Är det ok att använda EEK 5g2.5 till både 400v som till det vanliga uttaget?
Elektrisk distributionspanel med säkringar, nödstopp och ljusströmställare på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det gör inget om du har onödigt stor area till uttaget. Men jag antar att du tänker mata uttaget med en fas? Och 10A säkring?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Om du ska använda olika faser till de olika brunnarna i uttaget så ska uttaget vara märkt 400V. Ska du bara använda jord, nolla och en av faserna så går det bra utan, se bara till att klippa de oanvända trådarna i centralen så de inte kopplas in.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja, det gör inget om du har onödigt stor area till uttaget. Men jag antar att du tänker mata uttaget med en fas? Och 10A säkring?
Det vänstra 400 Vligger på 16A säkring.
Det högra 230 V vill jag koppla till en fas.
16A säkring med.

Vill inte dra FK 2.5 i VP rör. En vit kabel skulle se snyggare ut.
Och använda bara 4 ledare från denna till 230 uttaget. Två kopplade till en säkring 16A.
 
A Atom skrev:
Och använda bara 4 ledare från denna till 230 uttaget. Två kopplade till en säkring 16A
Hur menar du? Varför två ledare till säkringen?

Är det av någon särskild anledning du vill ha 16A på enfasuttaget? Normalt drar man bara 10A till enfasuttag, även om de är specade att klara 16A. Men det utnyttjar man bara i speciella fall, som ex. till en inbyggnadsugn. De klarar inte att leverera 16A kontinuerligt när de blivit lite äldre och slitna, bränns ofta då.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Fixar inte en behörig elektriker detta?
Det tror jag.

Du verkar dock inte behörig, så varför?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Om dubbeluttaget är ett Malmbergs har det inte delade brunnar. 3-ledad kabel räcker.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vad är EEK för sorts kabel ??
 
nisse123 nisse123 skrev:
Vad är EEK för sorts kabel ??
Text och bild på EKK-kabel, användning inomhus, torra utrymmen, inte brandfarliga. Elmaterial reklam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag antog att det var ett skrivfel. Men jag är nyfiken på det där med två fastrådar. Hur är det tänkt?
 
Är det en nyutexaminerad behörig elektriker som frågar eller är den en hempulare?
 
H Hybro skrev:
Fixar inte en behörig elektriker detta?
Det tror jag.

Du verkar dock inte behörig, så varför?
H Hybro skrev:
Är det en nyutexaminerad behörig elektriker som frågar eller är den en hempulare?
Det är väl uppenbart att TS inte är en behörig elektriker, samt att denne inte har kontaktat en behörighet elektriker. Vart vill du komma?

/S
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Aaaaah bekräftat.

Varför hjälpa till med obehörigt arbete?

Går det illa vid idriftsättning eller efter, så är det vi andra som kollektivt betalar.

Än värre om nån blir skadad eller omkommer.

Tycker Ni inte det som en gång blivit behöriga?
 
H Hybro skrev:
Aaaaah bekräftat.

Varför hjälpa till med obehörigt arbete?

Går det illa vid idriftsättning eller efter, så är det vi andra som kollektivt betalar.

Än värre om nån blir skadad eller omkommer.

Tycker Ni inte det som en gång blivit behöriga?
Men kanske än större problem om TS verkar helt utan råd? Speciellt då TS helt verkar sakna kunskaper, för inte tror du att TS skaffa hjälp för nått så simpelt som lite elinstallationer. Hur svårt kan det vara. I princip två hål i väggen.
 
  • Gilla
Willmanh och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Aaaaah bekräftat.

Varför hjälpa till med obehörigt arbete?

Går det illa vid idriftsättning eller efter, så är det vi andra som kollektivt betalar.

Än värre om nån blir skadad eller omkommer.

Tycker Ni inte det som en gång blivit behöriga?
Vilket är bäst om vi antar att TS ändå gör jobbet obehörigen, vi håller tyst och TS gör fel eller vi berättar hur det ska se ut så det blir rätt?

Det sägs att en tredjedel av alla småhus i landet innehåller obehörigen installerad el. Att då tipsa i ett forum om hur saker och ting bör utföras blir en ren välgärning och säkerhetshöjande. Samtidigt skadar det inte att påminna om att elinstallation kräver auktorisation.
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.