FemTummar FemTummar skrev:
Jag avslutade nyligen en prenumeration på en webbsida, och gick sedan in på Skandiabankens webbsida för att ta bort webbföretagets tillstånd att dra pengar från mitt kontokort.

Jag hittade inget sånt tillstånd och på min fråga till supporten om vad som hindrade företaget från att tömma mitt konto på pengar när jag väl gett mitt tillstånd till att de varje månad drar en prenumerationsavgift på x kronor fick jag svaret att "banken inte var ansvarig för avtal som ingåtts mellan andra företag och kund".

Skulle det alltså räcka med att lura någon att ingå en billig prenumeration och så ta alla pengar som finns tillgängligt på det kontot? Är verkligen betalgränser det enda som hindrar ett sånt beteende?
Tycker rubriken på tråden är lite missvisande, det handlar väl inte om att tömma kontot pga ngn obehörig access?

Har du gjort ett medgivande om autogiro så kan banken ta bort det.

Men använder du dina kortuppgifter så är det inte banken som kan göra något _(med mindre än att du spärrar kortet), utan då måste då säga upp tjänsten hos dom som debiterar ditt kort.
Om dom inte får debitera kortet så får du bestrida det eller reklamera det hos banken (vissa banker verkar iaf ha den tjänsten)
https://seb.se/privat/betala/kort-for-privatpersoner/reklamera-kortkop

Det är dock inget du gör i förtid utan om det inträffar...
 
K
Alla sådana grejer får man köpa med ett kreditkort med nöjdhetsgaranti så som klarnas. Eller så kan man använda ett tillfälligt digitalt kort.

Vill TS vara helt säker på att de inte drar pengar i framtiden måste kortet bytas ut.. men de flesta är förstås ärliga så jag hade inte oroat mig så mycket
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Eller så kan man använda ett tillfälligt digitalt kort.
Fast för en prenumeration som ska betalas upprepade gånger varje månad passar nog inte tillfälliga digitala kort.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
FemTummar FemTummar skrev:
Jag avslutade nyligen en prenumeration på en webbsida, och gick sedan in på Skandiabankens webbsida för att ta bort webbföretagets tillstånd att dra pengar från mitt kontokort.

Jag hittade inget sånt tillstånd och på min fråga till supporten om vad som hindrade företaget från att tömma mitt konto på pengar när jag väl gett mitt tillstånd till att de varje månad drar en prenumerationsavgift på x kronor fick jag svaret att "banken inte var ansvarig för avtal som ingåtts mellan andra företag och kund".

Skulle det alltså räcka med att lura någon att ingå en billig prenumeration och så ta alla pengar som finns tillgängligt på det kontot? Är verkligen betalgränser det enda som hindrar ett sånt beteende?
Spärra kortet, avbryt autogirot eller döda kontot och skaffa ett nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.