du fortfarande eldar tex ved eller olja så skulle jag felsöka i annan ände. Självdraget torde fungera. men har du bytt till el eller fjärrvärme, eller annan uppvärmingsmetod som inte förbrukar luft inne i huset, så har motorn till ventilationen försvunnit. Jag skulle självfallet se till att ordna någon typ av forcerad ventilation, inte nödvändigtvis FTX, det kan ju duga med forcerad frånluft så att du återställer den drivkraft för självdraget som försvann när pannan togs ur bruk.

Håller du med?
 
Jag kan bara instämma med Consensus. Jag hade en liknande situation. Hus från 48 med "självdrag" som gick från oljepanna till fjärrvärme. Jag installerade mekanisk frånluft och satte in extra radiatorer i källaren (det fattades många sådana även med panna), samt extra tilluftsventiler på bostadsplanet (huset var helt utan).

Det fixade inomhusklimatet från odrägligt (komplett med mögelväxt på vinden) till utan anmärkning. Detta till en kostnad av (säg) 12000:- - 15000:- i material (nytt Fx och radiatorer från blocket).
 
nikke skrev:
Hej!
har kollat lite på begagnade FTX system eller liknande, huset är 2 vån från -37 med ventilation genom några upptagna hål i murstocken och jordvärme.

just på morgonen känns det väldigt fuktigt och varmt i alla sovrum som ligger på övervåningen, vi ska byta till isolerfönster nästa sommar så jag undrar om det är värt att sattsa på ett sådant system eller vad hade ni gjort?

//Nikke
Eftersom du har jordvärme (värmepump) så har du idag minimalt med självdrag, det kommer inte bli bättre när du byter ut fönstrena utan det kommer bli ännu sämre, eftersom huset blir blir tätare.

Ett tätt hus utan mekanisk frånluftsventilation är ett dåligt hus, det är mer eller mindre en tickande bomb (kan bli mögel väldigt fort)

Så mitt råd är att installera FTX-system.
 
  • Gilla
Kashe
  • Laddar…
Consensus skrev:
Jag skulle självfallet se till att ordna någon typ av forcerad ventilation, inte nödvändigtvis FTX, det kan ju duga med forcerad frånluft så att du återställer den drivkraft för självdraget som försvann när pannan togs ur bruk.
Eftersom det ska bytas till energifönster nästa sommar så vill dom antagligen spara energi, att då montera någonting annat än FTX/frånluftsvärmepump är mer eller mindre självmord.
 
Det lär ju inte bli sämre ventilation men isolerfönster för antar att nuvarande glas är hela och du lär inte få billigare vv eller värme med en frånluft vp det du kan skaffa är en frånluft modul som värmer brine före vp men enligt experterna så lönar det sig endast om jordslingan är underdimensionerad så då återstår en fläkt på taket eller liknande lösning om inte självdraget räcker till men kom i håg att ska självdrag funka ska det finnas till luft också så börja med att kolla till luften.
 
  • Gilla
MartinLL
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Det lär ju inte bli sämre ventilation men isolerfönster för antar att nuvarande glas är hela och du lär inte få billigare vv eller värme med en frånluft vp det du kan skaffa är en frånluft modul som värmer brine före vp men enligt experterna så lönar det sig endast om jordslingan är underdimensionerad så då återstår en fläkt på taket eller liknande lösning om inte självdraget räcker till men kom i håg att ska självdrag funka ska det finnas till luft också så börja med att kolla till luften.
Jag kan nästan garantera till 100% att huset blir tätare när man byter fönster, anledningen är att drevningen blir bättre därav tätare.
Några fönster i vårt hus är otäta i själva bågen, flera fönster är otäta i drevningen.

Om man vill förbättra ventilation så bör man alltid försöka satsa på mekanisk frånluft med någon form av återvinning. Luften i en bostad bör bytas ut varannan timme, det luftombytet kan man ytterst sällan skapa med självdrag.
 
Ja har man fuskat med monteringen av de gamla fönstren så blir det tätare med nya och tvärtom.
 
