Enk Projektet skrev:
Haha....jag förstår...mitt förra hus jag sålde var byggt 2004 och var välisolerat....hade fjärrvärme med låga driftkostnader...när jag frågade om vad han skulle skriva som åtgärdsplan så skrattade han och sa att det får nog bli att vädra snabbare.....
Som du säkert förstår är det anticimex.

Jag förstår inte varför vi anlitade dom. Har hört så mycket skit om dom att man borde fatta att dom är skojare.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
O
hantverkare1 skrev:
Som du säkert förstår är det anticimex.

Jag förstår inte varför vi anlitade dom. Har hört så mycket skit om dom att man borde fatta att dom är skojare.
Du får skylla på att det vart lite fel när du gjorde beställningen... Bussen spårade ur och tunnelbanan fick punktering därför blev det AC:D
 
Redigerat:
Lite OT men måste fråga.......
Mäts radon i samband med köp/sälj av fastighet numera?
Ingår det i besiktningen?
 
Enk Projektet skrev:
Haha....jag förstår...mitt förra hus jag sålde var byggt 2004 och var välisolerat....hade fjärrvärme med låga driftkostnader...när jag frågade om vad han skulle skriva som åtgärdsplan så skrattade han och sa att det får nog bli att vädra snabbare.....
Läste energideklarationen på att hus vi var intresserade av: Om man genomförde alla energibesparingarna som AC föreslog så skulle huset börja producera energi....
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Wide Glide skrev:
Lite OT men måste fråga.......
Mäts radon i samband med köp/sälj av fastighet numera?
Ingår det i besiktningen?
Oftast inte. En ordentlig radonmätning tar flera månader och skall helst göras på vintern.

En s.k korttidsmätning ger väldigt osäkert resultat.
 
O
Wide Glide skrev:
Lite OT men måste fråga.......
Mäts radon i samband med köp/sälj av fastighet numera?
Ingår det i besiktningen?
Som jag har förstått det hela så räknas inte radon som dolt fel...
 
Nu har vi ältat detta med varandra, andra och var å en för sej i egna tankar.
Vi kommer att ta befintligt besiktningsprotokoll samt fördjupande delen fr AC ang vattenskadan och gå igenom huset med en hyfsat sakkunnig vän. Med det anser vi att vår undersökningsplikt som köpare är ok.

Energideklarationen drar vi av 3500kr på vårt pris mot vår köpare i kontraktet, så slipper vi boka detta samt inte gynna dem som utför spektaklet.
Vad tror ni om detta?
 
LillaHon skrev:
Nu har vi ältat detta med varandra, andra och var å en för sej i egna tankar.
Vi kommer att ta befintligt besiktningsprotokoll samt fördjupande delen fr AC ang vattenskadan och gå igenom huset med en hyfsat sakkunnig vän. Med det anser vi att vår undersökningsplikt som köpare är ok.
Det är inte vad ni anser som är det viktigaste utan vad en domstol eller AC (om säljaren tecknar en dolda fel försäkring) anser som är det viktiga. Risken är att de kommer anse att ni inte har uppfyllt er undersökningsplikt.
 
C
andersmc skrev:
Hur skulle förbrukningskostnaderna kunna bli verifierade, menar du? Skulle konsulten ha tillgång till nån annan data än husägaren?
Förbrukningen skall vara uppmätt och i de fall det inte finns underlag skall den beräknas av kontrollanten. Min erfarenhet är att kontrollanterna inte godtar någon hörsägen utan vill ha dokumenterade förbrukningssiffror som nuförtiden lätt kan inhämtas från el-/ev. fjärrvärmeleverantör ifall man inte har koll på papperna.
Även om vissa kontrollanter kanske är mindre nogräknande får man väl utgå från att de flesta inte lämnar ifrån sig uppgifter som är uppenbart oriktiga - de har ju också ett ansvar.

Det är ju uppenbart att energideklarationen inte innehåller några uppgifter som säljaren inte redan har tillgång till, men nu var det ju inte säljarens intressen jag argumenterade för. Vidhåller att det är intressant som köpare att ha en sammanställning av husets energiprestanda.
 
Noone70, kan du skrämma upp oss mer gm att ge exempel på värsta tänkbara senario?

Förstod av mäklaren att om vi beställer en överlåtelsebesiktning kommer även säljaren att försäkra sej med en...Anledning t oro för ett sådant ställningstagande. Ngt att dölja hör? Eller vill alla bara rusta sej till taknocken för eventualiteter?
 
Det klart ni ska besikta huset oavsett vad säljaren tycker/säger...undersökandeplikten gör att dolda fel är mycket svårt att vinna vid en ev tvist...
Känns inte huset som om det är överkomligt med jobb och pengar är det bättre att köpa ett annat hus.....
 
Enk Projektet skrev:
Det klart ni ska besikta huset oavsett vad säljaren tycker/säger...undersökandeplikten gör att dolda fel är mycket svårt att vinna vid en ev tvist...
Känns inte huset som om det är överkomligt med jobb och pengar är det bättre att köpa ett annat hus.....
Men säljaren har en doldafel-försäkring, köparen gör besiktning då det är dennes plikt...var hamnar hemförsäkringen?
 
LillaHon skrev:
Noone70, kan du skrämma upp oss mer gm att ge exempel på värsta tänkbara senario?

Förstod av mäklaren att om vi beställer en överlåtelsebesiktning kommer även säljaren att försäkra sej med en...Anledning t oro för ett sådant ställningstagande. Ngt att dölja hör? Eller vill alla bara rusta sej till taknocken för eventualiteter?
Va? Sa mäklaren det? Nu skulle jag ha blivit rejält misstänksam för det låter om mäklaren om inte vill att ni ska göra en riktigt besiktning.

Värsta scenario: Att ni efter köp hittar ett allvarligt fel som kan vara ett dolt fel men säljaren hävdar att det är något som ni hade hittat om ni fullföljt er undersökningsplikt.
Vi hittade ett allvarligt fel på vårt hus, vi klarade oss tackvara att vi både en besiktningsman och en erfaren byggare som kollat på huset innan köp. AC gjorde allt för att hävda att det inte var ett dolt fel och att vi inte fullgjort vår undersökningsplikt. Hade vi inte haft en överlåtelsebesiktning att falla tillbaka på hade det varit kört.
 
LillaHon skrev:
Men säljaren har en doldafel-försäkring, köparen gör besiktning då det är dennes plikt...var hamnar hemförsäkringen?
Hemförsäkringen har inget med dolda fel att göra
 
  • Gilla
LillaHon
  • Laddar…
Gå på känsla skulle jag säga. Känns huset bra så är det nog det. Om ni verkligen är intresserade av husets skick ska ni inte anlita Anticimex, där får du bara ett "tyckande" och inte en riktig besiktning. Missförstå mig rätt men de är inte byggnadsingenjöer. Anlita någon som är med i SBR och är ingenjöroch kan läsa ritningar för att se att man inte puckat sig totalt som förre ägare av huset.

Dolda fel är i princip avskaffat för det går inte att vinna det idag som köpare. Och det är en knäpp lag från början. Värsta scenariot är väl att inte kunna bo/sälja eller ha råd att renovera/sanera en skada på huset efter ni köpt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.