Snabbgooglade lite.
(Skriv in maskinbeteckning +vikt i google)
Bandsågen 240kg
Hyveln en bit norr om 300kg
Arbogan beror nog på vilket stativ/underredet du har, min Arboga 2512 väger ca 185kg
 
Okey

Jag har oxå googlat maskin + vikt men hittar inget med exakt maskinamn och vikt, förutom de vikter som du har hittat

Bandsågen 245 kg
Hyveln 275 kg ?! men det var jag lite skeptisk till
Din pelarborrmaskin är det typ samma som är på bilderna här ovan?
 
M markgreven skrev:
Okey

Jag har oxå googlat maskin + vikt men hittar inget med exakt maskinamn och vikt, förutom de vikter som du har hittat

Bandsågen 245 kg
Hyveln 275 kg ?! men det var jag lite skeptisk till
Din pelarborrmaskin är det typ samma som är på bilderna här ovan?
Min pelarborr är inte samma men snarlik i utseendet.
Hyveln tror jag väger över 300 med tanke på att den lite mindre väger 280..
 
Tack för svar
 
Hej igen
Nu har jag fått hem maskinerna som är i post nr 9 och har så klart lite frågor till er som har större kunskap i ämnet än vad jag har.
Jag skrev tidigare i tråden att det fanns lite olika "tillbehör" som jag eller säljaren visste vilken maskin de tillhörde så nu tänkte jag att lite detektivarbete kunde hjälpa mig att avgöra om de tillbehör som kommer på följande 9 bilder kan para ihop respektive tillbehör med någon av de fyra maskinerna jag har köpt?
All hjälp tas tacksamt emot
Här kommer bilderna, se nedan
 
  • Verkstad med diverse maskintillbehör och verktyg på ett arbetsbord med kartonger i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Olika maskintillbehör utspridda på en verkstadsbänk, inklusive gröna metallplattor och kilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen kartong med diverse verktyg och maskintillbehör, inklusive skruvar och röda plastdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Olika metalltillbehör på ett arbetsbord för identifiering till maskiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen låda med varierade maskintillbehör på ett arbetsbord bredvid en uppfälld vinkelhake.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kartong med olika svarta byggmaskinstillbehör inklusive adapterstycken och en skiftnyckel, redo för identifiering och matchning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Olika maskintillbehör slumpmässigt placerade i en kartong, bland annat handtag, hjul och metallfästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Olika verktygstillbehör på en verkstadsbänk, inklusive en grönmålad klem och en metallstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen
Inga svar på frågan här över!?
Så jag frågar några andra frågor och bifogar några bilder för att förtydliga frågorna
Hyveln Ejca L39
1.Jag undrar vilken del på kuttern på hyveln som är skären, det lite klena som sticker högst upp och heter "Leits HSS Centro-Fix-Messer-set" i sin förpackning eller de två grövre delarna som ser ut som kutterstål, heter det så?
2. Hur byter man till nya, i manualen står det att jag skall skruva på olika skruvar men det finns inga skruvar på kuttern!
3.Skall man ta/slå ut de olika delarna i den lilla skåran som sitter över långhålsborrets anslutning?
Pelarborrmaskin Arboga F100
1. Vad heter den kilen som man använder för att slå ut chucken och är det någon som vet var man kan köpa sådana?
Jag får se om jag har större tur med svaren här men skulle vara oerhört tacksam om svar på dessa frågor och även på frågorna tidigare i tråden, det gäller ju speciellt de prylarna som är maskingröna.
 
  • Närbild av kutterstål på en hyvelmaskin med skärande del framträdande ovanför en grön maskindel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en grön arbetsmaskin med fokus på en kutters komponenter och skruvhål nära kantjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Maskingrön hyvel med en kutter och skiftnyckel-liknande verktyg på ett metallbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av en grönmålad hyvelmaskin med synliga delar såsom kuttern och arbetsbordet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delar av en trähövel och pelarborrmaskin, inklusive guldfärgade stänger och grönt maskinstativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på del av skär på hyveln Ejca L39, med synligt kutterstålsfragment och maskindelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en blå pelarborrmaskin Arboga F100 med fokus på chucken och den delen där kilen används för att byta ut chucken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på blå pillerborrmaskin Arboga F100 med fokus på chuck och drivmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett paket med Leitz HSS Centro-Fix-Messer hyvelstål som ligger på en grön maskinyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M markgreven skrev:
1. Vad heter den kilen som man använder för att slå ut chucken och är det någon som vet var man kan köpa sådana?
Kiljagare
 
Rickard.
Det heter kiljagare, många arboga maskiner har också en inbyggd. Då viker ut plåtbiten som sitter på djupstoppet (rundstången på vänster sida) och med lätt hand slår man pinolen i botten.
 
