Logad Logad skrev:
Vilket är bäst om vi antar att TS ändå gör jobbet obehörigen, vi håller tyst och TS gör fel eller vi berättar hur det ska se ut så det blir rätt?

Det sägs att en tredjedel av alla småhus i landet innehåller obehörigen installerad el. Att då tipsa i ett forum om hur saker och ting bör utföras blir en ren välgärning och säkerhetshöjande. Samtidigt skadar det inte att påminna om att elinstallation kräver auktorisation.
Tycker helt klart bättre hjälpa än vara tyst eller påpeka behörighet, finns många enkla saker som kräver behörighet men som många händiga klarar av med hjälp o råd från ett forum som fungerar som det är tänkt
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Aaaaah bekräftat.

Varför hjälpa till med obehörigt arbete?

Går det illa vid idriftsättning eller efter, så är det vi andra som kollektivt betalar.

Än värre om nån blir skadad eller omkommer.

Tycker Ni inte det som en gång blivit behöriga?

Har varit med här sen typ 2006 eller något och hela tiden har El-delen av forumet funnits för att se till att saker och ting blir så rätt de kan bli. Är det uppenbart att en TS totalt saknar kunskap ska man absolut avråda från att fortsätta med installationen, avbryta verksamheten och ringa en behörig elektriker, då risken för att det blir tokfel med personfara är uppenbar. Är det personer som är kunniga men ändå har frågor om kanske installationspraktiska saker som den som inte dagligen jobbar med elmontage kan, då är det väl bara bra om alla kunniga här på forumet hjälper till med de sista smådetaljerna (rätt val av kabel t.ex.).

Det går inte att stoppa folk från att ful-pula med el, men de som trots allt kommer hit med frågor tycker i alla fall jag att vi ska försöka hjälpa på bästa sätt. Annars är ju alternativet att hård-moderera bort alla frågor som handlar om "obehöriga" elinstallationer, så får dessa personer pröva lyckan bäst de vill. Allt är inte svart/vitt.

De som har kontaktat en elektriker eller själva är elektriker kommer antagligen inte hit och ställer frågor kring kabelval... det känns bara onödigt att kommentera det i var och varannan tråd. Man ska absolut hålla upp stoppskylten om TS totalt verkar sakna insikt och kunskap.

I detta fallet är jag osäker på TS kunskaper då jag ser en gruppcentral, ett tvåvägs UPL-uttag och ett trefasuttag, helt okopplat. Detta är saker man normalt inte installerar om man inte har riktigt goda kunskaper, tänker jag.

/S
 
  • Gilla
mojjen och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Atom skrev:
Är det ok att använda EEK 5g2.5 till både 400v som till det vanliga uttaget?
[bild]
Hej.
Jodå, det är absolut inga problem eller fel att använda 5g2,5 till bägge uttagen.
Jag skulle knappt höja på ögonbrynen om jag kom på det där senare, känns ganska uppenbart att det beror på att man inte hade två kablar med sig, eller t.o.m inte orkade gå ut i bilen och hämta en annan rulle för några dm kabel.

Till trefasuttaget är det inte så mycket att fundera över.

Till enfasuttaget tillkommer de lite saker att tänka på.
Om du har tänkt använda 3 ledare (fas, N + PE) och 10A säkring så är det bara att köra, jag själv skulle helt enkelt klippa bort de två oanvända ledarna direkt där kabeln blir avmantlad.

Ska du har 16A säkring så ska du kontrollera att uttaget är märkt 16A (troligast är det så) samt vara medveten om att schuko-uttag är lite på gränsen till att klara 16A bra, kontrollera ibland att uttag/stickpropp inte blir varma när du använder det till 16A. Använd ett uttag av god kvalitet.
Tyvärr brinner uttag ibland av sådana här anledningar, det går för det mesta bra - bara förstört uttag, stickpropp och kabel en bit, men ibland utvecklas en brand.

Slutligen, har du funderingar på att dra två olika fasledare till uttaget?
Är uttaget delat, så det går att ansluta två olika faser?
Nu glider vi kanske inte lite på gråskalan, de flesta uttag är ju bara märkta 250V, med två faser så har vi plötsligt 400V.
ELKO har ett uttag märkt 440V och avsett för detta.
Men oavsett, så är det framförallt inget farligt övertramp, inte grovt heller, men kanske ett övertramp av de formella reglerna.
Men det är ju hempulet också, så ....
 
  • Gilla
Collie och 2 till
  • Laddar…
Och jag skulle rycka ur den bruna och grå ledaren ut ur kabelstumpen så att det blir en treledare. När det handlar om en så kort bit som TS behöver är det normalt inga som helst problem och då behöver ingen fundera på trådarna i framtiden.
 
