Status
Inte öppen för fler kommentarer.
bonnier skrev:
Jag har också förstått att det är ej "lagligt" att dra rören och installera dosor själv. Men...om man nu gör det med elektrikerns goda minne och enligt dennes instruktioner, elektrikern slutför arbetet med kabeldragning och inkoppling givetvis. Jag antar att elektrikern (behörig) på något sätt efter slutfört arbete "godkänner" installationen och således övergår väl ansvaret på honom, och installationen kan officiellt anses vara utförd av elfirman?

Frågan har som sagt behandlats i åtskilliga trådar.

Man måste skilja på vad som är lagligt/olagligt och hur det ofta går till rent praktiskt och risken för att bli straffad för att man inte strikt följer lagen.

Formellt juridiskt så begår du ett lagbrott när du själv drar rör och dosor. Det brottet blir inte "benådat" för att en elektriker sedan drar el i rören. Det är alltså själva handlingen att göra en elinstallation (och per definition så ingår dragning av rör i det begreppet) som är olagligt om man gör det som obehörig. Enl. andra inlägg här så kan man tydligen rent teoretiskt bli dömd till 2 års fängelse för det brottet.

I praktiken så är det ganska vanligt att obehöriga drar en del rör, med eller utan en elektrikers goda minne. Och så vitt jag vet så har ingen blivit dömd för detta. På mindre byggen, ombyggnader så är det ganska vanligt att snickare drar lite rör när de inte orkar vänta på elektrikern innan en vägg skall stängas osv.

Men man måste hålla i åtanke att OM en olycka senare sker, och OM det då kan bevisas att det berodde på hempulade rördragningar, och OM det då även går att bevisa vem som hempulat. Då ligger man troligen ganska risigt till. Oavsett om en elektriker har varit där och "besiktigat".

Mot detta skall man då väga att det är ganska osannolikt att man skulle lyckas dra rör så att de ställer till en olycka, som inte kan detekteras av elektrikern när han kommer dit och kopplar.

Argumentationen att man dragit rören för högtalare osv. Får man väl i det läget försöka få en domstol att tro på. Om det var sant så lär det framgå av hur det är draget. Om det är en krystad bortförklaring så kanske den duger för ett frikännande men det kan man aldrig veta.
 
Jag satte dosor och flexslang tillsammans med en bekant elektriker. Och i ärlighetens namn, efter fått ca 10 minuters teori gällande hur flexslang ska monteras, hur man böjer spiken korrekt och på vilka nivåervar dosor för apparat och koppling ska sitta så tror jag att vem som helst som bor i ett hus med lite allmän händighet klarar detta utan problem. Det som var svårast var ju att se hur man ska göra när det börjar bli lite trångt om utrymme i reglarna för tt spika flast pvc-rör/slang, Då behövde jag elektrikerns erfarenhet. Men annars gick det som en dans. Men rent krasst så ingår väl detta i en elektrikers jobb och är man väldigt pragmatisk så kan man nog säga att det är fel att göra så som jag gjorde. Men elektrilern var bara glad att få hjälp, och efter ett tag var jag lika snabb som honom tatt sätta dosor, dra och fästa slang etc.

Detta kändes faktiskt mera som en snickares jobb än en elektrikers. Spika, såga, borra.

/Henrik
 
hempularen skrev:
Frågan har som sagt behandlats i åtskilliga trådar.

Formellt juridiskt så begår du ett lagbrott när du själv drar rör och dosor. Det brottet blir inte "benådat" för att en elektriker sedan drar el i rören. Det är alltså själva handlingen att göra en elinstallation (och per definition så ingår dragning av rör i det begreppet) som är olagligt om man gör det som obehörig. Enl. andra inlägg här så kan man tydligen rent teoretiskt bli dömd till 2 års fängelse för det brottet.
Ja, det är helt riktigt. Men det finns som sagt ett pikant undantag. OM du står i ett "anställningsförhållande" till den behörige elektrikern så får du spika rör/dosor (ja, faktiskt installera hela anläggningen från början till slut) helt lagligt. Men om du inte gör det så är det som sagt olagligt, även om det sker med elektrikerns goda minne, och även om denne "godkänt" det både före och efter. Du måste "stå i ett anställningsförhållande", det är enda undantaget.

