Vi måste köpa ett nytt strykjärn och jag vill gärna ha ett med bra effekt för att kunna genomföra diverse sömnadsprojekt. Men har stött på patrull med invändningen att säkringarna inte kommer att stå pall. Men hur är det, måste man verkligen säkra upp för ett ”vanligt” hushållsstrykjärn på mer än 2300 W?
 
Jepp 2200 W på en 10 amp, samt att det kanske är annat på den proppen med. Kan gå att öka till 13 amp enligt EU-regler, men måste undersökas först om det är möjligt beroende på anläggningens tillstånd.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Troligen funkar det med 10A säkring
Om man ”överbelastar” med 1,45 ggr märkström skall säkringen lösa för termisk överström på mindre än 60 minuter.
Själv kör jag vattenkokare och kaffekokare på samtidigt på en 10A Diazed säkring.
Efter som ett strykjärn blir snabbt varmt så slår termostat från inom någon minut och sedan till/från flera ggr /min.
Här nedan ser man utlösningtiden i sekunder

https://assets.hager.com/step-conte...std.lang.all/SE_TECHAPP_28-04-2015_31_DVB.pdf
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Jepp 2200 W på en 10 amp, samt att det kanske är annat på den proppen med. Kan gå att öka till 13 amp enligt EU-regler, men måste undersökas först om det är möjligt beroende på anläggningens tillstånd.
Ok, det verkar bara så konstigt då det väl ändå vanligtvis är 10A i bostäder och det finns en massa strykjärn på marknaden med effekt på 2400 - 3000W men ingen information om att det större säkring. Jag förstår teorin men undrar verkligen hur det egentligen är i praktiken.
 
L Leif i Skåne skrev:
Troligen funkar det med 10A säkring
Om man ”överbelastar” med 1,45 ggr märkström skall säkringen lösa för termisk överström på mindre än 60 minuter.
Själv kör jag vattenkokare och kaffekokare på samtidigt på en 10A Diazed säkring.
Efter som ett strykjärn blir snabbt varmt så slår termostat från inom någon minut och sedan till/från flera ggr /min.
Här nedan ser man utlösningtiden i sekunder

[länk]
Tack för länken. Jag trodde nog också att det det borde vara så och då får man låta bli att belasta med t ex dammsugare samtidigt..
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
För 3000 W behöver du säkra upp till 13 eller 16 A. Man ska inte medvetet överbelasta en säkring. Man ska inte börja titta på hur mycket överlast de tål, utan man ska se till att hålla sig under säkringens märkström. "Olyckor" får dock ske. Men man ska vara medveten om att säkringen löser först vid en ganska hög överlast som på sikt kan ge värmeskador. Så om ni räknar med regelbunden användning av detta strykjärn så ser jag inga alternativ till att säkra upp.

Att det finns apparater som drar så mycket beror på att våra vanliga vägguttag (Schuko) är klassade för 16 A. I Sverige har vi dock en praxis med för mig okänt ursprung att avsäkra gruppledningar med 10 A. Det gör t.ex att man kan använda ledningar med arean 1.5 mm² istället för 2.5 mm² som 16 A kräver.

Det kan som sagt gå att byta till en 13 A utan att byta ledningen, så det kan vara en enkel operation för en elektriker. Men med 13 A får det inte finnas andra lite högre belastningar samtidigt på gruppen så det beror på.
 
  • Gilla
mojjen och 7 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Troligen funkar det med 10A säkring
Om man ”överbelastar” med 1,45 ggr märkström skall säkringen lösa för termisk överström på mindre än 60 minuter.
Själv kör jag vattenkokare och kaffekokare på samtidigt på en 10A Diazed säkring.
Efter som ett strykjärn blir snabbt varmt så slår termostat från inom någon minut och sedan till/från flera ggr /min.
Här nedan ser man utlösningtiden i sekunder

[länk]
Den där karaktäristiken gäller dvärgbrytare.

Har man Diazed så ska den klara minst 50% överström i 60 minuter, dvs. om TS har Diazedsäkringer kommer det sannolikt inte att vara ett problem (så länge det inte finns andra förbrukare på gruppsäkringen) att köra strykjärnet på Diazed 10A-säkringar.

