Normalt använder man 22mm hårda kopparrör för installationen.
 
Varför skall du bemöda dig att byta rören till elementen?
Och hårda kopparrör användarna man väl till takupphängda installationer.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Takupphängda?

Man använder det där man tycker det passar - normalt blir det runt värmepannan etc, och när man drar vidare till andra rum så brukar man ju gå vidare med slang i rör eller vad som nu passar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Takupphängda?

Man använder det där man tycker det passar - normalt blir det runt värmepannan etc, och när man drar vidare till andra rum så brukar man ju gå vidare med slang i rör eller vad som nu passar.
Ja i källaren, som på bilderna
 
Ok, så vad är du protesterar mot?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, så vad är du protesterar mot?
Inget alls
 
Staffans2000
4 4fun skrev:
Tack för alla snabba svar.
Jag har tänkt att ta bort rören själv och ersätta det med nya moderna rör. Vilka rör rekommenderas för varmvatten, kallvatten och elementen?
Jag kommer ha halvmask på mig, skyddskläder, blötlägga allt med handdukar och undvika såga i böjarna.

Därefter kommer jag åka till tippen med rören och fråga vart de vill ha de.

Bifogar ytterligare en bild på rören.
Det du ser där, är gammaldags glasull. Kliar som tusan, men för övrigt ofarlig.
Jag hoppas att du inte skall byta rören för dess isolering! Inte heller för att de inte är "moderna". Är de hela. Behåll dem.
Den trasiga isoleringen kan du laga med tape till exempel.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
På sista bilden ör det glasull, inte asbest. Men det kan ändå finnas asbest i rörkrökarna.

Vad är syftet med rörbytet?
 
M
Är det asbest i böjarna så ska dom vara hårda när du trycker, inte mjuka, vill jag minnas att jag lärt mig
 
  • Gilla
4fun
  • Laddar…
4
H hempularen skrev:
På sista bilden ör det glasull, inte asbest. Men det kan ändå finnas asbest i rörkrökarna.

Vad är syftet med rörbytet?
Rören sitter väldigt dumt till, och jag skulle vilja flytta på de för att göra rummet snyggare.

Mvh
4fun
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.