Jag avslutade nyligen en prenumeration på en webbsida, och gick sedan in på Skandiabankens webbsida för att ta bort webbföretagets tillstånd att dra pengar från mitt kontokort.

Jag hittade inget sånt tillstånd och på min fråga till supporten om vad som hindrade företaget från att tömma mitt konto på pengar när jag väl gett mitt tillstånd till att de varje månad drar en prenumerationsavgift på x kronor fick jag svaret att "banken inte var ansvarig för avtal som ingåtts mellan andra företag och kund".

Skulle det alltså räcka med att lura någon att ingå en billig prenumeration och så ta alla pengar som finns tillgängligt på det kontot? Är verkligen betalgränser det enda som hindrar ett sånt beteende?
 
Du har väl medgivit dragning av X kr från ditt kontokort per månad? Inte obefintligt belopp från ditt bankkonto?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har väl medgivit dragning av X kr från ditt kontokort per månad? Inte obefintligt belopp från ditt bankkonto?
Ja, men om banken inte kontrollerar hur mycket som dras så kan alltså företaget teoretiskt sett ta vad de vill. Jag har svårt att tro att det verkligen förhåller sig så.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Autogiro fungerar så att du ger mottagaren rätt att dra pengar från kontot periodiskt, du kan då se dessa medgivanden på internetbanken och även återkalla dem.

Men om du har gett någon dina betalkortsuppgifter så kan de dra pengar från kortet tills kortutfärdaren vägrar. Det går inte att neka enskilda uttag, det du kan göra är att spärra ditt kort och skaffa ett nytt. Se det omständiga i detta som läropengen i att inte ge ut dina betalkortsuppgifter för lättvindligt.
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
F
Det verkar som autogiro bygger på att företagen spelar efter reglerna, inte att det finns någon ”teknisk” begränsning någonstans. Tycker också att det känns osäkert, men om någon bygger upp en seriös verksamhet under ett antal år och sedan tar alla kunders pengar och drar utomlands…känns som det borde hänt redan.
 
Det är väl inte autogiro det handlar om?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Det är väl inte autogiro det handlar om?
ah fel av mig, skyller på morgonförvirring! Jag tar bort mitt inlägg :)
 
  • Gilla
Lulaua
  • Laddar…
Förklara hur de drar pengar från ett kontokort, jag är nog inte riktigt med här?
När jag angivit ett av mina kontokort som betalningsmedel hamnar det på månadsfakturan och jag kan då stoppa ev. felaktighet. Men visst kan de bli problem om företaget fortsätter skicka.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
När jag angivit ett av mina kontokort som betalningsmedel hamnar det på månadsfakturan och jag kan då stoppa ev. felaktighet.
Får du en månadsfaktura är det ett kreditkort. Här tänker man nog på ett bankkort som är direkt kopplad till bankkontot.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Verkar lika konstigt med swish.En arbetskollega mamma blev av med 50000 genom en teleoperatör som lovade guld och gröna skogar om hon bytte abonnemang.Dröjde bara 5 minuter när det gamla bolaget ringde upp och sa att hon kommer bryta deras 2-årsavtal som hon hade och skulle kosta henne 60000 som hon måste betala oavsett om hon bytte.Men betalade hon 50000 skulle hon kunna ha kvar telefonnummret så hon swisade 50000.Trodde man inte kunde swisha så stora belopp men det kunde man tillfälligt men detta skedde på kvällen så trodde transaktionen skulle ske dan efter när banken öppnade men det gick tydligen direkt.Är polisanmält men dom trodde hon inte skulle få se dom pengarna igen.
 
V växelventil skrev:
Verkar lika konstigt med swish.En arbetskollega mamma blev av med 50000 genom en teleoperatör som lovade guld och gröna skogar om hon bytte abonnemang.Dröjde bara 5 minuter när det gamla bolaget ringde upp och sa att hon kommer bryta deras 2-årsavtal som hon hade och skulle kosta henne 60000 som hon måste betala oavsett om hon bytte.Men betalade hon 50000 skulle hon kunna ha kvar telefonnummret så hon swisade 50000.Trodde man inte kunde swisha så stora belopp men det kunde man tillfälligt men detta skedde på kvällen så trodde transaktionen skulle ske dan efter när banken öppnade men det gick tydligen direkt.Är polisanmält men dom trodde hon inte skulle få se dom pengarna igen.
Fast lite jävla självbevarelsedrift får man väll ha! Swisha mig 50000 absolut jag gör det direkt…
 
H Helmersson skrev:
Fast lite jävla självbevarelsedrift får man väll ha! Swisha mig 50000 absolut jag gör det direkt…
Absolut.Dom var maskopi när dom låtsades vara 2 olika operatörer som skulle lösa "problemet " och självklart så blev mamman stressad när man började prata om att hon skulle tappa telefonnummer osv.
 
C cpalm skrev:
Får du en månadsfaktura är det ett kreditkort. Här tänker man nog på ett bankkort som är direkt kopplad till bankkontot.
Aha, det trodde jag inte man använde vid denna typen av köp.
Själv använder jag det bara vid fysiska direktköp där jag kvitterar summan vid varje köptillfälle.
Kanske något för ts och andra att fundera på hur man använder olika korttyper för att ha kontroll.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
FemTummar FemTummar skrev:
Jag avslutade nyligen en prenumeration på en webbsida, och gick sedan in på Skandiabankens webbsida för att ta bort webbföretagets tillstånd att dra pengar från mitt kontokort.

Jag hittade inget sånt tillstånd och på min fråga till supporten om vad som hindrade företaget från att tömma mitt konto på pengar när jag väl gett mitt tillstånd till att de varje månad drar en prenumerationsavgift på x kronor fick jag svaret att "banken inte var ansvarig för avtal som ingåtts mellan andra företag och kund".

Skulle det alltså räcka med att lura någon att ingå en billig prenumeration och så ta alla pengar som finns tillgängligt på det kontot? Är verkligen betalgränser det enda som hindrar ett sånt beteende?
Spärra det gamla kortet och beställ ett nytt från banken. Då med ny 3 siffrig kod på baksidan kan dom inte fortsätta ta betalt.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
FemTummar FemTummar skrev:
Ja, men om banken inte kontrollerar hur mycket som dras så kan alltså företaget teoretiskt sett ta vad de vill.
Har jag förstått det rätt i att du lämnat ut ditt kortnummer till tidningen så att det kunde debitera dig prenumerationsavgiften varje månad? Är det så förstår jag inte hur banken skulle kunna kontrollera vad de debiterar för belopp på kortet. Banken har väl ingen aning om vilka prenumerationer du har eller vad de kostar.

Men nu när du avslutat prenumerationen, fortsätter de ändå att debitera dig? Om inte förstår jag inte riktigt problemet.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.