M markgreven skrev:
2. Hur byter man till nya, i manualen står det att jag skall skruva på olika skruvar men det finns inga skruvar på kuttern!
3.Skall man ta/slå ut de olika delarna i den lilla skåran som sitter över långhålsborrets anslutning?
Svårt att se på bilden men är det inte en tersa-kutter.
Här finns en enkel animation som visar hur man byter https://www.scmgroup.com/pt_BR/classical-machines/scm-and-minimax-devices/tersa-cutterhead
 
M markgreven skrev:
Hej igen
Inga svar på frågan här över!?
Så jag frågar några andra frågor och bifogar några bilder för att förtydliga frågorna
Hyveln Ejca L39
1.Jag undrar vilken del på kuttern på hyveln som är skären, det lite klena som sticker högst upp och heter "Leits HSS Centro-Fix-Messer-set" i sin förpackning eller de två grövre delarna som ser ut som kutterstål, heter det så?
Se bild:
Närbild på skadat skär på en hyvel markerat med en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Messer är kniv på tyska, så det är inte omöjligt att det är skär till hyveln i den tuben, ja.

M markgreven skrev:
Pelarborrmaskin Arboga F100
1. Vad heter den kilen som man använder för att slå ut chucken och är det någon som vet var man kan köpa sådana?
Jag får se om jag har större tur med svaren här men skulle vara oerhört tacksam om svar på dessa frågor och även på frågorna tidigare i tråden, det gäller ju speciellt de prylarna som är maskingröna.
Kiljagare. Fanns i alla fall förr att köpa på Jula, Clas Ohlson och liknade ställen. Men nu hittar jag dom ingenstans av dom som har butiker "överallt". Men går så klart att beställa från verktygsfirmor på nätet. Köp hela satsen MK1-MK3. Det är förmodligen MK3 i maskinen, men ska du köra borr med morsekona så kan du också behöva adapterhylsor till MK1 och MK2 och då behöver du också kiljagare för de mindre storlekarna för att sedan få isär borr och hylsa.
 
Tack för alla svaren så här långt
Angående hyveln så sitter de som heter "Leits HSS Centro-Fix-Messer-set" framför det som PNO har ringat in och det verkar vara i två delar i alla fall så är det en skarv eller ett jack på mitten av det grova järnet
 
Jovisst är det Tersa, grattis säger jag, jättebra system för hyvelstål. Dom ska inte postas (ställas in i höjd) vid byte, det är ett självpostande system så bara att stoppa i nya stål (eller vända dom) och köra. Den tjocka delen kallas kutterkil och håller fast stålen, dessa byter man aldrig. Billigast i Europa har jag hittat Tersa här https://www.woodfordtooling.com/tersa-knives.html

För att få ur chucken borde det räcka att fälla bort den lilla prylen mellan rörlig o fix del o försiktigt "smälla" handtaget i botten, uppåt alltså. Edit. Såg nu Rickard redan skrivit detta.
 
Redigerat:
Frustrator Frustrator skrev:
Svårt att se på bilden men är det inte en tersa-kutter.
Här finns en enkel animation som visar hur man byter [länk]
Mycket bra länk Frustrator vet du möjligen vad det röda verktyget finns att få tag i och vad det heter?
 
Jag gjorde en liten film idag för att vissa vad jag tycker är lite glapp i chucken men tyvärr så blev det så dålig skärpa så det är ingen ide att vissa filmen men när jag och min bror kör maskinen på lägsta varv och för en vinkelhake mot chucken så ser/hör man att chucken inte träffar vinkelhaken regelbundet utan oregelbundet, om ni förstår vad jag menar så vad kan "felet" vara eller är det något man får räkna med eller skall chucken röra sig helt cirkulärt ?
 
Ola C Ola C skrev:
Jovisst är det Tersa, grattis säger jag, jättebra system för hyvelstål. Dom ska inte postas (ställas in i höjd) vid byte, det är ett självpostande system så bara att stoppa i nya stål (eller vända dom) och köra. Den tjocka delen kallas kutterkil och håller fast stålen, dessa byter man aldrig. Billigast i Europa har jag hittat Tersa här [länk]

För att få ur chucken borde det räcka att fälla bort den lilla prylen mellan rörlig o fix del o försiktigt "smälla" handtaget i botten, uppåt alltså. Edit. Såg nu Rickard redan skrivit detta.
Tackar för länken och nu vet jag vilken typ av hyvelstål jag skall köpa, är det hållbara stål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.