Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej!

Tittar runt lite på forumet och det låter ju som om det är olagligt med el-installationer om man inte är behörig.

Men hur är det med rör och dosor egentligen?

Skulle som sagt vilja göra denna bit själv både för att det är kul samt förhoppningsvis spara en slant.

Tacksam för svar.

Mvh
Fredrik
 
Har varit uppe i ett otal trådar.

Man får inte själv dra rör och dosor som är avsedda för elinstallation.
 
Att sätta rör och dosor i väggen är inte olagligt.....det är ju först när som nyttjas till elinstallayion det blir tveksamt.
Att sen elektrikeren användar sig av lämpliga föringsväger och dyl. är ju helt upp till honom ...men visst är det nog lite gråzon och åtminstånde helt upp till den med behörigheten att acceptera eller inte. Å andra sidan är det ju inte säkert att elektrikeren och den med behörighet är samma person.

FLKR
 
Hittar du en snäll elektriker så kan han säkert låta dig dra vissa rör/dosor själv, efter han gått igenom med dig hur du ska göra.

Men gör upp detta med elektrikern du tänkt använda FÖRE du börjar dra rör..
 
Det är ingen gråzon, det är inte tillåtet för en icke behörig att tex. lägga rör och dosor om avsikten är att dom senare ska användas i en starkstömsinstallation.
För övrigt håller jag med Rrrr.
 
borde vi inte ha nån slags FAQ-tråd som är klistrad där blandannat detta står förklarat, och även vad som gäller för splitt av 3fasgrupp, och kabeldimensioneringsberäkningar och JFB-inkoppling och något mer som alltid brukar dyka upp som fråga..
 
Ja låter som en utmärkt ide!
 
Instämmer! Bra idé!

//Patrik
 
Jag har också förstått att det är ej "lagligt" att dra rören och installera dosor själv. Men...om man nu gör det med elektrikerns goda minne och enligt dennes instruktioner, elektrikern slutför arbetet med kabeldragning och inkoppling givetvis. Jag antar att elektrikern (behörig) på något sätt efter slutfört arbete "godkänner" installationen och således övergår väl ansvaret på honom, och installationen kan officiellt anses vara utförd av elfirman?
 
Bonnier nu vet jag inte vad du har för yrke men en person ringer dig och säger att nu har jag förberett, kan du komma och slutföra (ditt yrke) och ta ansvar för mitt amatörfipplande och stå för garantin.

Protte
 
Kanske jag var otydlig, så jag förtydligar: elektrikern har alltså innan något arbete utförts gått igenom (på plats) vad som skall göras, hur det skall göras, och sagt att det är OK att jag gör rördragning/dosinstallation själv.
 
bonnier skrev:
Kanske jag var otydlig, så jag förtydligar: elektrikern har alltså innan något arbete utförts gått igenom (på plats) vad som skall göras, hur det skall göras, och sagt att det är OK att jag gör rördragning/dosinstallation själv.
Jag ser inget problem med att kunden drar rör, sätter dosor själv. Så länge han/hon gör rätt och använder bra material (ej sladdring slang och obrukbara dosor från co/jula/osv)
 
Material kommer från elektrikern. Det jag undrar är alltså om installationen blir "laglig" i och med att elektrikern slutför och godkänner jobbet. Godkännande borde ju innebära att firman tar på sig ansvaret, rent juridiskt.

Man kan iofs. diskutera huruvida firmor som låter privatpersoner göra detta är ansvarsfulla/seriösa eller inte, men min åsikt är att de firmor som jag haft att göra med är både respektabla och seriösa, samt även flexibla.

(red. tillägg)
 
Redigerat:
det känns som det är ett förbud som är en nödlösning. Eftersom det finns så många olika infallsvinklar som gör det till en tveksamhet. Säg att jag drar rör och sätter dosor för avsikten att installera Hifi, larm och andra lågspänningsapp. Men tiden går, rören ligger oanvända och en vacker dag så behöver jag ett vägguttag i rummet, det förefaller då lämpligt att använda bef dosa och rör. Är det då olagligt eftersom avsikten aldrig har vart att det skall vara till stakström.

Skall man då riva halva väggen, för att dra om rör och dosor till samma plats igen?

Inte undra på att det hemmapulas.
 
frohike skrev:
det känns som det är ett förbud som är en nödlösning. Eftersom det finns så många olika infallsvinklar som gör det till en tveksamhet. Säg att jag drar rör och sätter dosor för avsikten att installera Hifi, larm och andra lågspänningsapp. Men tiden går, rören ligger oanvända och en vacker dag så behöver jag ett vägguttag i rummet, det förefaller då lämpligt att använda bef dosa och rör. Är det då olagligt eftersom avsikten aldrig har vart att det skall vara till stakström.

Skall man då riva halva väggen, för att dra om rör och dosor till samma plats igen?

Inte undra på att det hemmapulas.
Tror inte de finns någon elektriker som skulle riva väggen pga detta :)

Detta är ju knappast värre än alla gånger då man drar om elen i en gammal anläggning.. tex med metallrör som ingen har någon aning om hur dom är dragna.. än mindre, av vem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.