SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Vad menar du med plattorna har lossnat det är väl inte fogen som håller dom på plats... eller? jag upplever mina plattor har rört sig / vinklat sig upp
Om plattorna rört sig så kommer ny fog inte att lösa problemet mer än att dölja det lite. Bättre att du reklamerar så att du får reda på vad grundproblemet är och får det åtgärdat.

Lycka till!

/Krille
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Vad menar du med plattorna har lossnat det är väl inte fogen som håller dom på plats... eller? jag upplever mina plattor har rört sig / vinklat sig upp
Hos mig var det inte bara fogarna som var problemet i hallen. Det hade lossnat ett gäng plattor, men att lyfta dem för att kunna återanvända dem behövde fogen bort.
Har dock använt samma verktyg i badrummet där fogarna blivit ”dåliga” då tanten städat med för starkt kalkmedel. (Vi har väldigt hårt vatten i kombinationen med svart kranitkeramik).
Har bilder på både hall och badrum, skillnaden är att i badrummet måste man vara mer försiktig pga tätskiktet.
 
Kan man foga över bara befintligt? Plattsättaren svarar inte…
 
BirgitS
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Kan man foga över bara befintligt? Plattsättaren svarar inte…
Höjden på fogen du vill lägga dit får inte vara för liten för då kommer den nya fogen snart att spricka och lossna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Höjden på fogen du vill lägga dit får inte vara för liten för då kommer den nya fogen snart att spricka och lossna.
Okej tack snälla :)
 
Jag har just bytt ut några trasiga plattor och då har jag först tagit bort fogen runt om. Cirka 1,5m fog i detta fall. Fogen var 2-3mm och jag använde min Bosch multimaskin tillsammans med verktyget på bild. Väldigt effektivt, tar bara några minuter att få bort fogen och det är relativt enkelt att reglera djupet.

Jag tror jag skulle kunna ta bort fogen på 10kvm på en förmiddag utan större problem.

Närbild på ett Bosch multimaskinverktyg för att ta bort fog, placerat på en balk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man ska ju vara fullt medveten om att det verkligen gäller vara stadig på handen för minsta lilla man touchar en av plattorna så riskerar det gå av flisor.

Detta är den stora anledningen att ni har väldigt svårt och hitta en plattsättare som skulle ta på sig jobbet.
Man vill inte ta på sig ett jobb som kan riskera bli en evighetsmaskin där man åker på och byta plattor och kratsa ännu mer fog för att kunna göra detta.
Finns sedan inte plattan att få tag i så är man som företagare helt rökt i detta läget.

Man måste ner en bit för att kunna lägga ny fog för annars kommer det nya man toppar med bara att flagna av efter en kort tid.

Här är baksidan av rent för smala fogar.
Ser ju typ ut som 1mm på bilderna och det finns mig veterligen inga så smala verktyg för ändamålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.