Som rubriken lyder.. är det någon större skillnad på bultsaxar, eller är det bara att köpa största billigaste? :cool:
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Om du jobbar med verksamhet där snabba klipp är vardag, så tror jag Biltemas stora är fin :rolleyes:

Annars kan jag tänka mig (utan och ha testat själva) att klippa armering är rätt mjukt och de klarar alla, men använda den som huvudnyckel på firman eller för klipp i verkstaden så slits skären rätt fort.
Men ser iaf tydliga mäkren i skären efter ett par kedjeklipp på biltemas modell.

//Erik
 
Det är som vanligt, det finns inga genvägar till bra prylar :( Jag har använt en stor huvudnyckel (säg en meter lång) av modell kinaimport. Den var ingen höjdare, skären var mjuka och stod inte emot speciellt mycket. Dessutom glappade hela utväxlingen i alla ledpunkter. Köp en ordentlig även om den kostar!
 
Haha, du är kul du corre :p "snabba klipp" den var fin den! d^_^b

Faktum är att det är den typen av klipp det handlar om ;) dock under organiserade former i den bostadsrättsförening där jag är "deltidsvaktmästare" kan man säga.

Det är lite vilda västern i källarföråden och styrelsen skulle behöva åtkomst till vissa där vi av en eller annan anledning inte får tillgång till nyckeln (boende som är oanträffbara, andrahandsuthyrningar eller allmänt motsträviga personer).

Eftersom det är styrelsen/föreningen som står för notan är priset inte av högsta vikt men jag vill ändå ha så hög kvalitet per krona som möjligt.

Någon som har lite mer handfasta tips, gärna länk eller namngivet märke/butik?
Phl, några nyttiga erfarenheter eller tips?
Någon annan som har stor erfarenhet av klippverksamhet? :cool:
 
CCPusher skrev:
Haha, du är kul du corre :p "snabba klipp" den var fin den! d^_^b

Faktum är att det är den typen av klipp det handlar om ;) dock under organiserade former i den bostadsrättsförening där jag är "deltidsvaktmästare" kan man säga.

Det är lite vilda västern i källarföråden och styrelsen skulle behöva åtkomst till vissa där vi av en eller annan anledning inte får tillgång till nyckeln (boende som är oanträffbara, andrahandsuthyrningar eller allmänt motsträviga personer).

Eftersom det är styrelsen/föreningen som står för notan är priset inte av högsta vikt men jag vill ändå ha så hög kvalitet per krona som möjligt.

Någon som har lite mer handfasta tips, gärna länk eller namngivet märke/butik?
Phl, några nyttiga erfarenheter eller tips?
Någon annan som har stor erfarenhet av klippverksamhet? :cool:
Tänk bara på att öppna utan tillstånd från förrådsinnehavaren är egenmäktigt förfarande och väldigt olagligt! :)
 
Nåja, det är styrelsens problem.. :)
Tack för påpekandet dock =)
 
Jag tycker att bahcos gamla modeller (har ej testat de nya) är otroligt bra. Tyvärr otroligt dyra också. Handlar det inte om så mycket du ska klippa så kanske en bågfil duger?
 
Redigerat:
Nja, man blir så svettig av att bågfila härdade låsbyglar...
Men man får snygga armmuskler d^_^b
 
CCPusher skrev:
Nja, man blir så svettig av att bågfila härdade låsbyglar...
Men man får snygga armmuskler d^_^b
Fast vissa härdade låsbyglar kommer du inte att kunna klippa upp heller. Jag försökte mig en gång på att klippa upp ett bygellås (jag ägaren till cykeln stod bredvid, utan nyckel) - jag tog i riktigt mycket, vilket resulterade i ett märke i ett par riktigt dyra skär och det syntes i princip ingenting på låset. Tog dock inte mer än några sekunder med vinkelslipen.
 
Om det inte är väldigt grova hänglås, eller sådana med skyddskåpa över bygeln, så kan du bara vrida av dom med en skiftnyckel eller stor tång istället. Hänglås är i princip värdelösa förutom som plomering.
Smäller inte den härade bygeln av så spricker mässingsgodset.
 
Redigerat:
Ska du plocka härdade hänglås så är en batteridriven liten vinkelslip kanon. Tyvärr sprutar den fina glödande metallflisor i förrådsutrymmet.

Vad gäller bra huvudnyckel så kan jag hålla med Daniel_N, den enda bra jag använt var en bauta-Bacho.
 
ett hänglås öppnas lättast förutom ordinarie nyckel med en skiftnyckel.hänglåset är härdat på ytan o mjukt invändigt så vrir man fram o tillbaks så fungerar hänglåset som bultsax
 
Jag är inte säker på att jag hänger med på förfarandet.
 
Greppa låset om sidorna med skiftnyckel eller tång och vrid i samma riktining som du gör med nyckeln normalt. Byt ev riktning om det inte vill sig.
Om öglan som låset sitter i är för klen och böjs så får man hålla emot med en skruvmejsel genom bygeln.
 
Av de billiga så tror jag att Biltemas största är helt OK, om inte riktigt vettig tom.
Annars får man nog jaga upp i 2kkr klassen.

Skulle det inte hålla i längden så är det bara ett par hunda som gått åt skogen. Och med ert (förhoppningsvis) begränsade behov så...

Kan ett alternativ på de lås som är av godare kvalite, helt enkelt vara att klippa upp låsbyglen och ersätta den istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.