Titeln beskriver allt. Finns ett kök från sent 1800-tal, det jag kostat på är att en elektriker dragit fram en fet spismatning 5x2,5mm. Fullkopplat snyggt och prydligt.

Nu försöker jag rodda litet med övrig el i köket och det är... inte bra. Snarare katastrofalt illa. Jordade uttag via kulo som verkligen inte alls var jordade som det visade sig. Försöker avveckla dessa undan för undan och få ordning på de uttag som finns i köket i första läget. Bla till spisfläkt som ska ha jordad anslutning.

Ett viktigt steg i detta är att få till ett ordentligt jordat uttag för matning av div grejer man har i köket, på diskbänken, kaffekokare, vattenkokare etc

Kan man se det som "renlärigt" att använda den fina grova spismatningen för detta, koppla in sig i Perilexuttaget och helt enkelt använda en fas, nolla, jord här? Jag kan inte se några som helst problem med detta rent tekniskt men det är möjligt att jag missat något.

Belastningsmässigt är det inga problem alls.
 
Ja, det är så man gör med fristående ugn så varför inte till annat?

Ovanligt? Ja. Renlärigt? Tveksamt. Fel? Nej.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Jag skulle nog inte kalla det renlärigt. Alla nya uttag måste i så fall kopplas med 2,5kvadrat efter som det är 16A säkring. Är det inte bättre att dra en ny grupp från centralen?
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Som en nödlösning går det med tvekan. Rent tekniskt kommer du att överbelasta säkringen om du kör kaffebryggaren eller (värre) en vattenkokare samtidigt med hällen.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ja, det är så man gör med fristående ugn så varför inte till annat?

Ovanligt? Ja. Renlärigt? Tveksamt. Fel? Nej.
Är det verkligen det?
Inbyggnadsugn och mikro brukar ligga på egen.

Föreslår att du drar fram nya grupper.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
X xxx.maws skrev:
Är det verkligen det?
Inbyggnadsugn och mikro brukar ligga på egen.

Föreslår att du drar fram nya grupper.
TS skriver att det finns ett fullkopplat perilexuttag, det är kutym att sätta ett vanligt schuko-uttag bredvid för fristående ugn om sådan skall installeras i kombination med spishäll.

Nu inser jag att det inte framgår i första inlägget om TS har häll+ugn eller golvspis. Med golvspis är det mer tveksamt och kanske inte att rekommendera, med häll+ugn är det inga problem så länge man inte kör ugn och vattenkokare samtidigt (och kablaget är anpassat för den högre avsäkringen).
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Spismatningen sker via en egen 3x16A-grupp så det är inga problem med effekten. Det handlar om en golvspis, och lasten på anslutna 230V-uttaget är förhållandevis blygsam runt 1500W max.

Att dra fram en ny matning från centralen bara för detta känns som grym overkill men tack för att jag fick upp ögonen för att man eventuellt skulle kunna få säkringen att lösa om spisen körs för fullt samtidigt som man kör låt säga en kraftig vattenkokare.

Tack för alla bidrag, nu känner jag mig informerad. Detta blir bra, och det känns mycket bra att få bort denna potentiella dödsfälla av "jordade" uttag som fanns där tidigare där jord i själva verket inte var ansluten...
 
Först det första gör man inte så och det framgår inga skäl (praktiska eller ekonomiska) i tråden till att man vill nyttja ledningen till spisen. Enfasuttag och belysning bör ha sina egna enfasiga gruppledningar.

En (normal) golvspis har en märkeffekt på runt 11 kW så spismatningen är "full", den har inget utrymme för andra uttag, på papperet. Folk kanske i allmänhet bara nyttjar 50% av spisens kapacitet, men ändå.

Vill man ändå nyttja ledningen till spisen bör den göras om till en huvudledning som avslutas i en liten elcentral i köket. Därifrån kan man gå ut med gruppledningar till spis, bänkuttag och belysning.

En gruppledning bör ha ett visst syfte. Spis, häll och ugn kan samsas, men man bör inte driva iväg med belysning och spis på samma gruppledning. Det finns också säkerhetsmässiga aspekter på att blanda trefas och enfasbelastningar på samma gruppledning, även om det inte finns några 400 V-spisar längre.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ja, det är så man gör med fristående ugn så varför inte till annat?

Ovanligt? Ja. Renlärigt? Tveksamt. Fel? Nej.
Det är inte riktigt samma sak.
Har man fristående ugn så har man oftast fristående häll också. De allra flesta hällar går på två faser och då har man en ledig fas att köra ugnen på.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Tack för ytterligare input. Aktuell spis är en 400V-ansluten spis utan nolla. Den ersatte en tidigare 400V-spis som drevs med en 3x10A-matning och 1,5mm2 fyrledare. Valde att dra fram en fullkopplad spismatning (inkl nolla) på egen trefasgrupp från centralen, 3x16A 2,5mm2 för att ha ordentlig "headrrom", nya spisen hade något kraftigare maxeffekt än den gamle spisen, nya ligger på 9500W max.

Så är läget, det var mot den bakgrunden jag funderar på att nyttja en av de framdragna faserna till litet smått och gott enfas 230V av mer blygsam effekt.
___
PS. Det finns både ekonomiska och praktiska aspekter i förfaringssättet jag funderar på. Det handlar om en stuga från sent 1800-tal som "elektrifierats" via kulo härs och tvärs. Spismatningen känns som det enda jag riktigt kan lita på, framdraget av en proffsig elektriker. Att dra nya matningar från centralen, javisst det går ju men känns onödigt rent tekniskt i detta fall, plus att hela köket kommer att rivas och göras om från grunden om något år.

Dvs, en pragmatisk approach för att lösa det jag ser som ett grundproblem: att fixa jordade uttag i köket, inte bara att de ser ut att vara jordade utan att de faktiskt är det. En gigantisk skillnad... minst sagt.
 
Redigerat:
Dra fram en egen grupp. Det svider lite i början, men kommer att kännas bära efteråt.
 
Om köket skall göras om i framtiden så hindrar inte det att du förbereder elen redan nu. Dra 2-3 grupper på en gång.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Dvs, en pragmatisk approach för att lösa det jag ser som ett grundproblem: att fixa jordade uttag i köket, inte bara att de ser ut att vara jordade utan att de faktiskt är det. En gigantisk skillnad... minst sagt.
Detta är nog så viktigt, men jag ser inga skäl till att ändra mitt svar i #8. Hur har du praktiskt planerat att nalla ström från spismatningen? Hur stor är skillnaden mot att dra fram en ny jordad enfasig gruppledning, eller tre?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta är nog så viktigt, men jag ser inga skäl till att ändra mitt svar i #8. Hur har du praktiskt planerat att nalla ström från spismatningen? Hur stor är skillnaden mot att dra fram en ny jordad enfasig gruppledning, eller tre?
Via ca en meter EKK till ett jordat uttag. Skillnaden är att dra ca 15 m längs väggar, genom skåp och väggar till centralen uppe på vinden, dvs samma väg som den nya spismatningen drogs, till ny grupp. Vid kommande ombyggnad av köket så rivs all denna gamla el och ersätts med rör och dosor i vanlig ordning i nya innerväggar.
 
Går det inte att gå till botten med orsaken till att de jordade uttagen inte är anslutna till jord istället? En installation som är utanpåliggande brukar ju vara hyfsat lätt att felsöka. Jag tänker att om du ändå ska göra om köket om något år kanske du borde behålla den enda pålitliga installationen intakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.