Är det lönt att sätta in en pelletsbrännare i stället för oljebrännaren. Det går ca 2.5m3 olja/ år. Men saken är den att fjärrvärme är på g inom 2 år. Har sett att det finns begagnade brännare med skruv för ca 5000kr på blocket. Isf vad ska man tänka på? Har hört någonstans att brännkammarens volym är viktig, hur stor plats behöver brännaren? Pannan är en uråldrig ctc rund är den..
 
Vi har en gammal ctc 1100 med janfire flex a brännare. Ganska litet utrymme i pannan, men askar/sotar man 1 gång per vecka går det bra. Gör åt pellets för ca 12000 kr/år.
 
Om någonting på pannan är runt i Hagalund hjälper det knappast att identifirera pannan.
Du får omkring halva uppvärmningskostnaden om du byter till pellets.
Men köp inte någon av de utdaterade problembrännare som säljs ut i massor på Blocket.
Folk säljer skräpet men de bra brännarna fortsätter man elda med.
Nu på hösten går användbara saker åt som smör så vet man inte exakt vad man ska ha och är snabb så blir man utan.
Stenåldersteknologi med potentiometrar för inställning och spruckna brännarrör, roster och databoxar som ska byts gång på gång till dyr kostnd blir ingen bra affär.

Är du säker på att fjärrvärmen blir billigare än pelletsuppvärmning i längden?
 
panna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20131021_173220.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1010277.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser pannan ut, jag har inte lyckats fått tag på någon som helst dokumentation, jag har ringt ctc men dom hade inget på den pannan. Om nån där ute i etern råkar ha någon form av dokumentation på pannan så vore jag väldigt tacksam. Jag har sett att NyMo har pelletsbrännare NyMo 150 som ska passa rakt av där olje brännaren sitter. Tror ni det kan vara nått?
 
J
H hansdj skrev:
Vi har en gammal ctc 1100 med janfire flex a brännare. Ganska litet utrymme i pannan, men askar/sotar man 1 gång per vecka går det bra. Gör åt pellets för ca 12000 kr/år.
hej
har en fråga om Janfire Flex -A:
hur är elen inkopplad? är det 2 sladdar?
En sladd på nedsidan i kontaktstycke?
och en sladd översidan? vart är den inkopplad? in till Termostaten?
finns det nå möjlighet att tar nå bild på de?
skulle vara tacksam att kunna se.
 
Vad menar du? Orginal sitter det 2 kontaktstycken ut från brännaren. En 3-polig till skruven och en 4-polig för nätspänning. Den 4-poliga skall ha fas,nolla,jord och fas från termostat för tillslaget. Uttaget under är bara för att mäta fläktspänningen under drift. Vad behöver du bild på?
 
  • Gilla
JRVSKAN
  • Laddar…
Elektriskt kopplingsschema för installation av värmesystem med termostater, säkringar och motorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JRVSKAN
  • Laddar…
J
dof dof skrev:
Vad menar du? Orginal sitter det 2 kontaktstycken ut från brännaren. En 3-polig till skruven och en 4-polig för nätspänning. Den 4-poliga skall ha fas,nolla,jord och fas från termostat för tillslaget. Uttaget under är bara för att mäta fläktspänningen under drift. Vad behöver du bild på?
hej
jätte tacksamt,tänkte hur det ser ut hur det är kopplat.
den fas från termostat för tillslaget? ska den kopplas till fas för tillslaget på själva pannans termostat? (där oljebrännaren satt inkopplat innan.
på de 4-poliga är det brun=fas gul/grön =jord Grå=? vit (ljusgrå)
 
Vad har du för panna? Är det en gammal kombipanna med utanpåliggande dubbeltermostat, eller är det en nyare med elektronik?
Har du typ något som denna på pannan?
Vit kombipanna termostat med vred och temperaturmätare, märkt "COMBI".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
dof dof skrev:
Vad har du för panna? Är det en gammal kombipanna med utanpåliggande dubbeltermostat, eller är det en nyare med elektronik?
Har du typ något som denna på pannan?
[bild]
Vi har en CTC 265B gammal panna.
och vi har en termostat på liggande framsidan.
Landis och Gyr RAZ1V12 (finns bild på nätet)
den har en driftermostat och max termostat under en kåpa.
Grå Landis & Gyr RAZ1V12 termostat för panna med inställningsvred och temperaturskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok då kopplar du bara in brännaren på maxtermostaten.Termostatingången kopplar du till drifttermistaten samma som oljebrännaren. Viktigt att du tar matningen till brännaren från maxtermostaten, men innan drifttermostaten. Förslagsvis köper du typ denna : https://www.conrad.se/p/1004-termos...es&utm_source=google&utm_term=198545&vat=true
Koppla denna på termostatingången istället så får du större hysteres,dvs längre gångtid på brännaren. Matningen tar du fortfarande från din befintliga maxtermostat.
 
J
dof dof skrev:
Ok då kopplar du bara in brännaren på maxtermostaten.Termostatingången kopplar du till drifttermistaten samma som oljebrännaren. Viktigt att du tar matningen till brännaren från maxtermostaten, men innan drifttermostaten. Förslagsvis köper du typ denna : [länk]
Koppla denna på termostatingången istället så får du större hysteres,dvs längre gångtid på brännaren. Matningen tar du fortfarande från din befintliga maxtermostat.
hej
jag förstår inte riktigt kopplingen till termostaten.
de andra fas nol och jord är tydlig.
men inte hur jag koppla termostadkabel till befinntlig termostat jag bifogar en bild, kankse du kan försöka förklara då. Två Landis & Gyr termostater med inställningsrattar och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det dof kallar maxtermostat är inte en termostat utan överhettningsskyddet. Den benämns tyvärr ibland felaktigt som maxtermostat. I andra fall syftar man på en frånslags termostat.
 
J James1960 skrev:
hej
jag förstår inte riktigt kopplingen till termostaten.
de andra fas nol och jord är tydlig.
men inte hur jag koppla termostadkabel till befinntlig termostat jag bifogar en bild, kankse du kan försöka förklara då.[bild]
Fas nolla och jord kopplas från den högra. Den vänstra termostaten kopplar du in på termostatingången på brännaren. Bara fasen från den.
 
D Daniel 109 skrev:
Det dof kallar maxtermostat är inte en termostat utan överhettningsskyddet. Den benämns tyvärr ibland felaktigt som maxtermostat. I andra fall syftar man på en frånslags termostat.
O skillnaden är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.