Nackdelen med separata ugnsdelar är att doft eller os vad man nu vill kalla det har lättare att sprida sig om de inte sitter i närheten av fläkten. Så fundera vid planering var som är bästa plats även utifrån var fläkten är placerad och anpassa fläktstorlek/effekt utifrån var ugn/arna placeras. Men en tillräckligt effektiv fläkt behövs även för vanlig spismodell och här ska man inte snåla in, oberoende på val av ugn/häll/spis så är det bättre att spara här och lägg pengarna på en bra fläkt.
 
H
Kolla priser från Tyskland först innan ni köper spisen/ugn. Frakten är inte så dyr heller som man tror när grejerna inte är alltför tunga.

Ebay.de
Amazon. De
 
Tokslut skrev:
Jag köpte den micro jag ville ha som passade in bra i köket och var stark nog för att göra en påse popcorn på dryga 1:30...
...
förövrigt borde vita vitvaror vara förbjudna
Häpnadsväckande prioriteringar.
Mikron skall vara STOR och används till att "göra" popcorn.
Och allt i köket skall vara svart.

:wow:
 
Ja, vi homo sapiens är väldigt lättpåverkade med följa-Johnbeteenden. Vår micro står i tvättstugan, ännu skönare att slippa se eländet i köket. Används till att värma vetekudden om man har nackspärr och frusna kanelballar vid oväntat besök ;)
 
  • Gilla
Kjell_G och 5 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nu tramsar du :thumbdown:
Nej jag tramsar inte. Använder du aldrig mer än två plattor åt gången är det inget problem för dig. Du behöver inte göra dig löjlig över dem som har andra vanor i köket än du för det. Eftersom jag inte vet något om TS matlagningsvanor tog jag upp något som för somliga kan vara och för andra inte är ett problem.
 
  • Gilla
JuggeH och 3 till
  • Laddar…
Är köksnörd då jag arbetar med det, men man skall ta det som känns rätt och passar plånboken. Nu för tiden skall allt vara så flashigt och modernt, men många som sätter in nytt kök tänker inte på funktionaliteten. Vi rev ut vårt kök med inbyggnadsugn, induktion och Micro från 2013 till att sätta in ett kök med "golvspis" visserligen med gas och ingen Microugn. Så gå på känsla vad som passar dig/er.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Breda hällar typ 90 cm är ganska poppis bland de som bygger nya kök. Ser lockande ut, men vid närmare eftertanke har jag aldrig haft igång alla 4 plattor samtidigt på vår fjutthäll. Får jag inte plats med 2 stora stekpannor samtidigt på en häll ser jag inte vitsen med att gå upp i bredd. Har sett en häll med 28 + 22 plattor.
Jag skulle gärna ha gashäll, men pga den omständliga rengöringen har min sambo lagt in veto och hon har nog rätt.

Att placera ugnen i knähöjd är praktiskt för de som sällan använder den och inte vill se hur skitig den är. Hur praktiskt är det att behöva böja sig ner för att se om maten är färdig eller få in eller ut maten ur ugnen? Vem placerar micron i knähöjd?
 
BirgitS
Visst är det bekvämt med ugn på 90 cm höjd, liksom mikron och ha diskmaskinen upphöjd, men man kan inte ha allt på 90 cm höjd i normalstora kök för då blir det ingen plats kvar för arbetsbänkar.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Snart tre år efter att jag ställde samma fråga i forumet (se här) har jag fortfarande inte förlikat mig med inbyggnadshällen som jag var tvungen att välja eftersom sambon vägrade spis. Alla nackdelar som har radats upp här stör jag mig på dagligen, och jag kan inte se någon enda fördel. Att det blev väldigt mycket dyrare har jag kommit över för länge sedan, men:

Varje gång jag öppnar ugnsluckan stör jag mig på den enorma ångpust som kommer rakt i ansiktet, eftersom ugnen inte kan släppa ut ångan bak.

