4
Hej,

Ni som kan allt, är det här asbest?
 
  • Sliten isolering på rör som kan misstänkas innehålla asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av isoleringsmaterial och trasiga tygfragment som kan misstänkas innehålla asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar isolerade med material som misstänks vara asbest i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du menar asbest? Bara rätt stavning ifall du vill googla något.
Ja, det finns risk för att isolationsmaterialet runt rören innehåller asbest. Sitter det kvar utan åverkan, är den samlade expertisen här att det inte gör någonting.
Vill du ersätta gammal isolering med ny isolering bör du anlita en firma med asbestcertifikat.
 
  • Gilla
4fun
  • Laddar…
E
Vad jag förstått så är det böjarna som innehåller asbest, eller är det kanske hela isoleringen men böjarna är värst?
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
4
T Thomas_Blekinge skrev:
Du menar asbest? Bara rätt stavning ifall du vill googla något.
Ja, det finns risk för att isolationsmaterialet runt rören innehåller asbest. Sitter det kvar utan åverkan, är den samlade expertisen här att det inte gör någonting.
Vill du ersätta gammal isolering med ny isolering bör du anlita en firma med asbestcertifikat.
Jag är riktigt dålig på asbest, men kan man se om det här är asbest eller något annat ?
 
4 4fun skrev:
Jag är riktigt dålig på asbest, men kan man se om det här är asbest eller något annat ?
På bilderna du visar kan man inte med säkerhet säga om det är asbest eller inte.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Att vara eller inte vara...

I detta fallet så hade jag inte chansat, om det nu är så att du tänkt ta bort eller ändra något. Lösningens ålder indikerar att det mycket väl kan finnas asbest i isoleringen.
 
Bara böjarna brukar innehålla asbest, får du för dig att riva de så blötlägg så det inte dammar, det är dammet som är farligt med asbest. I övrigt på rören brukar vara en form av gips, men för säkerhets skull så blötlägg om du ska arbeta med det,
 
I mina ögon ser det inte ut som asbest, men som de andra säger går det inte att veta säkert utan att testa.
 
A
Asbest är ett material som består av trådar som har den längden att dom passar i lungan.Förövrigt har kolfiber samma längd och har samma påverkan som asbest.

Vad kan vi lära oss av detta. Tja använd munskydd när du isolerar med glasfiber och stenull och när du slipar valfritt material. ytterligare ett gratis tips använd hörselkåpor när det bullrar.

Ska du plocka ner det så ska du lägga det i plast säckar och smyga iväg det till återvinningen utan att berätta vad det är.

Som vanligt så är det överdrivet med asbest farorna. Känner flera som har jobbat med bromsbelägg och spisisolering och dessa gossar är över 80 år.

Vet dock om andra som har dött under 60 av asbestlunga. Så sammanfattningen torde bli att använder du tryckluft och exponerar dig varje dag med asbest så åker du dit. Men jag gissar att detta gäller gris bönder också som går i en dammig miljö. Känner till dödsfall med detta också. Munskydd och hörselskydd är coolt! Glöm inte det!

Asbest är inte farligare än andra material med samma längd på fibrerna. Bara mer uppmärksammat.

edit:

Det är alltså inte det att asbest är giftigt utan att längden på fibrerna passar i lungan och fastnar där och eftersom det är ett främmande ämne i lungan så agerar kroppen med att angripa asbesten och med det skapar cancer. Gäller fler ämnen (kolfiber)

edit 2:

Glömde att det går in i huden också! därför det kliar så in i he när man leker med isolering. Använd heltäckande klädsel gärna engångsoverall när du plockar med det!
 
Redigerat:
Man sanerar inte detta på plats. Kapa bort rören med isoleringen på plats och släng ut. Bygg nytt med modern isolering.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Man sanerar inte detta på plats. Kapa bort rören med isoleringen på plats och släng ut. Bygg nytt med modern isolering.
Bör tillägga att gör det själv! Misstänker att kostnaden från en saneringsfirma gör att du hyperventilerar fram till Jul. :)
 
  • Haha
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
4
Tack för alla snabba svar.
Jag har tänkt att ta bort rören själv och ersätta det med nya moderna rör. Vilka rör rekommenderas för varmvatten, kallvatten och elementen?
Jag kommer ha halvmask på mig, skyddskläder, blötlägga allt med handdukar och undvika såga i böjarna.

Därefter kommer jag åka till tippen med rören och fråga vart de vill ha de.

Bifogar ytterligare en bild på rören.
 
  • Närbild av ett gammalt isolerat rör med slitna och fransiga isoleringsmaterial synliga runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
4 4fun skrev:
Därefter kommer jag åka till tippen med rören och fråga vart de vill ha de.
Det kan finnas särskilda paketeringsregler för asbesthaltigt innehåll, typ dubbla hoptejpade plastsäckar, så bra att ta reda på det i förväg så du slipper åka hem med dem igen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
Om du öppnar din profil så kan jag skicka ett pm
 
4 4fun skrev:
Tack för alla snabba svar.
Jag har tänkt att ta bort rören själv och ersätta det med nya moderna rör. Vilka rör rekommenderas för varmvatten, kallvatten och elementen?
Jag kommer ha halvmask på mig, skyddskläder, blötlägga allt med handdukar och undvika såga i böjarna.

Därefter kommer jag åka till tippen med rören och fråga vart de vill ha de.

Bifogar ytterligare en bild på rören.
Jag har gjort en liknande övning och använde då pex-rör. För mig fungerade det utmärkt och är rätt enkelt att jobba med som glad amatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.