Att tvätten luktar illa händer ofta med trumspindlar i aluminium. Vad du/ni än gör, se till att den INTE har trumspindel i aluminium. Aluminiumet fräts bort sakta men säkert och gör att det luktar illa. Om det står i instruktionsboken att den bör köras tom på högsta värmen lite då och då, gör det. För det är för att få bort aluminiumoxiden som bildas och det håller längre. Men det är en tickande bomb som håller några få år.

Är osäker på det nya "direct drive" hur det fungerar, kanske har de skippat aluminiumen i dessa, någon som vet?

//HPD
 
Mitt tips är att köpa prylar med så lite intelligens/elektronik som möjligt. Det blir billigare och jag tror att de håller längre. Pengarna du sparar kan du använda till att köpa dubbla uppsättningen maskiner så du kan tvätta flera maskiner samtidigt samt att det alltid är bra med spegling/raid ;)
 
Jag har en Siemens torktumlare som är modellen över den Boschtorktumlaren du tittat på.
Och jag skulle aldrig köpa en torktumlare, med glaslucka, från Bosch eller Siemens iallafall.

Dom har ett uppenbart konstruktionsfel som har funnits i flera år och det är att det endast finns
ett luddfilter andra maskiner har två eller tre, dessutom är luddfiltret så dåligt i sin konstruktion att det spricker och fungerar om möjligt ännu sämre.
Följden av att endast ha ett dåligt filter gör att hela maskinen blir helt full av damm inuti,
kondensorn igensatt och pumpen för att pumpa ut vatten korkade när maskinen var tre år.

Jag tror tyvärr att man får välja en maskin med luddfilter i luckan, ett under luckan och ett före kondensorn för att det ska fungera bra, både Elektrolux och Miele har det.

Mina föräldrar har Bosch vitvaror, innan dom var fyra år gamla så hade hällen och frysen lagt av helt
och handtaget till kylen och tvättmaskinen lossnat.
Så jag tror inte dom bygger med kvalitet som ledord.
 
Har endast Micke vitvaror rakt igenom, dock ej toppklassen, utan mellansegment. Induktionshällen var det problem med knapparna från början. Ringde Miele service och de kom ut och fixade direkt på plats utan frågor. Övriga prylar har fungerat felfritt, är enkla att sköta och väldigt tysta. Är i stort sett nöjd, tror dock inte att Miele har bättre grejer än andra stora tillverkare, men servicen upplever jag som mycket bra och det är genomtänkta produkter. Så det är väl det man betalar för.
 
  • Gilla
weezer och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med Mieles tvättmaskiner är det lätt att ändra temperatur på befintliga program?
Tänker mig att jag väljer Ylle och den säger då 40 grader automatiskt. Men jag vill köra i 30, kan jag lätt ändra det?
 
Suhagg skrev:
Hur är det med Mieles tvättmaskiner är det lätt att ändra temperatur på befintliga program?
Tänker mig att jag väljer Ylle och den säger då 40 grader automatiskt. Men jag vill köra i 30, kan jag lätt ändra det?
Med den Miele vi har kan man ändra temp på alla program, från programmets maxtemp ner mot/till kallt (kommer inte ihåg om det går att kallt (ouppvärmt) i alla program).
 
Redigerat:
När det gäller vitvaror så tror jag inte alls att man vill byta efter några år därför att det kommit nya modeller med andra finesser. De allra flesta kör nog sina maskiner tills det havererar och blir för dyrt att laga. Har själv en Miele tvätt son vi köpte efter att ha förbrukat ett par Siemens och E-lux. Mielen är väl 15 år nu och inte en pinal har krånglat. På den tiden så vägde en Miele tvätt nästan dubbelt en E-lux. Mycket stabilare lucka, 1,5 mm plåt i chassiet medan E-lux hade 0,7 mm.
 
Intressant läsning

Dags att köpa ny tvättmaskin? Då är det förstås läge att ta reda

på vad som blivit Bäst i Test. Men inte bara hos testlabben

och i butikerna, utan också höra sig för vad användarna tycker!



Vi har valt att fokusera på frontmatade tvättmaskiner i storleken

60x60 cm. Varför? Tja, främst för att vi i Skandinavien har en

förkärlek för dessa typer av tvättmaskiner och föredrar dem
framför toppmatade. Kanske för att de har en högre tvättkapacitet,
men också för att det är praktiskt att kunna ha tvättmaskinen
som avlastningsyta.


[h=4]Vilka tester har vi att utgå ifrån?[/h] Det är lite brist på bra och aktuella tester på tvättmaskiner just nu, då det främst för Råd & Rön som testar tvättmaskiner. Det vi har att luta oss emot när det gäller redovisningar från testlabben, är dock också ett test från Testfakta som har några år på nacken. Det gör att de tvättmaskiner som omnämns kanske inte längre finns kvar att köpa.