Touchkontrollerna... Varje gång jag behöver ställa något på hällen, exempelvis en ugnsplåt, löper de amok. En gång orsakade ett felplacerat smörpaket att en (induktions-)platta gick igång och gjorde ett grytlock rödglödande. Vi har en katt som kan ta sig upp på köksbänken, vilket innebär att varje metallföremål som råkar bli stående på hällen är en potentiell brandrisk.

Touch använder man när man inte har råd med taktil återkoppling. Vred är underbara och den som säger emot anmodas att byta ut ratten i bilen.

Lådan för plåtar under ugnen är patetisk jämfört med vad som får plats i en spis. Att ha ugnen i arbetshöjd var vi åtminstone överens om vore värdelöst, eftersom det värdefulla utrymmet ska användas till det man behöver oftast. Vi använder inte ens ugnen en gång i veckan.

Inbyggd micro är jag inte lika negativ till - om man hittar en som faktiskt är väldigt stor inuti och inte bara ett litet hål med en jättebred ram runt. Men det var ju inte micro frågan gällde.
 
  • Gilla
MartinP666 och 8 till
  • Laddar…
S
tycker ts skall det den tycker är praktiskt. skit samma vad som är inne eller ute
 
  • Gilla
dillen76 och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Häpnadsväckande prioriteringar.
Mikron skall vara STOR och används till att "göra" popcorn.
Och allt i köket skall vara svart.

:wow:
Inga aftonhoranrubriker här tack ;)

Jag tog ett exempel på nått jag värmer i micron som fler kan reflektera till och förstå snabbheten, men de var tydligen fel. Skulle jag valt tex. när fruntimmer ta med nån sexleksak som de vill ha uppvärmd? ;)

finns många fler färger på vitvaror än svart, jag gillar svart och det är lagom ovanligt i kök.
 
Finns ingen anledning att ha en ugn strax över golvet. Man vill givetvis ha den i en praktisk arbetshöjd.
Bättre om man har barn också.
En gång i tiden hade man en värmekälla, oftast ved, och då var det naturligt att de satt ihop.
Samma med gasspis och AGAspis.
Men sen elektrifieringen finns det ingen anledning att sätta ihop de två.
Fläkt - vet inte vem som har så mycket os från ugnen att det skulle bli ett problem. Om man rostar kaffe kanske, men det har vi också gjort ibland, och det syns inget i taket ovanför ugnen.
Ugnen placeras lämpligen tillsammans med mikron. Ser också mycket bättre ut. Om man inte gillar stenålder ;)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
[QOUTE]
Och allt i köket skall vara svart.

:wow:[/QUOTE]

Nej, vitt och nån form av gult...

Ett vitt kök med träbänkskiva, vita skåp och vit kakelvägg belyst av varm belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett bra uttryck är att smaken är ju som baken.
Har tre barn 1, 8, 11 år gamla. Och de kokar och steker på våran gasspis, öppnar lucka till ugn (stor ugn 110l dvs tung lucka) osv, sen vad man tycker är praktiskt är ju så
individuellt. Vårat kök är absolut inte barnvänligt men de har lärt sig handskas med det. Mina föräldrar 70+ skulle aldrig sätta in en vanlig spis utan föredrar ugn i brösthöjd och induktion.
 
Vi valde 80cm bred häll och det är verkligen hur bra som helst med fem plattor istället för fyra. Dessa kan man dessutom montera i en 60cm stomme och vi yar placerat ugnen under precis som en spis. Tycker inte illa om spisar men ogillar glipan som uppstår och som sagt breda spisar kryllar det inte av i rimlig prisklass. Dessutom är det ju kanon att kunna steka pannkakor i tre stekpannor samtidigt som man kokar ihop en eller två olika syltsorter 😂

Bredd häll med tre stekpannor med pannkakor på en svart spishäll, kastrull och kryddkvarnar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vickan11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.