Jag har också haft problem med fukt i garaget vintertid. Istället för att värma med element har jag en sorptionsavfuktare, som klarar att jobba i låga temperaturer. Har lett dess slang till avloppet, så slipper jag tömma. Avfuktaren avger en del värme, så ned till några minusgrader utomhus är inga problem, är det kallare kompletterar jag med lite elvärme.

Denna modell har jag, men det finns många att välja på:
https://woods.se/Produkter/avfuktare/woods-wdd80/

Mvh, Magnus
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det spelar ingen roll om du fick bort allt eller inte. Mögelsporer finns överallt och är förhållandena de rätta kommer det tillbaka i vilket fall. Hur som helst tycker jag det ser rent och fint ut nu!

Jag anar att du, enligt min åsikt, har en liten för stark oro för mögel. Det är ingen "smitta" som kan utrota utan det finns naturligt och växer till sig där det är gynnsamma förhållanden.

Börjar det se ut som i denna tråd är det dock inte så kul...
[länk]
Jag har kronisk luftrörskatarr och har tillbringat många timmar i garaget under vintern och meckat hoj och varit väldigt irriterad i luftrören flera dagar efter och undrat vad de beror på och tanken slog mig igår när jag såg de där om de kan vara orsaken, eller så är det något annat i garaget som någon skrev om. Är inte så jätte nojig över mögel. Försöker undvika de i garaget eftersom de är dålig luft för så när jag ställt in bilen när det är snö eller regn så brukar jag gå tillbaka till garaget efter en stund och en raka ut allt vatten så det inte blir ännu högre luftfuktighet. Utan mina element så håller garaget runt 19c men med element blir det 26c och då upplever jag att luften torkar upp mer för luftfuktigheten brukar ligga på 45%
 
A axn skrev:
Jag har också haft problem med fukt i garaget vintertid. Istället för att värma med element har jag en sorptionsavfuktare, som klarar att jobba i låga temperaturer. Har lett dess slang till avloppet, så slipper jag tömma. Avfuktaren avger en del värme, så ned till några minusgrader utomhus är inga problem, är det kallare kompletterar jag med lite elvärme.

Denna modell har jag, men det finns många att välja på:
[länk]

Mvh, Magnus
Tack för tipset ska kolla in den maskinen för det behövs nog när det är regniga dagar och snö. Jag har tyvärr ingen brunn i garaget så måste ha en men behållare
 
Detta är status nu
 
  • Hand håller en hygrometer som visar 19.1 °C temperatur och 34% luftfuktighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
39 % skulle jag säga är en ganska låg luftfuktighet. Man brukar säga att normalt inomhus är 40-60 %. 70 % är kanske något högt men inte extremt fuktigt på något sätt. Men visst, det är däromkring som mögel börjar trivas.

Angående att ha en behållare så kolla upp vilka volymer det kan handla om. Min AC, vars primära funktion är att kyla och avfuktning är en bieffekt, fyller en 25-liters dunk på en vecka med kvällskörning fuktiga sensommardagar. Risken är att en bra avfuktare producerar såna volymer att du blir galen av att regelbundet tömma en (liten) behållare. Jag har en Woods i källaren på landet men den sitter direkt på avloppet. Ingen aning om hur många liter per dygn den levererar men jag tror att man skulle bli ganska less på att tömma en dunk manuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.