D Dublin skrev:
Går det inte att gå till botten med orsaken till att de jordade uttagen inte är anslutna till jord istället? En installation som är utanpåliggande brukar ju vara hyfsat lätt att felsöka. Jag tänker att om du ändå ska göra om köket om något år kanske du borde behålla den enda pålitliga installationen intakt.
Det är en bra ide absolut, och det var det första jag gjorde. Jag kom till en kulodosa där det saknades jord från inkommande och då hade man valt att låta den röda jordledningen från de ”jordade” köksuttagen vara oinkopplad. Många spännande saker man kan hitta i gamla hus.
 
Du kanske närmar dig argument för detta, men om det var jag som skulle godkänna det (vilket ingen på detta forum kan göra) så skulle jag inte vara nöjd ännu. Största frågan är hur pass tillfälligt detta verkligen blir. Och med 15 meter till elcentralen så borde det redan idag finnas fler skäl till att dra nya ledningar, till andra rum? Nåja, det är du som får bestämma.

Det är i princip ingenting farligt med att nalla ström från perilexuttaget bara det blir bra utfört. Jag menar, det är trångt i dessa uttag och inte helt enkelt att knö in en kabel till. Och spisen bör ha elementspänningen 230 V. Sedan blir enfasuttaget avsäkrat med 16 A vilket är ok men kanske något man bör känna till, speciellt om man vill använda spisen samtidigt.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kanske närmar dig argument för detta, men om det var jag som skulle godkänna det (vilket ingen på detta forum kan göra) så skulle jag inte vara nöjd ännu. Största frågan är hur pass tillfälligt detta verkligen blir. Och med 15 meter till elcentralen så borde det redan idag finnas fler skäl till att dra nya ledningar, till andra rum? Nåja, det är du som får bestämma.

Det är i princip ingenting farligt med att nalla ström från perilexuttaget bara det blir bra utfört. Jag menar, det är trångt i dessa uttag och inte helt enkelt att knö in en kabel till. Och spisen bör ha elementspänningen 230 V. Sedan blir enfasuttaget avsäkrat med 16 A vilket är ok men kanske något man bör känna till, speciellt om man vill använda spisen samtidigt.
Stort tack för ytterligare input, uppskattat!

Vad gäller tillfällighetsaspekten, det ligger i "pipen" att hela rasket rivs och görs om inom ett år. Visst, det finns anledning att se över resten av husets el men det får göras i samband med detta.

"Nallandet" av ström från perilex-uttaget kan göras stabilt och snyggt, har säkerställt detta. Inga problem.

En sak jag undrar mer om är när du säger att det bör vara 230V elementspänning på spisen - vad är den tekniska anledningen till denna rekommendation? Faktum är ju i detta fall att det är en spis med 400V elementspänning, utan nollanslutning.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Stort tack för ytterligare input, uppskattat!

Vad gäller tillfällighetsaspekten, det ligger i "pipen" att hela rasket rivs och görs om inom ett år. Visst, det finns anledning att se över resten av husets el men det får göras i samband med detta.

"Nallandet" av ström från perilex-uttaget kan göras stabilt och snyggt, har säkerställt detta. Inga problem.

En sak jag undrar mer om är när du säger att det bör vara 230V elementspänning på spisen - vad är den tekniska anledningen till denna rekommendation? Faktum är ju i detta fall att det är en spis med 400V elementspänning, utan nollanslutning.
Det är pga risken att bakmata en fas via 400 V elementen om en säkring för gruppen löser. Det är den klassiska risken vid blandning av förbrukare tre-, två-, och enpoliga på en gemensam trefasgrupp. Dels ger det felaktig spänning som kan skada något inkopplat dels kan det vara farligt om man bryter en säkring mäter spänningslöst för jobb och sen kopplas något in mot andra faserna. Motmedel är trepolig säkring och som undantag där inte det finns JFB för minskad personfara.

I ditt fall för grundfrågan tycker jag du kan göra som du tänkt dvs gör en bra avgrening till dina uttag det är dels tillfälligt dels närliggande användning i köket trots allt. Inte för att man ska börja glida på principerna som beskrivits tidigare men här är det som jag ser det inte så galet med tanke på bakgrunden du visat. Att börja blanda hej vilt både i vad det används till och är placerat fysiskt är en annan sak dessutom sett som permanent lösning.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Panor82
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Stort tack för utvecklad förklaring GK100!

Hela poängen med denna relativa "quick fix" är ju att kära svärmor ska få en betydligt säkrare elsituation i köket än vad det var tidigare - som det visade sig, som sagt, inte jordat där man trodde att det var det.

JFB ska jag försöka få en elektriker att sätta dit snarast möjligt, elmätaren ska ändå bytas mot nyare standard inom kort och då kanske man kan få dit en JFB för hela kåken i samma veva.

Trefasgruppen (ny) som sattes dit, 3x16A automatsäkringar, är av en typ där man har en gemensam brytare över alla tre faser. Möjligen kan man tro att om en fas löser ut så bryts alla faser samtidigt men det är bara ett antagande.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Om man ska få in en kabel till så byter man förslagsvis om det är ett utanpåliggande perilex till ett liknande om plats finns:
[länk]

För att få till anslutningarna bättre.
Tack för förslaget! Men det är faktiskt inga problem att koppla dit en extra EKK-matning i existerande perilexdosa, det tycks vara fint förberett för en ytterligare matning.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.