I dagens storstäder så är det enbart hyresrätt som gäller för att få komma in. Är småbarnsförälder och är uppriktigt oroligt hur det kommer att gå den dagen han fyller 18. Försöker jobba på att man har drygt 2 Mill över för insats.

Bodde själv länge i hyres och även om jag inte har vart med på BRF tåget så har det gjort att jag under tiden kunnat köpt både sommarställe och vinterställe. Att ha en BRF är inte fördelaktigt när man skaffar flera hus då betalningsförmåga dras ner. Nu när vi köpte hus så var det rejält svårt även fast vi lägger oss på nästan 35% belångingsgrad.

Det absolut bäst smed hyres är att man slipper bry sig så mycket. Varken på amorteringar, ränteökningar, eller deklaration.
 
Fadai
C Ciligie skrev:
Det där med 3 månaders ovillkorlig rätt till uppsägning gäller bara dej inte din hyresvärd. Du kan byta din bostad så att ovälkomna hyresgäster tar den i besittning med övertagande av dina rättigheter. Därför kan små hyresvärdar aldrig hyra ut i 1-a hand. Att avhysa en småbarns familj som inte sköter sig eller inte betalar hyran är i praktiken omöjligt.
Det där är inte sant. Värden kan alltid ställa krav på blivande hyresgäster, vad gäller inkomst, betalningsanmärkningar, mm, även vid byte. Det räcker att hyran är tre dgr sen för att hyresvärden ska ha rätt att säga upp kontraktet.
 
M
A atomlab skrev:
I dagens storstäder så är det enbart hyresrätt som gäller för att få komma in. Är småbarnsförälder och är uppriktigt oroligt hur det kommer att gå den dagen han fyller 18. Försöker jobba på att man har drygt 2 Mill över för insats.

Bodde själv länge i hyres och även om jag inte har vart med på BRF tåget så har det gjort att jag under tiden kunnat köpt både sommarställe och vinterställe. Att ha en BRF är inte fördelaktigt när man skaffar flera hus då betalningsförmåga dras ner. Nu när vi köpte hus så var det rejält svårt även fast vi lägger oss på nästan 35% belångingsgrad.

Det absolut bäst smed hyres är att man slipper bry sig så mycket. Varken på amorteringar, ränteökningar, eller deklaration.
2Msek i kontantinsats? Ska du köpa en 4-5'a till barnet?

Hänger inte riktigt med. Du undviker egen bostad pga. jobb med deklaration? Allt är ju förtryckt, banken skickar uppgifter om ränteinbetalningar direkt till skatteverket. Ränta och amorteringar? Är det olika jobbigt om man har BR, sommarbostad eller vinterbostad?

Inte är det enbart HR som gäller i storstad. Jag har flera kollegor och vänners barn som börjat jobba direkt efter plugget, bott kvar hemma 2-3 år och sedan cashat kontantinsatsen på en etta eller tvåa.
 
Fadai Fadai skrev:
Det där är inte sant. Värden kan alltid ställa krav på blivande hyresgäster, vad gäller inkomst, betalningsanmärkningar, mm, även vid byte. Det räcker att hyran är tre dgr sen för att hyresvärden ska ha rätt att säga upp kontraktet.
Gäller inte i praktiken. Har gärna hyresgäster som bor länge men bytesrätt förtar detta. Det kan vara högst personliga åsikter om någon som gör att man inte vill dela sin bostad med denne. Försök framföra det som argument så får du se. Ingen bor längre än 2 år hos mej pga detta. Tror inte jag är ensam..
 
Nissens
M Markarbetaren skrev:
Ja det är väl bara att titta på människor som Selin, Akelius, miljardärer på eget arbete genom att hyra ut bostäder.
Jo, men även vanliga villor. Det kostade typ 100 000:- att bygga ett hus i början på 60-talet. Och ränteavdragen var grymma.. och statliga lån på det…
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Om man inte har god marginal att spara så blir väl ända chansen att utnyttja värdestegring av egen ägd bostad för att klara pensionstiden.
Men man skall väl bo någonstans även när man är pensionär?
 
À propos reavinstskatt:
På nittonhundratalet, när man beräknade reavinst vid försäljning av bostad, fick man räkna upp inköpspriset med någon faktor som var uträknad från den inflation som gällde.
Så jag tror inte, vad jag minns, att vi behövde betala någon reavinstskatt 1998 när vi sålde vårt hus för 830.000:- som vi köpte 1975 för 185.000:-.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men man skall väl bo någonstans även när man är pensionär?
Ja, men då kan man gå över till hyresrätt, eller byta ner sig till mindre boende så man får ut vinsten.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
À propos reavinstskatt:
På nittonhundratalet, när man beräknade reavinst vid försäljning av bostad, fick man räkna upp inköpspriset med någon faktor som var uträknad från den inflation som gällde.
Så jag tror inte, vad jag minns, att vi behövde betala någon reavinstskatt 1998 när vi sålde vårt hus för 830.000:- som vi köpte 1975 för 185.000:-.
Gäller ju inte nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.