Y
Ska försöka få bättre ordning på ekonomin.
Och funderar nu på börja spara för olika framtidssyften.

Men det känns ju så meningslöst att spara 200kr i månaden till husen. Den dagen det behövs ett nytt tak så handlar det ju om helt andra summor än vad man hunnit spara på något år.

Eller hur känner ni?




Funderar på göra konton i stil med
* Spara - nöje
* Spara - hälsa pension
* Spara - fastigheter
* fasta räkningar och lån

å lite andra små.. sen sätta automatiska överföringar.
 
200kr i månaden för tak känns ju menlöst, men om 2 år, 200x12x2 = 4800 :- kan vara bra om kylskåpet går sönder, eller tvättmanskin eller liknande. Större renoveringar som är på gång får du ju budgetera allteftersom huset behöver vård. :)
 
Jag hade inte startat så många sparkonton.

Fråga 1: Är du skuldfri? Är du inte det, så amortera! Amorteringen är sparkonto husunderhåll (större grejjer) och sparkonto pension samtidigt. Behöver du, så lånar du upp lite igen helt enkelt, och till slut har du pensionen tryggad.

Kvar är nöjen/semester och buffert. Här är väl ett sparande på 2-4 000 kr/mån helt ok om man har hus och familj. Kommer semestern utan att något gått sönder, då blir det en rejäl semester. Har kyl och frys pajjat under vintern, blir det en lite mindre semester.

Småreparationer, typ en burk färg eller några rullar tapet, tycker jag att en husägare bör kalkylera att klara i löpande driftsbudget.

Summa: 1 sparkonto och vettig amortering utifrån vars och ens förutsättningar.
 
Om man bara har möjlighet att spara 200kr så gör det mycket då det ofta handlar om att bryta mönster.
Tror att automatiska överföringar är bra när det gäller sparande, skillja det från förbrukningskontot.

Sedan vinner man mycket på att dra ned på onödiga kostnader, behöver man all tv telefon, internet av det man betalar m.m.

Du skriver husen har du flera hus idag med lån som du betalar av m.m.?
 
Y
Jag har två lån. Några hundratusen. Amorterar rätt bra på båda tror jag. Tror de drar 1000 extra på båda.
Samt drar 1000kr extra i prelskatt så jag inte ska gråta varje gång jag får brev från skatteverket. =)
Är förövrigt 31 och ensam. 2 villor, 4 bondebyggnader. utarrenderade marker.
Har nog rätt skapligt minimala driftskostnader. Då jag bara sitter vid datorn och äter gröt samt duschar hemifrån. ;)

Men att totalrenoverat huset (så bör inte ha vitvarukostnader osv på ett tag nu) har fått mig ur balans flera gånger. Har haft skapligt system men.. Tänkte skulle skärpa det nu ytterligare. Samt tänka mer framtid än något kvartal framåt.

---

Önskar jag haft lite mer koll på vilka konton som är smarta att använda för få några procent osv. Och givetvis hur man blir rik på aktier, hehe
 
Redigerat:
Hyr du ut någon av byggnaderna?
 
Y
Andy78 skrev:
Hyr du ut någon av byggnaderna?
Ne, inte än =(
Har lite besparingar redo för få bankens stöd för att renovera andra villan så den kan hyrasut Men detta skjutsfram allt mer då jag tappert försöker komma ikapp underhållet på alla andra byggnader - utan att låna mig till detta.
 
Vad är det som ska göras?
Hur mycket beräknar du att det ska gå på?
 
Y
Typ allt. Törs inte räkna på det. Badrum, kök. all el, tak, fönster. gavel med ny panel. måla inne å ute. Även om det inte ska bli något lyxhus så är det ändå stort och gratis lär det ju inte bli. =/

Revisorn säger det är mest lönsamt att avvakta.

--

Fast huvudfrågan var ju om det är värt att småspara och var man ska placera småpengar för få mest procent. ;)
 
Redigerat:
Y
Amortera sa en. Eller flera.

Men det är ju samma känsla med det. 1000lapp i månaden är väl en droppe i havet på ett lån.
Eller är det en mattematisk vinst, procentuellt, mot att man sätter in pengar på ett sparkonto?

Nackdel då att man inte kan tjuvlåna från sparkonto vid kris men...
Blir lite nervös när DagensIndustri skriver om att den verkliga bubblan och krisen snart slårtill och allt kommer bli drastiskt dyrare.
 
Ibland kan det vara bra att låna för att renovera eftersom det kan öka värdet.
Ibland är det kankse bättre att aveckla något för att lägga de på något annat, än att låta allting förfalla.
 
P
Letar du efter bästa bankräntan för ditt sparande så finns det en söktjänst på privataaffarer.se. Det brukar vara så att man måste låsa pengarna för en längre tid för att få bästa räntan och då fungerar det oftast (aldrig?) inte med ett litet sparande eller ett månadssparande.
 
Redigerat:
Såklart du ska spara. Jag tycker att 10% av nettoinkomsten är en bra nivå på sparande nästan oavsett vad du har för inkomst. Även om du inte har möjlighet att spara några stora summor och måste låna till nästa stora renovering så ser banken att du klarar av att spara, och blir troligen betydligt villigare att låna ut pengar än om du hade levt ur hand i mun.

Amortera är bra, men jag tycker att du bör ha en lättåtkomlig buffert så att du slipper gå till banken och be om pengar om kylskåpet eller bilen går sönder. Jag hade åtminstånde velat ha en buffert på 25000 innan jag amorterade mer än jag var tvungen. Jag tror också att man bör amortera ganska kraftigt om man ligger över 75% belåningsgrad, så att man inte blir så känslig för svängningar på marknaden.

Jag tycker också att du borde sätta av en budget för löpande underhåll på huset, minst 500 kr/månaden.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
P
Jag instämmer med pelpets inlägg här ovan, men skickar ändå mitt inlägg...

Jag resonerar så här Klart att det är värt att spara. Som någon sa om du sparar 200kr/mån i två år så har du nästan 5000 kr på kontot. Det är kanske inte så mycket, men det kan ju räcka till för att köpa vissa kapitalvaror till husen så att du inte behöver ta upp nya krediter bara för att ersätta småsaker. En amortering på ett lån är ett bra sparande på lång sikt, men om du behöver lite pengar imorgon kostar det ju pengar att få tillgång till dem igen. (uppläggningskostnader, aviavgifter, räntor och allt vad det heter)

Jag tycker att det är viktigt att att ha en buffert som klarar lite större reparationer och en tids arbetslöshet, det tar lite tid innan pengarna kommer från A-kassa och andra försäkringar, innan man extraamorterar lånen.

Att sätta upp konton kostar ju ingenting, själv har jag ett antal sparkonton på Ikanobanken olika ändamål jag har döpt dem till; Katastrofer, Huset, Bilen resp Roligt. Det är inte den bästa räntan på marknaden, men det är bättre än storbankernas vanliga sparränta, jag resonerar som så att det handlar om att ha pengarna när det behövs, inte att de ska tjäna nya pengar åt mig. Katastrofkontot är avsett för katastrofer som att kylen, frysen, pannan rasar (samtidigt). I Huskontot sparar jag till olika lite större projekt som jag behöver göra i huset. På bilkontot sparar jag till nästa bil som jag köper om 2-3 år. För mig är det tydligare och enklare att ha flera konton, andra har inga problem att hålla ordning på pengarna när de finns på ett konto.
 
Redigerat:
Vår bank tyckte vi skulle spara 10kr/kvm/månad för husunderhåll. För oss blir det nästan 2800kr/mån.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.