Hej

Har stora porslin plattor på badrumsgolvet där fogen verkar ha släppt. Hittar ingen plattis som vill göra sånt litet jobb så tänkte höra om det är lätt göra själv?

Försökt söka lite på forumet står allt möjligt från att använda multiverktyg till skrapa med en gaffel 🤔 Närbild av badrumsgolv med stora porslinsplattor där fogarna har släppt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på spricka i fog mellan stora porslinsplattor på ett badrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Omöjligt att reklamera till företaget som gjorde badrummet?

Jag tror att fogkrats är det enklaste. Man får vara försiktig så att man inte skadar plattorna bara.
Det är svårt att få dit fogen när det är så smalt och då lossnar den lätt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Omöjligt att reklamera till företaget som gjorde badrummet
Ser ut som garantitiden passerats med råge.
 
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Stefan N Stefan N skrev:
Ser ut som garantitiden passerats med råge.
Man kan tycka det men om inte TS har flyttat så har jag för mig att badrummet renoverades efter att TS blev medlem här.
 
Jag ska försöka reklamera tack :)! Men detta är inget enkelt fixa själv?
 
BirgitS
Det är väldigt tidsödande och med smal fog svårt att göra utan att göra hack i plattorna samt svårt att få dit ny fog som inte lossnar igen.

Hur bred är fogen?

Det borde ju vara rätt självklart att det är plattsättaren som är ansvarig, med tanke på att du verkar ha haft en del problem med att hantverkarna skyller på varandra.
 
Dremel har också ett speciellt slipstift avsett för detta men som sagt, smala fogar kan vara för smala även för det verktyget
 
Jag anser att du borde reklamera snarare än att försöka rätta till det själv.

Du har 10 år på dig enligt konsumenttjänstlagen.

Skulle du ge dig på det själv och det av ngn anledning inte blir bra, så kommer plattsättaren till största sannolikhet att skylla felet på dina egna åtgärder om du i framtiden skulle reklamera jobbet.

Och snygga plattor förresten!
 
Jag har gjort det. Ett sjutusan till pilljobb. Använde både en handjagad samt en multimastervariant. I båda fallen gäller det att vara försiktig. Inte för brett och inte för djupt.
Och det tar tiiiiiiid!
 
V Vardagsrum skrev:
Jag anser att du borde reklamera snarare än att försöka rätta till det själv.

Du har 10 år på dig enligt konsumenttjänstlagen.

Skulle du ge dig på det själv och det av ngn anledning inte blir bra, så kommer plattsättaren till största sannolikhet att skylla felet på dina egna åtgärder om du i framtiden skulle reklamera jobbet.

Och snygga plattor förresten!
Tack 🤩

BirgitS BirgitS skrev:
Det är väldigt tidsödande och med smal fog svårt att göra utan att göra hack i plattorna samt svårt att få dit ny fog som inte lossnar igen.

Hur bred är fogen?

Det borde ju vara rätt självklart att det är plattsättaren som är ansvarig, med tanke på att du verkar ha haft en del problem med att hantverkarna skyller på varandra.
Ja vilket elände... Jag får det till 3mm.
 
  • Gilla
Kim Stridh
  • Laddar…
I Intet skrev:
Jag har gjort det. Ett sjutusan till pilljobb. Använde både en handjagad samt en multimastervariant. I båda fallen gäller det att vara försiktig. Inte för brett och inte för djupt.
Och det tar tiiiiiiid!
Vad är det som tog tid ta bort fogen eller sätta nytt? Tänker mig det är endast 2-3 plattor jag behöver göra så kanske 1-2 meter linje högst.
 
Jag körde med manuellt verktyg. Plattorna hade lossnat så jag behövde få loss fogen. Det gick ganska enkelt med tog en stund och man fick vara försiktig. Spräckte ingen platta.
Manuellt verktyg för att ta bort fog, med svarta och orangea detaljer och metallblad, placerat på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag renoverade fogarna i ena badrummet i duschdelen och använde en Dremel med en fogrensningssats. Med den är det ingen risk att man fräser ur fogen för djupt. Rekommenderar den metoden. Ta det lugnt och låt det ta lite tid med urfräsningen.
[länk]
Kan man använda den med vanligt multiverktyg från bosch ex? Eller måste man köpa även dremels.
 
p-pennan p-pennan skrev:
Jag körde med manuellt verktyg. Plattorna hade lossnat så jag behövde få loss fogen. Det gick ganska enkelt med tog en stund och man fick vara försiktig. Spräckte ingen platta.
[bild]
Vad menar du med plattorna har lossnat det är väl inte fogen som håller dom på plats... eller? jag upplever mina plattor har rört sig / vinklat sig upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.