Måste sätta upp en markis ovan vårt köksfönster men vi kan bara inte bestämma färg... Som ni ser på bilden är huset vitt och ytterdörren dovt röd. Jag vill nog ha en vit markis men maken är skeptiskt. Blir det väldigt opraktiskt? Och då syftar jag på att smuts, mögel, pollen osv syns mer på vitt. Förslag på annan färg annars? De färger vi väljer mellan är vit (som huset), röd (som dörren) eller grå. Ljusare grå tycker jag, mörkare grå tycker maken... suck!

Åsikter eller erfarenheter? Bilder på vita hus med snygga markiser mottages tacksamt! Vi vill INTE ha nån randig variant utan det är enfärgat som gäller... ;)
 
  • 007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Röd skulle jag köra på. Vitt och rött verkar vara det som utmärker sig om man tittar på bilden, så det självklara valet blir rött för mig.
 
Ja, hämta upp färgen från dörren
 
Jepp.
 
Blir nog skitbra med lite färg också.
 
6
Jag skulle nog valt mörkgrå, som din make gillade. Dörren går ju alltid att måla. Tror det är lättare att tröttna på röda markiser än gråa.



http://inspirationsdesign.blogg.se/
 
Redigerat av moderator:
Fundera oxå över hur mörkt det blir inne. Vi har precis avskrivit svarta pga den aspekten, och nu leter vi oxå efter en annan färg.
 
Det mest naturliga är ju naturligtvis att följa färgen på regnkepsen vid ytterdörren och takfärgen.
Vill man inte det av någon anledning så bör man undvika färger som markant finns på väggytan (här tex rött o vitt), då kan man istället ta vilken färg som helst som inte skär sig mot den röda.
 
Nimajneb skrev:
Det mest naturliga är ju naturligtvis att följa färgen på regnkepsen vid ytterdörren och takfärgen.
Vill man inte det av någon anledning så bör man undvika färger som markant finns på väggytan (här tex rött o vitt), då kan man istället ta vilken färg som helst som inte skär sig mot den röda.
Jaha det var intressant... I så fall skulle det bli svart men det vill jag inte ha, blir för mörkt. Varför bör man undvika färger som finns markant på väggytan? Jag trodde tvärtom att det blir snyggare om man inte har för mycket olika färger på fasaden. Jag vill ju som sagt gärna ha vitt, dels för att jag inte vill att det ska bli för mörkt i köket och dels för att den smälter in bäst med huset. Men hur är det nu, blir det OPRAKTISKT med en vit?

Rött blir nog också snyggt i och med att det skulle matcha med dörren, men det sticker ju också ut mer. Tröttnar man? Och blir det inte mörkt med mörkgrå? Ingen som tror det skulle bli fint med ljusgrå? Mörkare kanske passar bättre (?) men det var ju också det här med ljuset...

Hmmm vad SVÅRT!!!

Flera?
 
Förtydligar - Regnkepsen vid ytterdörren är svart (likaså taket på carporten). Men takfärgen på själva huset är röda tegelpannor. :)
 
Estetiskt sett gör sig nog Svart bäst ihop med kepsen och carporten.
MEN praktiskt sett så delar jag din oro.
Vitt blir nog schabbigt med tiden
Grått funkar nog bra, kan vara en ljusare variant, väldigt vanligt som fönsterfoder på vitputsade hus som har svarta tak.
Rött, som sagt tveksamt samt den måste vara i EXAKT samma kulör som dörren, annars ser det lite tacky ut.
Då man inte ser tegelpannorna så har dessa någon inverkan här.
 
Varför inte en fasadpersienn?
Ja, den sitter i fönstret inte på väggen! :)
 
Nu börjar det luta åt grått här hemma, ska nog skippa den opraktiska vita... :( Ljus- eller mörkgrå var då frågan?
 
åk en sväng med bilen o leta efter vita hus med grå fönsterfoder...
 
6
EllaBella skrev:
Nu börjar det luta åt grått här hemma, ska nog skippa den opraktiska vita... :( Ljus- eller mörkgrå var då frågan?

Jag hade valt mörkgrå i alla fall.



http://inspirationsdesign.blogg.se/
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.