Dock är det ju minst lika intressant att se vilka tillverkare som lyckas göra de bästa tvättmaskinerna och detta är ju lika relevant fortfarande, även om testerna är några år. Här är det Cylinda följt av Husqvarna och Bosch som tar plats på prispallen. Elektrolux och Siemens är sämst.


Läser man Råd & Röns test från 2010 är det en ensam vinnare som blir utsedd till Bäst i Test och det är Miele W 5829 med 67 poäng (mer om denna tvättmaskin). Detta följt av Bosch WAQ28360 med 64 poäng. Jumboplatserna till Panasonic, Gorenje och Candy.

Den tidigare, ännu mer heltäckande undersökningen från Råd och Rön 2009 då de testade över 30 tvättmaskiner, visar också att Mieles maskiner är i topp. Faktum är att de plockade hem alla platser på prispallen och först därefter kom Bosch följt av Whirlpools dyraste tvättmaskin. Cylindas "Sverigetvätten" hamnade sist.

Under april 2011 gjorde Råd & Rön ytterligare ett test på tvättmaskiner. Förstaplatsen gick då till LG F1480QDS (68 poäng) följt av Miele W5963WPS (63p) och Bosch WAS32782 med 62 poäng. När vi tittar på det som känns mest relevant för en tvättmaskin, dvs att tvätten blir ren, så är Bosch och Miele lika bra, men maskinen från Bosch kostar hälften av Mieles tvättmaskin!
I botten i detta test hamnade Cylinda, Gorenje och Panasonics tvättmaskiner.

Hösten 2012 gjorde Råd & Rön nya tester på tvättmaskiner och denna gång ställde sig LG F1495BD överst på prispallen med sin lite dyrare 12 kg maskin som fick 70 poäng. Miele W1954 kom på andraplats (69 poäng) och bronsmedaljen hängdes på Bosch WAQ24470SN med 65 poäng.
Längst ned bland de nu 54 testade tvättmaskinerna hittar vi märken som Panasonic, Candy, Brandt och Cylinda.

Bristen på tester har också gjort arbetet lite extra utmanande denna gång. Vi har nämligen åkt runt till alla stora vitvarubutiker och pratat med både säljare och tekniker för att få tips och råd till denna sida. Bl.a. har vi besökt ELON, Elgiganten och Hemmabutikerna för att höra oss för vad som gäller idag. Och svar har vi fått!

[bild] [h=5]Vilket märke är bäst när det gäller tvättmaskiner?[/h] Hittills har vi inte träffat på några som uttalar sig negativt om Miele. Konsumenterna är nöjda, testlabben placerar den högt och Miele själva går ut med information att "I våra testlaboratorium måste tvättmaskinerna klara att gå i minst 10.000 drifttimmar. Det motsvarar en genomsnittlig användning på cirka 20 år."

Allt detta sammantaget ställer man sig förstås frågan; Varför ska jag inte köpa en Miele? Svaret kan stavas: P R I S E T. Det handlar ofta om 5-siffriga belopp för en tvättmaskin från Miele. Att denna tyska tillverkade gör de mest hållbara tvättmaskinerna, verkar ställt utom allt rimligt tvivel. Dock ska man komma ihåg att Miele inte nödvändigtvis gör de bästa tvättmaskinerna när det gäller tvättresultat, sköljning och centrifugering. Det som Miele är helt outstanding på är driftsäkerheten! Det är inte en slump att du kommer att möta maskiner från Miele i många tvättstugor.

Men om plånboken inte är lika välfylld som tvättkorgen, får man vända blicken mot utmanarna; LG och Bosch. Här är de två tillverkare som jagar Miele och de har både för- och nackdelar. Vilket märke du än väljer av dessa tre, kommer du att få en bra tvättmaskin!

Vi har dock valt bort LG eftersom de haft vissa problem med servicen. Företaget styrs från utlandet och de har ett "lite annat" servicetänk. LG gör jättebra tvättmaskiner, med unik teknik som t.ex. direktdrivning av trumman och ånga. Så länge den funkar, är det jättebra! Men vi vill även veta att vi kan få smidig och bra service om det en dag skulle behövas.



[h=5]Ska man välja 1400 eller 1600 varv per minut (rpm)?[/h] Vatteninnehållet i tvätten minskar med cirka 6% när hastigheten ökar från 1400 till 1600 rpm. Det gör skillnad på hur torr tvätten blir, men det har också nackdelar. Bl.a. sliter det mer på maskinen om den centrifugerar på 1600 rpm jämfört med 1400 rpm. Belastningen ökar med ca 30% på trummans lagring och upphängning. För att maskinerna med 1600 rpm centrifug skall få samma livslängd som de med 1400 rpm centrifug krävs det att lager och upphängningar dimensioneras för den ökade belastningen, men detta kostar förstås. Och det är inte alltid som tillverkarna tar denna extrakostnad.