Hej
Räkna ordentligt på om det verkligen lönar sig med att satsa på FTX.Jag tror att det är många som gör bort sig och drar på med dessa anläggningar.Många gånger duger vanlig hederlig mekanisk frånluft.Det låter bra i reklambladen med återvinning osv men hur mycket gör det i verkliga livet i minskad elförbrukning speciellt om du kör med jord/bergvärme.Hur lång tid tar det innan du går breakeven osv?
Fredrik
 
Om man vill spara pengar så är det bästa att inte ventilera alls :) .FTX ger dock bra ekonomi i energiförbrukning om man väljer aggregat med EC motorer. FTX ger dessutom överlägset bästa inomhusmiljö med tempererad och filtrerad tilluft.

sänt from my fån
 
Tack för alla svar...

Några frågor till, (håller på att sätta mig in i detta nu)
har funderat på om det lönar sig också med värmeåtervinningen p.g.a att huset inte är speciellt tätt, (dock känns det att luften är "gammal" när man öppnar ett rum på morgonen) det är tillägsisolerad med ca 70mm på utsidan, och tretex skivor på insidan. ska väl börja framöver med en 45mm isolering på insidan och åldersbetändigplast vilket kommer göra att det blir ytterligare tätt.

men om om man skulle köpa ett begegnat värmeåtervinnande agg. för ca 5000:- med rör och ljuddämpare skulle det vara ekonomiskt försvarbart med hänsyn till det jag skrev här över (ex. flexit från mitten av 00-talet) och vad ska man välja? vad ska man kontrollera på aggregaten?
eller ska man göra som Fredrik skrev
Många gånger duger vanlig hederlig mekanisk frånluft.
Är väldigt tacksam för alla som skriver...

Mvh Nikke
 
  • Gilla
yopshi
  • Laddar…
Tja, jag räknade på det lite i mitt gamla hus. Och eftersom jag redan betalat extra för billigare fjärrvärme, och jag inte kunde få till någon bra dragning för tilluft (var svårt nog med frånluften) så bestämde jag mig för att stanna för frånluft så länge. Det skulle ta mig ganska många år att spara igen extrapengarna för ett FTX-agg. (Filtrering av tilluft har jag ordnat med flimmerfilter i tilluftsventilerna, och sätter man de rätt så får man inga problem med kallras.)

Jag skulle säga att du kan ju iaf börja med frånluft. Om du tänker efter lite med dragning så finns det ju inget som hindrar att du lägger till FTX senare om det skulle visa sig att det blir för dyrt med frånluften. De rör du dragit för den kan du ju använda lika bra för en senare FTX-anläggning. Det enda du blir stående med då är en fläkt (och en stegtrafo) och de är inte så dyra (och kan köpas/säljas på blocket iaf).
 
En stor risk med begagnat är nog att utbudet inskränker sig till aggregat med eluppvärmning för både avfrostning och eftervärmning vilket kan ge ordentligt utslag på elräkningen. Ett modernt aggregat behöver varken det ena eller det andra om du har dräglig temperatur inne. Har själv ett iofs effektivt aggregat med roterande vvx från mitten av 80-talet (snarlikt ett heru) som hette "villasparbössan" som klarar sig bra utan eftervärmare, i ett hus på 219 kvm från seklets början.Sommartid låter jag endast frånluftsfläkten gå, då man ändå kör med öppna fönster och det spar åtminstone in 90 watt i effekt.
 
Det brukar vara väldigt svårt att räkna hem en ftx-anläggning om man bara ser till sparad energi kontra kostnad. En ftx-anläggning bygger man främst för att den ger ett bra klimat inne!
 
Visst är det så att man monterar det i första hand för komforten.
Det står var och en fritt att bedömma om det är värt vad det kostar både i investering,jobb och underhåll.
En till fråga jag tycker man ska fråga sig är om det kommer att fungera bra i ett gammal hus.
Om jag inte fattat det fel bygger mycket av FTX tänket på att det ska vara så lufttätt som möjligt och det är det sällan och ska inte heller vara i gamla hus.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.