N newbee skrev:
Är det bokved? Jag hade samma i min bokved. De ger sig bara på bokved och äter endast under barken. När det är dags att förpuppa sig äter de in en bit i träet. De ger sig bara på bok med bark på och ibland björk. På danska heter det bøgebuk:

[länk]
Jag vet inte vilket slags trä det är.
Kan du hjälpa mig avgöra det med dessa bilder?
Närbild av ett stycke grov och ojämn träbark för artbestämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en vedklabb med synliga årsringar för identifiering av träslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vedtrave, hand håller ett vedstycke med synliga årsringar och klyvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett trästycke med synliga årdringar och en ädel in en vedstapel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
tall
 
harry73 harry73 skrev:
tall
Och som jag förstod så angriper inte husbock tall, så det är väl inte husbock som kryper runt här?
 
M Matheus11 skrev:
Och som jag förstod så angriper inte husbock tall, så det är väl inte husbock som kryper runt här?
#15
 
N Nikorasu skrev:
#15
Jaha så furu kommer från tall.... nu blir jag orolig !!!
 
harry73
Det är inte husbock! 100% säker kan jag inte vara,

Det finns hur många långhorningar som helst och alla trivs på olika ställen. Och de flesta inte i dit hus. Det kan dock vara svårt att artbestämma dom bara med hjälp av larven.

Nu säger jag inte att du ska lägga veden direkt mot väggen eller direkt på trägolvet oavsett om det är husbock eller ej, men du kan lugnt ha veden inomhus några dagar och sen elda upp det
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är inte husbock! 100% säker kan jag inte vara,

Det finns hur många långhorningar som helst och alla trivs på olika ställen. Och de flesta inte i dit hus. Det kan dock vara svårt att artbestämma dom bara med hjälp av larven.

Nu säger jag inte att du ska lägga veden direkt mot väggen eller direkt på trägolvet oavsett om det är husbock eller ej, men du kan lugnt ha veden inomhus några dagar och sen elda upp det
Tack. Jag hinner inte elda upp allt denna vinter, så det jag är mest orolig för är att det ska ligga bland andra veden nära huset (några meter från huset står vedboden) och att det skulle angripa mitt hus.

Jag eldar i övrigt med björkved och blanda lite med tall, björk ligger i huset bredvid kaminen och tallveden tar jag in i en plastlåda med lock.
 
Redigerat:
Knaprande har man ibland, oftast i gran och haft bl.a. blåhjon (långhorning), gillar ved som ligger på tork.
Ofarlig men lite enerverande.
 
Ska inleda med att jag definitivt inte är expert. Men, jag tycker definitivt att det ser ut som husbock, framförallt denna bilden (från TS ursprungsinlägg):

som verkar vara angrepp mitt inne i friskt trä. Vad jag vet är det bara husbock som angriper på det viset. Andra skadelarver håller sig nära barken eller angriper fuktskadad ved. Men som sagt, detta ser ut som friskt trä. Sen kan det ju säkert vara så att det är en uppsjö av olika insekter som har angripit vedhögen.

Så jag hade nog varit lite orolig, framförallt för högen med vet som ligger ute och om den inte har blivit uppeldad fram till juni-juli när larverna lämnar sin puppa och skalbaggen svärmar. För det är väl egentligen bara det du behöver vara orolig för, att skalbaggar parar sig och lägger nya ägg i din fasad och konstruktion. Larverna som är där gör väldigt lite skada om de aldrig får chans att förvandlas till skalbaggar innan du eldar upp veden.
 
J JSten skrev:
Ska inleda med att jag definitivt inte är expert. Men, jag tycker definitivt att det ser ut som husbock, framförallt denna bilden (från TS ursprungsinlägg):
[bild]
som verkar vara angrepp mitt inne i friskt trä. Vad jag vet är det bara husbock som angriper på det viset. Andra skadelarver håller sig nära barken eller angriper fuktskadad ved. Men som sagt, detta ser ut som friskt trä. Sen kan det ju säkert vara så att det är en uppsjö av olika insekter som har angripit vedhögen.

Så jag hade nog varit lite orolig, framförallt för högen med vet som ligger ute och om den inte har blivit uppeldad fram till juni-juli när larverna lämnar sin puppa och skalbaggen svärmar. För det är väl egentligen bara det du behöver vara orolig för, att skalbaggar parar sig och lägger nya ägg i din fasad och konstruktion. Larverna som är där gör väldigt lite skada om de aldrig får chans att förvandlas till skalbaggar innan du eldar upp veden.

De bilderna som jag tog är när jag har delat på vedbitar. Alla har angrepp precis under barken med gångarna, och några hål in i veden. När jag kapar veden i flera bitar så syns det att de inte har grävt jätte långa gångar genom veden utan de sitter bara där eller gångarna är lämnat och ingenting finns längre.

Här får du lite mer bilder på en bit som jag delat upp.
Vedbit med angrepp under barken, synliga gångar och en mätsticka för storleksreferens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en uppsprättad vedbit med tydliga insektsgångar under barken, mätt med en tumstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vedbit delad uppvisar gångar under barken, korta och övergivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
M Matheus11 skrev:
tallveden tar jag in i en plastlåda med lock.
Plastlåda kan vara bra, men lock behövs knappast
 
J jonaserik skrev:
Du och alla andra ska veta """ Allt brinner bara det blir varmt ""
Brännbart är min favorit fraktion att källsortera i. Även metall brinner bara det är hett nog.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Blåhjon. Elda på!
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.