Y
Jag har under många år kört en sedan som nu är fallfärdig.
Tänkte unna mig något modernt finansierat med lån.

Men så har jag ångest om jag ska välja kombi eller sedan. Närmare bestämt V70 eller S80 (2010)

Då hänger det ju på vilka behov man har.
Enda jag saknat på min lilla sedan är takräcke och framförallt dragkrok.

* Jag bor ju på bondgård med renoveringsbehov och kör då virke ibland men takräcke har ju båda.
* Kanske fraktar någon trimmer eller så men båda kan ju fälla baksätet.
* Tror mer på köpa mig en kärra. Drag har båda. Dels då jag funderar på börja med cross.
* Sedanen är finare, tystare, kanske större.
* Kombin, fula baklampor och svårt att hitta en utan rails.


Men, så kommer största ångesten. Jag har svaga funderingar på en hund. Tror inte det kommer ske dom närmsta åren - tror egentligen inte det sker alls. Och det finns ju lösningar för baksätet.


Min fråga är kanske mer såhär... Är det svårt att byta in bilar? Säg att jag väljer en s80. Får ryck och vill byta till v70. Är det menat som en komplicerad och rejäl förlustaffär?
 
Redigerat:
En inbyte är väl aldrig lönsamt annat än för handlaren, tyvärr.
 
Alltid förlustaffär....:thumbdown:
Som du beskriver begriper jag överhuvudtaget inte varför du ens funderar S80.....kombi är guld värt....jämt...
Sen tror jag det är betydligt "enklare" att byta från V70 till S80 än tvärtom....om du inte blir nöjd med V70 alltså...;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tror som Remne att kombimodellen är populärare, men gissar bara och grundar det på utbud och hur det ser ut på gatorna.. samt eget ägande. :p
 
Det kan väl i vissa fall vara så att en sedan drar något mindre bränsle än en kombi. Annars är det ju enbart nackdelar. Eftersom du pratar om Volvo så antar jag att bränsleekonomi inte är något stort argument. Om bilen skall vara någon slags statusmarkör kanske det är bra med en sedan, jag vet inte så noga eftersom jag bara har bilen till transportmedel. Givetvis är kombin ur alla praktiska aspekter bättre och givetvis blir det en förlustaffär att byta bil. Det är du som bestämmer hur mycket fåfängan är värd.
 
Man får plats med fler souvenirer från Tysklandsresan i en V70 :D
Slutsats: klart du ska ha en kombi ;)
[h=3][/h]
 
Om man som du bor på bondgård så rekommenderar jag dig att skaffa kombi.
Har själv haft S80 och så fort man skall lasta nått större/längre så måste sätena fällas. Visst, inget större jobb. Men efter ett litet tag blir man bara irriterad över att man inte skaffade kombi ist.
 
Y
Berörande bränsleförbrukning så ser jag efter diesel och där tycker jag 0,5-0,6 (0,7 om man räknar själv utan datorn) är rätt okej för att vara en medium stor bil.

Har bara kört 245, 745 kombisar förr och mest stört mig på ljud och att det tenderar till mycket skräp liggandes.

Sen att jag klarat mig i 6år med sedan och bara saknat dragkrok och takräcke. Ihop med svårheten att hitta en prisvärd v70 utan rails gjorde mig frestad nu när ett s80 fynd dökupp.

Nu är det inte att jag ska övertyga er om s80. Bara lyfter fram mina funderingar som behöver komma till rätta så uppskattar era åsikter som ni nämnt. Speciellt från dom som har erfarenheten av båda.

Jag har provsuttit S80 och V70 hos Brandt och inbillade mig att jag tyckte s80 kändes mindre för kroppen sittandes där vid ratten. Men det bör väl inte vara någon skillnad? Snarare borde s80 vara rymligare vid ratten?
 
Jag anser att det som är funktionellt och praktiskt är vackert. Så kombi är snyggare än sedan, och rails är snyggt. Jag personligen ser inget som helst skäl att köpa en sedan.

Släp ersätter inte takräcke. Takräcke är flexibelt, jag kör alltid runt med takräcket i bakluckan.
 
Yrrol skrev:
Har bara kört 245, 745 kombisar förr och mest stört mig på ljud och att det tenderar till mycket skräp liggandes.
välkommen till 2014.... nu var jag lite elak, men en 745??? hallå??? en höfläkt på hjul ....och angående skräpet så är väl det inte bilens fel.....;)...sen förstår jag inte vad du har emot rails???
fast skämtåsido..om du hittat ett "fynd" tycker jag du ska gå på magkänslan...du har ju haft en likadan o vet vad det innebär...
Jag bytte bil i Augusti förra året och saknade dragkroken efter en vecka:(
 
Jag skulle hellre hugga av mig huvet med en grötslev än köpa en bil utan dragkrok. Det är hur bra som helst. Det jag använder den mest till är cykeltransport inom Falun. Jag har en Thule Xpress cykelhållare liggande i bakluckan jämt. Om jag eller min fru har cyklat någonstans så kan den andra hämta upp den som cyklat utan besvär, och om vi ska till olika ställen så kan vi åka tillsammans, släppa av den som ska närmast tillsammans med cykeln och köra vidare. Jag monterar cykelstället på dragkroken och hänger på en cykel på mindre än en minut. Betydligt smidigare än takmonterat cykelställ.
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Y
Ja det ska bli trevligt att ta ett steg in i vuxenvärlden och köra något som tillhör nutiden. ;)

Ni har nog rätt, ska nog ha lite is i magen och invänta den rätta v70 bilen.
S80 är lite gubbigt... Kan köpa mig en sådan lite längre fram...

Rails är en smaksak, blir en annan karaktär på utseendet och tycker man har rätt att vara lite kräsen när det rör sig om mycket pengar.
Pratat lite med plåt och lackverkstad om priser att läggaigen hålen samt ny lack ifall det vore lönsammare än en fabriksfärdig. Vilket det vore. Dels så får jag ju ett drastiskt större utbud att välja på.

Drömmen vore en svart eller röd 2010-2011 (dubbelturbon och lägre förbrukning) utan rails, med hastighetsberoende servo, blanksvarta fönsterlister, svart inredning med träpaneler. D5, automat, inte AWD.. Lär ju få vänta bra länge tills en färdig sådan dykerupp. ;)

Tycker det är kasst att det är så lite man kan ändra på dom nyare bilarna. Går inte byta motor, inte lägga till bättre servon, osv osv.. All el är gjord för den uppsättning som lämnade fabriken.


Tackar för era åsikter. :)
 
Redigerat:
Fråga...eller en reflektion....
om man tar bort Railsen, hur får du dit ett takräcke då????
Bilar utan rails iaf av nyare modell utan dropplist har ju små plastluckor att öppna för att fästa takräcken i...i bilar med rails så finns väl inga sådana "luckor" :screwy:
 
Dels har du kostnaden, ta bort railsen innebär ju ner med hela innertaket sen plåt och lackjobb. Lär ju hamna på 10-15 000:- sen står det ju på takräcket till bilar utan rails att dom fästs i bilens förberedda fästen och dom lär ju inte finnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.