E elmont skrev:
Och jag skulle rycka ur den bruna och grå ledaren ut ur kabelstumpen så att det blir en treledare. När det handlar om en så kort bit som TS behöver är det normalt inga som helst problem och då behöver ingen fundera på trådarna i framtiden.
Varför rycka brun och grå?
Är det inte mer naturligt att rycka svart och grå? Normalt används brun som obruten fas i enfasinstallationer.
Obs ingen kritik, jag är bara nyfiken på anledningen.
 
H Hybro skrev:
Aaaaah bekräftat.

Varför hjälpa till med obehörigt arbete?

Går det illa vid idriftsättning eller efter, så är det vi andra som kollektivt betalar.

Än värre om nån blir skadad eller omkommer.

Tycker Ni inte det som en gång blivit behöriga?
Vad har behörigheten med saken att göra? Om man inte ska hjälpa till med råd för att det kan bli fel så bör man alltså aldrig hjälpa till med något, eftersom det ju alltid finns en risk att det kan gå fel ändå, oavsett om det är något som kräver behörighet eller inte.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Och jag skulle rycka ur den bruna och grå ledaren ut ur kabelstumpen så att det blir en treledare.
Jag funderade faktiskt lite på att även skriva detta.
Och med vissa moderna kablar är detta mycket enkelt, men en del äldre rent omöjligt typ.
Så jag lät det bero. :)
 
G Gabbe1 skrev:
Varför rycka brun och grå?
Är det inte mer naturligt att rycka svart och grå? Normalt används brun som obruten fas i enfasinstallationer.
Obs ingen kritik, jag är bara nyfiken på anledningen.
Skrev jag verkligen brun??? det ska naturligtvis vara som du skriver svart och grå/vit :oops:
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Skrev jag verkligen brun??? det ska naturligtvis vara som du skriver svart och grå/vit :oops:
Ärligt talat spelar det ju ingen roll.
Regelenligt kan han använda valfri av de där tre till fas-ledare.

Men vi är väl trots allt överens, vi båda skulle behålla den bruna i första hand ... ;)
 
E elmont skrev:
Skrev jag verkligen brun??? det ska naturligtvis vara som du skriver svart och grå/vit :oops:
Tack, då vet jag att det inte finns någon proffslösning som jag är ovetandes om ;)
 
Glöm inte bilderna
 
H Hybro skrev:
Fixar inte en behörig elektriker detta?
Det tror jag.

Du verkar dock inte behörig, så varför?
För att vi är på byggahus forum och 80% av oss fullständigt skiter i behörighetsreglerna reglerna, men trots allt vill säkerställa om det vi gör är säkert. Lyckligtvis ger många professionella mycket goda råd här. Dom som verkar representera din sida, mao pekpinnar och aja baja så finns det väl jättebra forum för fackfolk istället
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Om dubbeluttaget är ett Malmbergs har det inte delade brunnar. 3-ledad kabel räcker.
Det ser ut som samma jag har på uteplatsen. Har dubbla brunnar, Elko har jag för mig. Sen skall man väl oavsett absolut inte använda dubbla trådar om han inte tänkt lägga det på separat säkringar.
 
H hempularen skrev:
Hur menar du? Varför två ledare till säkringen?

Är det av någon särskild anledning du vill ha 16A på enfasuttaget? Normalt drar man bara 10A till enfasuttag, även om de är specade att klara 16A. Men det utnyttjar man bara i speciella fall, som ex. till en inbyggnadsugn. De klarar inte att leverera 16A kontinuerligt när de blivit lite äldre och slitna, bränns ofta då.
Med tanke på placeringen (tänker arbets uttag) kanske man har lite högre krav ibland. Jag behöver 16A både till min kompressor och högtryckstvätt. Har en större vinkelslip på 2,2kw som skall gp på 10a men ofta blåser säkringen vid start. Så jag har dragit fram 16a till mina uttag ute som används till det. Det är ju dock mycket sällan och korta perioder de belastas över 10a
 
M mojjen skrev:
För att vi är på byggahus forum och 80% av oss fullständigt skiter i behörighetsreglerna reglerna, men trots allt vill säkerställa om det vi gör är säkert. Lyckligtvis ger många professionella mycket goda råd här. Dom som verkar representera din sida, mao pekpinnar och aja baja så finns det väl jättebra forum för fackfolk istället
Just så... Tänk inte ens på vad vi skriver, den gången det eventuellt händer en olycka eller del av huset eller hela blir skadat.

Stolt även den gången säger Du då väl: Jag vet bäst! Och gör som övriga 80 % på forumet (Ditt eget påstående i inlägg 27, denna tråd).

Kom bara ihåg att hålla huvet högt:p
Det ser käckt ut.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.