Vi har precis gjort om badrummet, och efter att ha haft en del strul med firman så funderar jag på om vissa av de kritiska momenten är rätt utfört. Det är en BKR-certifierad firma som gjort jobbet. Jag frågade om det var ok enligt reglerna att duschväggen sattes precis intill dörrkarmen, och de sade de att det var. Vad gäller golvbrunn etc. så vet jag ingenting om hur det bör se ut.

Vad är er input på arbetet utifrån de här bilderna?

Närbild på hörn av nytt badrum med duschvägg monterad intill vägglist, golv och vägg i beige kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Duschvägg monterad precis intill väggen och listen i ett nyligen renoverat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Duschvägg monterad intill dörrlist i nyrenoverat badrum, med fokus på hörnet där duschväggen möter listen och kakelväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Duschväggens kant placerad precis intill en vit dörrlist, sett från golvnivå i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar en öppen golvbrunn i ett nylagt kakelgolv, med brunnslocket avtaget och placerat bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvsilas installation i ett nyligen renoverat badrum, med närliggande verktyg och smuts på kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tycker att det ser bra ut med tätskikt o klämringen. Vad jag kan se… golvbrunn bilden är inte så skarp…men man ska kunna se infästning av tätskikt vid klämringen och det tycker jag mig se. Men ta dit en besiktningsman för slutbesiktning innan du betalar?

Vad är det för Brunnstyp? Första gången jag ser en utan ram. Silen var väldigt märklig. Vad heter den? Är det en sk ”tile in?” Dvs ska en klinkers på golvbrunn locket?
 
Redigerat:
Globetrot Globetrot skrev:
Jag tycker att det ser bra ut med tätskikt o klämringen. Vad jag kan se… golvbrunn bilden är inte så skarp…men man ska kunna se infästning av tätskikt vid klämringen och det tycker jag mig se. Men ta dit en besiktningsman för slutbesiktning innan du betalar?
Tack, ska försöka greja en bättre bild 🙂
Globetrot Globetrot skrev:
Vad är det för Brunnstyp? Första gången jag ser en utan ram. Silen var väldigt märklig. Vad heter den? Är det en sk ”tile in?” Dvs ska en klinkers på golvbrunn locket?
Yes, det är en tile-in. Kan ta en bild till så du får se den bättre.
 
Saknas inte ram o hårsil? Men din brunn verkar inte vara en Perus utan Jafo….men borde principen inte vara desamma.
 
  • Monteringsanvisning för Purus Square 150x150, visar komponenter som panel, hårsil och klinkerram med en röd markering runt hårsil och klinkerram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
*purus (ska det stå)
 
Lite ofräscha (men noggrannare) bilder och en bild på tile-in.

Närbild på en duschbrunn i dusch med spruckna fogar och smutsavlagringar vid kant av plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en delvis rengjord duschbrunn och omgivande kakel som visar smuts och skruvhål nära en tile-in ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beige kakelplattor med en tile-in installation med ett fyrkantigt metallgaller i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är snyggt kaklat tycker jag. Jag är dock tveksam om golvbrunnen är korrekt. Jag hade tagit dit en besiktningsman innan jag hade betalat. Jag kan ha fel, men jag skulle förvänta mig en ram runt…har dock ingen erfarenhet av tile in. Så någon annan på forumet kanske vet?
 
Globetrot Globetrot skrev:
Det är snyggt kaklat tycker jag. Jag är dock tveksam om golvbrunnen är korrekt. Jag hade tagit dit en besiktningsman innan jag hade betalat. Jag kan ha fel, men jag skulle förvänta mig en ram runt…har dock ingen erfarenhet av tile in. Så någon annan på forumet kanske vet?
Vad är det för ram runt du saknar?
Ligger ju en på golvet och en som håller plattan.

Närbild på marmormönstrad kakelvägg och -golv i en dusch med en fyrkantig golvbrunn i centrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror det här är samma tile in och jag tycker TS brunn ser korrekt ut, hårsil har jag inte sett tidigare annat än till rännor men det kanske finns
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Varför skulle det inte vara ok med duschväggen mot foder?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Saknas inte ram o hårsil? Men din brunn verkar inte vara en Perus utan Jafo….men borde principen inte vara desamma.
Tile-in lösningen är från Tebo.
 
nino nino skrev:
Vad är det för ram runt du saknar?
Ligger ju en på golvet och en som håller plattan.

[bild]

Tror det här är samma tile in och jag tycker TS brunn ser korrekt ut, hårsil har jag inte sett tidigare annat än till rännor men det kanske finns
Jag trodde att men med detta typ inte kunde se tätskikt anslutning pga att det ska ska ligga en ram över klämringen. Se min bild (3)
 
N Nic_G skrev:
Tile-in lösningen är från Tebo.
Då är det samma
 
Globetrot Globetrot skrev:
Jag trodde att men med detta typ inte kunde se tätskikt anslutning pga att söder ska ligga en ram över klämringen. Se min bild.
Den du la upp så kan man inte flytta ramen många mm utan den är centrerad över brunnen vilket kan ställa till det ibland...
Med Tebo så kan man flytta iaf 1-2cm, huvudsaken är att vattenlåset går att få upp.
Sen får man kanske kladda lite fix över tätskiktet som kan synas för att få lite extra skydd, men det kan se väldigt kladdigt ut om man inte slätar ut det och svårstädat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.