Det är som sagt lagen. Praktiken är/kan vara en annan.
 
OK, Jag förenklade lite, för att inte göra svaret onödigt komplicerat.
 
Jag tror att en amatör tar en minimal (rättslig) risk om han drar rör själv men lyckas få en elektriker att acceptera rördragningen. Ansvaret måste rimligen ligga på yrkesmannen/elektrikern som godkänner rören att användas till sin elinstallation.

Yrkesmannen har kompetensen samt kunskaperna om lagar och regler och det är rimligen han som kommer att ställas till svars om han fullföljt en elinstallation med bristfällig rördragning. Amatören litar naturligtvis (med full rätt) på att proffset tar ansvar och vet vad han gör så det känns inte så trovärdigt om elektrikern sen står i rätten och skyller ifrån sig. Amatören har gjort det i god tro.
 
Och den slutsats man kan dra av det senaste inlägget måste bli att som fackman ska man aldrig "godkänna" vad nån amatör utfört för har denne klantat sig och gjort fel är det fackmannen som får ta straffet.
 
Och vill man vara säker på att aldrig bli överkörd av bilar så är de bästa att aldrig lämna sängen!
 
Rrrrr skrev:
Och vill man vara säker på att aldrig bli överkörd av bilar så är de bästa att aldrig lämna sängen!
Vilket självklart inte är en garanti heller :D
 
Jag tror att jakobnm har fel. Ansvaret för ev. fel ligger på den som skapat felet.

Nu talar v i om fel som en besiktning inte kan avslöja. Typ att du skarvat i lite ringledning på trådarna till spisen.

Jag kan tänka mig att om en elektriker varit där och på uppdrag "besiktigat", och då missat något som borde ha upptäckts genom de mätningar och kontroller som borde utföras, då blir elektriken troligen ansvarig (och ev. även hempularen om det går att hitta vem som gjort felet.).
 
Många fel är helt omöjliga att upptäcka vid en besiktning, som exempel kan tas en kabel som böjts eller lagts så att kallflytning uppstår det kan ta åratal innan flytningen har gått så långt att det blir problem
 
hempularen skrev:
Jag tror att jakobnm har fel. Ansvaret för ev. fel ligger på den som skapat felet.

Nu talar v i om fel som en besiktning inte kan avslöja. Typ att du skarvat i lite ringledning på trådarna till spisen.

Jag kan tänka mig att om en elektriker varit där och på uppdrag "besiktigat", och då missat något som borde ha upptäckts genom de mätningar och kontroller som borde utföras, då blir elektriken troligen ansvarig (och ev. även hempularen om det går att hitta vem som gjort felet.).
Nu handlade det inte om en formaliserad besiktning, med särskilt regelverk, utan om situationen där en elektriker tar på sig ansvaret för något han borde ha vett att hålla sig ifrån.

Det vore mycket märkligt om elektrikern, som i övrigt har ett så ansvarsfullt yrke (det framgår ju tydligt i dessa spalter) skulle kunna (mot lagen) låta en amatör göra en del av jobbet och dessutom lägga över ansvaret på amatören för det. Nej, om nu elektrikern är så viktig och har ett så ansvarsfyllt uppdrag så ligger naturligtvis ansvaret även i detta fall på elektrikern.

Det ovanstående kan låta ironiskt men jag menar faktiskt allvar. Man kan inte frånsäga sig ansvar ibland bara därför att det inte passar.
 
B
tycker att om man drar rör i ett garage eller hobbyrum eller liknande.
kan du först fråga elkillen hur man ska göra, och sen dra rör och sätta dosor. tänk då på att du kanske får göra om allt. för att elkillen inte godkänner.
sen i bostadshus ska du ha elkillen till att göra allt.
 
Jag tror att vi kan anse att ursprungsfrågan är besvarad (igen).

Jag stänger tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.