LGG-01 skrev:
Vid paralell kopplade resistanser 1/R1+1/R2 Ja men i detta fall Nej.
Fast å andra sidan kunde vi inte stava till "massa" och "kvarkar" på den tiden, det var något som kom senare.
Det kanske är svårt att inse, så en bild kanske hjälper.

På bilden ter det sig som att all ström borde gå genom PEN från C2, PE-skenan i C1 och ut på inkommande PEN.

JFB-N-PE-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men en liten del av strömmen tar faktiskt vägen genom JFBn pga kontakten mellan N- och PE-skenan i C1, för dessa två vägar är parallellkopplade.

Om belastningen drar 3 A så räcker det att endast 1 % av denna ström går igenom JFBn för att den ska lösa.
 
Dessutom ska man inte mata en TNC från en TNS.. Dvs har man väl delat N från PE i en central får man inte mata en
central med ihopkopplad nolla och jord från denna.
 
  • Gilla
Connygus
  • Laddar…
Båda centralerna är ,TNC.

I centralerna så delas PEN till N och PE. det är parallella centraler även om det är lurigt ritat.

Protte
 
Bo.Siltberg skrev:
Det kanske är svårt att inse, så en bild kanske hjälper.

På bilden ter det sig som att all ström borde gå genom PEN från C2, PE-skenan i C1 och ut på inkommande PEN.

[bild]

Men en liten del av strömmen tar faktiskt vägen genom JFBn pga kontakten mellan N- och PE-skenan i C1, för dessa två vägar är parallellkopplade.

Om belastningen drar 3 A så räcker det att endast 1 % av denna ström går igenom JFBn för att den ska lösa.
Håller med i princip!!!
Men hur påverkar din skiss TS's JFB som verkar fungera d.v.s. löser ej ut p.g.a. 30mA gränsen.
Är vi nere på nano nivå nu så passar jag, om en lite nyfiken på fortsättningen.
 
Tror inte det har ngt med Malmbergs att göra, möjligen kanske så var just det exet något känsligare än den nya, eller så var det felkopplat med den gamla....och det råkade bli rätt när den byttes ut. Vi hade en tråd om dvärgar tidigare där innehållet i de "dyra" visade sig vara samma som i gamla Biltema-varianter, ngn som tycker sig ha råd att dissekera JFBn av olika fabrikat och lägga upp bilder ????
 
Skissen förutsätter en överledning mellan N och PE i C1, mer eller mindre, det behöver ju inte vara ren kortslutning. Det är också den troligaste orsaken till att den gamla JFBn löste, om den nu inte var känslig för vibrationer i fasledaren... Vid bytet av JFB passade nog TS på att fixa denna överledning i samma veva ;).
 
Jag tror att "mysteriet" är löst... fascinerande hur mycket teorier och engagemang jordfel kan leda till... :)

För att svara på några frågor, jag vet (tyvärr) att alla el jobb är gjorda av behörig elektriker eller behörig firma. Det finns papper på det mesta och även modifierade elritningar. Det har visat sig dock att elritningarna inte stämmer speciellt bra och att det fuskats en hel del. T.ex. nytt uttag i ett sovrum har ritats in från dosa i taket men i själva verket har man dragit nytt rör från el-element dosan som är ca. 1 meter från nya uttaget.

Alla jobba är annars "snyggt gjorda" där man fräst in rör i lättbetongväggen och sen putsat och slipat/målat så väggen blir hel och fin igen.
Mycket har gjorts under en renovering 2003-2005 där man dragit om en hel del, bl.a. den nedgrävda dosan.

Vissa elkablar var vita/gröna/bruna och alla dessa har jag dragit om och samtidigt kämpat på med alla jordfel. Jag har hittat kablar som bara slutat i en vägg, kablar som man i en och samma dosa blandat dubbla säkringar men bara en jord. Säkringar var inte märkta och låg dessutom på samma fas... :surprised:
Det är tur att jag kan göra mycket jobb själv, jag vill inte ens veta hur många timmar jag lagt ner på detta, eller vad en elektriker skulle ha kostat... :surprised:

Mysteriet då... det visade sig att elektrikern (utan att jag visste det) hade tagit fel på värmepumps och hydroforpumps kablarna och lagt hydroforpumpen bakom JFB. Problemet då var ju att hydroforpumpens N och PE sitter i C2.
Efter att jag plockat bort allt ur C2 för att säkerställa alla kablar (de kommer in bakom C2) märkte jag att hydrofpumpens faser stack iväg mot C1 och N och PE rakt uppåt.

Jag trodde att det "bara" var JFB som var fel först eftersom den höll med den nya trots felkopplingen. Men den flög sen när hydroforpumpen startade och då började jag söka igen.
Malmberg JFB måste vara betydligt mycket känsligare, men sen har den å andra sidan löst säkert 200 gånger medan jag sökt alla jordfel... Vad jag inte riktigt förstår ändå är varför Malmberg JFB löste så fort jag belastade C2 om hydroforpumpen stod stilla...?
Då ligger ju ingen belastning på hydroforpumpen och det borde väl inte kunna smita något bakvägen där trots jordfelet, eller?