Att säkra upp till 13A kan ändå vara något att titta på, på lång sikt mår inte heller Diazed 10A-säkringar bra av att gå med överlast.

Men säkerhetsmässigt ska det inte finnas ett problem med att köra på Diazed 10A, Diazed stämmer bättre än dvärgbrytare med vad ledningarna tål i fråga om värme.
 
  • Gilla
  • Arg
Westie och 2 till
  • Laddar…
M
Har man Diazed, visst den klarar överström ett tag men värme uppstår i kablarna i väggen. Har man väldigt gammal kabeldragning med endast fnöske kvar till isolering runt kardelerna och gör det ofta så kan det bli tråkig utgång. Har sett det mer än en gång.

Bättre att säkra upp om du dessutom är medveten om att det egentligen behövs, kommer kännas betydligt bättre att veta att du på ett säkert sätt kan använda strykjärnet.
 
  • Gilla
Westie
  • Laddar…
M Modski skrev:
Har man Diazed, visst den klarar överström ett tag men värme uppstår i kablarna i väggen. Har man väldigt gammal kabeldragning med endast fnöske kvar till isolering runt kardelerna och gör det ofta så kan det bli tråkig utgång. Har sett det mer än en gång.

Bättre att säkra upp om du dessutom är medveten om att det egentligen behövs, kommer kännas betydligt bättre att veta att du på ett säkert sätt kan använda strykjärnet.
Kanske värt att tillägga att även ledningarna på berörd grupp måste bytas till korrekt area.
Att säkra upp på befintliga, för klena ledningar, är än värre än att överbelasta en för klen säkring.
 
M
P Patrik Hazard skrev:
Kanske värt att tillägga att även ledningarna på berörd grupp måste bytas till korrekt area.
Att säkra upp på befintliga, för klena ledningar, är än värre än att överbelasta en för klen säkring.
Ja självklart är det så
 
Tack, nu förstår jag mer. Kommer att säkra upp till 13A för säkerhets skull.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Är det smältsäkringar du har i centralen eller dvärgbrytare?
 
Jag letade nyligen strykjärn och förfärades över att vissa modeller låg på över 3000 w. Köpte ett på 2400 w och det räcker mer än väl till. Blir varmt fort.
 
  • Gilla
Westie
  • Laddar…
Jag blev lite nyfiken. Gissar att ingen någonsin säkrat upp för att koppla in ett strykjärn. Mitt eget hade en angiven effekt på 2400W och sitter bakom en 10A.

Tefal skriver i sin säkerhetsinstruktion att:

Text varnar om nätproblem för apparater över 2000 W och rekommenderar strömförsörjningssystem med låg impedans.

Jag undrar vad de tänkt att den genomsnittlige strykjärnskunden ska göra med den informationen.....
 
  • Gilla
  • Haha
hempularen och 5 till
  • Laddar…
W Westie skrev:
Vi måste köpa ett nytt strykjärn och jag vill gärna ha ett med bra effekt för att kunna genomföra diverse sömnadsprojekt. Men har stött på patrull med invändningen att säkringarna inte kommer att stå pall. Men hur är det, måste man verkligen säkra upp för ett ”vanligt” hushållsstrykjärn på mer än 2300 W?
En fråga skild från el-frågan. Varför måste du ha ett järn med så hög effekt? Jag är en otroligt kräsen skjortstrykare men kan absolut ingenting om sömnad eller textilier i övrigt, därav frågan.

Jag hade ett par "vanliga" strykjärn innan jag insåg att ångstationer var rätt väg att gå. Började med en station från Philips som sedan ersattes av ett exklusivt skräddarjärn från Fairnet (mitt i särklass sämsta hushållsprylköp, kinestillverkat skit på ren svenska). Nu är det en station från Tefal som gör jobbet. Effekten på järnet har jag aldrig reflekterat över tidigare, däremot har jag varit mån om att få ånga snabbt och längst fram på järnets sula. Fairnetjärnet hade en tjock/tung sula vilket gjorde värmen jämn men det hade som sagt andra brister som fick mig att gå tillbaka till standardprodukterna.
 
  • Gilla
Westie och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.