D Daniel 109 skrev:
Du säger 1-4år och länkar till en text som säger 60-200dagar. Visserligen inte ek, men ändå.
På "landet" hade vi som tumregel att fura torkar tum/år ute under tak. Även om det är ett ungefär mått så brukar det stämma ganska bra. Ek torkar långsammare antar jag.
 
T TheGame skrev:
Jo vi brukar säga med säkert hörn när trädet är nästan lika eller bredare än svärdet eller om man vill fälla mot trädets "naturliga fallriktning".
Min farfar när han levde sågade grova träd med instick men drog som runtom och använde kil, gick ganska fort men han var å andra sidan betydligt mer erfaren
Precis det är så man gör.
Bredvid fritidshuset tänkte jag fälla ett träd som jag tyckte såg ok ut. En släkting var och hälsade på, hela livet som skogsarbetare med egna skördare, han säger delad topp och troligtvis murket, samt att man bör säkra med vajer från traktorkran. Så han fick uppdraget senare och vi säkrade traktor/vajer.
 
D Daniel 109 skrev:
Du säger 1-4år och länkar till en text som säger 60-200dagar. Visserligen inte ek, men ändå.
Jag var lite otydlig, jag syftade på att det var en bra artikel om hur man bygger en tork-trave. Regeln 1 tum per år utomhus är den jag gått efter. Det kan inte bli för torrt, utan planar ut på samma fuktighet som omgivningen. Sen behöver man ta in planken för att torka ner till inomhustorrt, osv. Men det är mer snickeri-relaterat, och ryms i "profit". Det jag försökte förmedla var hur man tar plank tillvara.
 
Sedan påverkar det ju kraftigt när under året man försöker torka. Lägger man virke på tork nu händer det inte mycket förrän i april. Så när man pratar om kortare tider är det väldigt viktigt att ta med tiden på året också.
 
Jag klöv ved av 2 ekar :giggle:
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.