Sen vet jag inte om det finns några mer troll här i kopplingarna men nu är anläggningen synad och godkänd i alla fall.
Nu ligger allt utom hydroforpump och Nivellfläkt ligger bakom JFB samt garaget (som har fått ny egen undercentral med egen JFB).

Mvh,
Anders
 
Redigerat:
Är det felkopplat i en apparat, så kan det bli jordfel även om den inte är påslagen (eller tom om säkringen är plockad). Men jag orkar inte tänka ut hur i detta fall. ;) Bra att ha i bakhuvudet.

Edit: Om PE och N på hydroforen är kopplad till C1 och det är en (halv-)kortis däremellan i hyrdoforen, så kan det räcka även om faserna är borta, för det finns oftast en potentialskillnad mellan N och PE, särskilt om någon anann förbrukare på C1 är igång. Megga mellan N och PE på hydroforen?
 
Redigerat:
Jo, det är ju lurigt värre med jordfel, jag försöker tänka "logiskt" på strömmens väg men blir alldeles snurrig efter ett tag... Jag har också märkt att vissa jordfel inte visar sig vid meggning utan bara under belastning och sen är det ju rätt få saker man egentligen kan megga vilket ju gör det ännu värre att förska hitta något...

Ett annat bra tips är att ALLTID skydda även N och PE separat i t.ex. takdosor där lampa ej är inkopplad med toppklämmor eller sockerbit.
Man vet aldrig var dessa snuddar och kan ställa till det annars och jag har sett alldeles för många exempel där bara fasen skyddas...
 
Eftersom installationen var en risbuske så finns det nog tyvärr fortfarande en viss risk för att det kvarstår oupptäckta jordfel.

Dessa kan visa sig efterhand som belastningen ökar så jag skulle nog inte lämna huset obevakat mer än några timmar åt gången nu i vinter till dess det är säkerställt att allt är OK.
 
mycke_nu skrev:
Eftersom installationen var en risbuske så finns det nog tyvärr fortfarande en viss risk för att det kvarstår oupptäckta jordfel.

Dessa kan visa sig efterhand som belastningen ökar så jag skulle nog inte lämna huset obevakat mer än några timmar åt gången nu i vinter till dess det är säkerställt att allt är OK.
Jo, jag antar att jag inte är klar ännu men huset har ju ändå stått här sedan 1977 och de senaste el-arbetena är utförda 2003-2005... Då fanns endast en en-fas jordfelsbrytare till golvvärmen i badrummet...

Det vi gjort är att rensa bort en massa gammalt från el-uppvärming, dra om gamla trådar och ta ner gamla armaturer och bytt ut utomhusuttag samt då lagt in JFB för allt utom hydrofor och Nivellfläkt. Hydroforen har eget motorskydd.
Med det kan jag dra slutsatsen att det är betydligt "säkrare" nu än det varit sedan 1977...
 
-MH- skrev:
Är det felkopplat i en apparat, så kan det bli jordfel även om den inte är påslagen (eller tom om säkringen är plockad). Men jag orkar inte tänka ut hur i detta fall. ;) Bra att ha i bakhuvudet.

Edit: Om PE och N på hydroforen är kopplad till C1 och det är en (halv-)kortis däremellan i hyrdoforen, så kan det räcka även om faserna är borta, för det finns oftast en potentialskillnad mellan N och PE, särskilt om någon anann förbrukare på C1 är igång. Megga mellan N och PE på hydroforen?
N och PE på hydroforen har liten kontakt, det är meggat... jag har värdena nedskrivna någonstans men elektrikern menade att det var "normala" siffror för en gammal el-motor...
Vi får kommunalt vatten nästa sommar så jag är inte så sugen på att köpa en ny motor bara för det... :surprised:
 
Bo.Siltberg skrev:
Skissen förutsätter en överledning mellan N och PE i C1, mer eller mindre, det behöver ju inte vara ren kortslutning. Det är också den troligaste orsaken till att den gamla JFBn löste, om den nu inte var känslig för vibrationer i fasledaren... Vid bytet av JFB passade nog TS på att fixa denna överledning i samma veva ;).
Om det fans en förbindelse mellan Pe & N i C1 så hade JFB löst direkt eller vad det så att testknappen inte löste JFB?
 
Redigerat:
Vi har bara TS uppgifter att gå på här. Jordfelet i hydroforen kanske var precis på gränsen för att orsaka dessa symptom.
 
Som sagt, jag har inte lyckas lista ut varför den betedde sig som den gjorde, eller om det bara var tillfällighet att säkringarna i C2 utlöste JFB... Jag tänker inte lägga tillbaka Malmberg brytaren bara för att få reda på det heller (även om det är frestande)...

Hittade denna som är intressant medan jag försökte hitta lösningen: http://fc.guc.se/~roger.lund@guc.se/FOV1-0001DCC1/Installation_av_jordfelsbrytare.pdf

Mvh,
Anders
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.