Om du inte satsar på en dyr tvättmaskin, välj då 1400 rpm. Eller sänk hastigheten till detta på din maskin när du sedan tvättar. Det gör att din tvättmaskin slits mindre och därmed förhoppningsvis håller längre.


[h=2]Tvättmaskiner Bäst i Test[/h] Ska du ha det bästa när det gäller driftsäkerheten; Välj Miele! Samtliga är överens om att detta är en maskin som är före alla andra, så är det bara.

Vi ger här exempel på en av deras tvättmaskiner som dessutom har goda testresultat; Miele W3243.


[bild] Bäst i test när det handlar om driftsäkerhet - Miele tvättmaskin W3243


[bild]

Det finns förstås många olika modeller även hos Miele. Miele W1614 är t.ex. ett annat bra alternativ, för ungefär samma pris. Finn en trumstorlek och funktioner som du har nytta och glädje av!

Modellen du ser på bilden är alltså Miele W3243 och denna tvättmaskin köper du billigast på Internet idag där du kan få den hemkörd för bara 9 150 kr!


[h=3]Testvinnare 2 - för nästan halva priset[/h]
[bild]
Bäst i test tvättmaskin - Bosch WAS32464SN


[bild]

Här har du också en testvinnare när det gäller tvättmaskiner! Den kanske inte kommer att ha samma livslängd som ovanstående maskin från Miele, men den sköter tvätten minst lika bra. Och med handen på hjärtat - nog är den mycket snyggare?!

Rekommenderat pris för denna tvättmaskin är 10 190 kr. Med fördel kan du dock köpa den på internet, för då behöver du inte tänka på att frakta hem den, eftersom detta ingår! Lättare, smidigare och faktiskt också billigast!

Mer information om denna tvättmaskin kan du läsa på Bosch hemsida. Och kan du inte hitta exakt denna modell, så titta ut någon annan tvättmaskin i Bosch sortiment som passar just dina behov (läs dock först varningen nedan!)


En liten varning är dock på sin plats! Om du köper någon de billigaste modellerna från Bosch, är det stor risk att de inte har samma kvalité som de dyrare. Så är det ju med de flesta saker - man får det man betalar för.
Eftersom en tvättmaskin ändå är en rätt stor investering som ska vara en värdefull hjälp för dig under många år, kan det vara smart att lägga ned lite extra pengar. I första hand rekommenderar vi därför dig att sikta på de tvättmaskiner som kostar från 4 500 kr och uppåt.
 
Vad är det som går sönder på de lite billigare modellerna?

Och vad menas mer specifikt med att "tvätten inte blir lika ren" ?
 
Det var någon som frågade om garanti, Miele ger ett kvalitetsbevis på 1000 kr som man kan använda till reparation/service under 10 år.

En Tvättmaskin från Miele väger ca 100 kilo. Bosch,Asko, Cylinda, Whirlpool, LG och resten väger 70-75 kg. Det tycker jag säger en hel del.
 
För upplysning skull så har Cylinda aldrig gjort en tvätt el. diskmaskin utan de är endast ett försäljningsnamn, för 3-4 år sedan började man även sälja maskiner från Turkiet även med namnet Cylinda så alla maskiner under 5500:- är inte svensktillverkade, ska du vara säker att du får en svensktillverkad maskin ska du köpa en Asko, men det är bråttom för nästa år läggs fabriken ned i Sverige, kommer att flyttas till Slovenien och 500 personer mister sina jobb, bara utvecklingen blir kvar i Sverige.
 
Nu återupplivar jag en gammal tråd... Vår över 10 år gamla Bosch tvättmaskin håller på att ge upp, så vi måste ha en ny. Jag har fastnat för tre olika, men det känns som en djungel så lite tips vore bra. De tre jag fastnat för är
http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvattmaskin/W3371NDS/miele-tvattmaskin-w-3371-nds
http://www.whiteaway.se/product/bosch-waw32568sn/
http://www.tretti.se/vitvaror/tvattmaskiner/frontmatade/bosch-was28790sn?utm_source=tradedoubler&utm_medium=cpo&utm_campaign=tradedoubler_1745654

Är en "billig" Miele något att ha eller ska man satsa på en av Bosch dyrare? Var ju rätt bra pris på Mielen nu. Är det någon skillnad på Boschmaskinerna kvalitetsmässigt eller är det samma? En högre centrifugeringshastighet borde innebära att den är dimensionerad för hårdare tag, om man köper en med 1600 rpm/minut fast använder 1400 rpm/minut, håller den längre då tror ni?
 
Har haft Miele och annat.
Nu köper vi vad som helst men med 5 års garanti.
F.n. lite dyrare Elecrolux.
 
Miele köper man väl hushållsdammsugare - oxå proffsproduk-
ter (om man behöva det) ifråga om tvätt kyl o frys mm ... ?
 
A
Satsa på en dyr miele, det är skillnad.
En 1600varvare är en uppstressad 1200varvare, håller inte ett sk-t längre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.