Thomas59
Är det bara jag som reagerar över hur vissa, som vänder sig till BH med frågor och/eller funderingar, helt saknar förmågan att formulera ett vettigt inlägg.

Exempelvis:
*Irrelevant rubrik
*Saknas nödvändig information
*Extremt långa inlägg med 99% onödig info
*Extremt röriga inlägg där ingen förstår vad dom skriver om
*Obegripliga foton ur konstiga vinklar, ofta extrema detaljbilder där man istället borde tagit en bild på lite avstånd
*Skriver inte vad man vill ha hjälp med eller skriver men helt obegripligt
*Bli sura då någon påpekar att info saknas
*Blir sura då någon ändå försöker svara men i brist på info svarar på fel sak

Kan väl inte vara för mycket begärt att man läser igenom sitt eget inlägg innan man postar för att säkerställa att relevant info finns med och att det tydligt framgår vad frågan är samt att foton som bifogas är vettiga?
 
  • Gilla
Noun och 32 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Är det bara jag som reagerar över hur vissa, som vänder sig till BH med frågor och/eller funderingar, helt saknar förmågan att formulera ett vettigt inlägg.

Exempelvis:
*Irrelevant rubrik
*Saknas nödvändig information
*Extremt långa inlägg med 99% onödig info
*Extremt röriga inlägg där ingen förstår vad dom skriver om
*Obegripliga foton ur konstiga vinklar, ofta extrema detaljbilder där man istället borde tagit en bild på lite avstånd
*Skriver inte vad man vill ha hjälp med eller skriver men helt obegripligt
*Bli sura då någon påpekar att info saknas
*Blir sura då någon ändå försöker svara men i brist på info svarar på fel sak

Kan väl inte vara för mycket begärt att man läser igenom sitt eget inlägg innan man postar för att säkerställa att relevant info finns med och att det tydligt framgår vad frågan är samt att foton som bifogas är vettiga?
Är beredd att hålla med, en vanlig fråga är ju om man kan få lite bilder uppladdade. Känns ju som att om man verkligen vill ha hjälp så får man ju engagera sig lite. :p
 
  • Gilla
Fågelvägen och 3 till
  • Laddar…
Ligger en hel del i det och har även reagerat på alla dryga kommentarer man kan få på seriösa frågor eller alla troll-trådar.
Tyvärr är inte ByggaHus vad det varit även om det fortfarande ger mig mycket.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Ofta märker man att TS ofta mörkar viss information och inte vill berätta hela historien. Vet inte om det beror på någon diagnos eller om det är så att de själva har klantat till det och inte vill att all info ska komma fram.

T ex när det handlar om värme och värmepumpar mm. T ex är det väldigt relevant om det är en nyinstallation eller om den är gammal. Har det alltid krånglat, eller började det nyligen? Vilka åtgärder har gjorts? Märke, modell?
Det är info som ofta kommer fram efter kanske 5 sidor av gissningar.
Det kan vara på nivån "det är kallt i huset, vad är felet?"

Och när man väl kommer fram till vad felet kan vara så är TS så tekniskt handikappad så denne inte klarar av att felsöka utan grundliga instruktioner steg för steg.
Det är ofta man tappar sugen att hjälpa efter ett tag.

Andelen troll har också ökat lavinartat märker man.
 
  • Gilla
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Är det bara jag som reagerar över hur vissa, som vänder sig till BH med frågor och/eller funderingar, helt saknar förmågan att formulera ett vettigt inlägg.

Exempelvis:
*Irrelevant rubrik
*Saknas nödvändig information
*Extremt långa inlägg med 99% onödig info
*Extremt röriga inlägg där ingen förstår vad dom skriver om
*Obegripliga foton ur konstiga vinklar, ofta extrema detaljbilder där man istället borde tagit en bild på lite avstånd
*Skriver inte vad man vill ha hjälp med eller skriver men helt obegripligt
*Bli sura då någon påpekar att info saknas
*Blir sura då någon ändå försöker svara men i brist på info svarar på fel sak

Kan väl inte vara för mycket begärt att man läser igenom sitt eget inlägg innan man postar för att säkerställa att relevant info finns med och att det tydligt framgår vad frågan är samt att foton som bifogas är vettiga?
Fyller på:
Blir sura och känner sig trampade på tårna och ger inte svar på följdfrågor som dyker upp, och lämnar tråden.
 
  • Gilla
Blazermannen och 13 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ofta märker man att TS ofta mörkar viss information och inte vill berätta hela historien. Vet inte om det beror på någon diagnos eller om det är så att de själva har klantat till det och inte vill att all info ska komma fram.
....å andra sidan är det ett relativt nytt fenomen att de som svarar själva hittar på någon sorts alternativ sanning när inte varenda detalj finns i första inlägget, gärna åt det konspiratoriska hållet, istället för att bara be om mer info eller svara på det som går att svara på. Man lyckas övertyga sig själv om att det är på ett visst sätt och sedan går drevet och tråden är kaputt. Rätt onödigt.

....och lägg till det alla nötter som inte orkar läsa hela tråden och därför börjar diskutera utifrån dessa påhittade teorier om vad TS egentligen ville....
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 16 till
  • Laddar…
En annan favorit är när TS inte får medhåll utan istället (sakliga) svar av icke önskad karaktär och tar på sig offerkoftan och tycker att folk är otrevliga. :rolleyes:

Eller när frågeställningen eller omständigheterna är ytterst oklara och folk svarar TS och påpekar just detta, att det är svårt att svara/hjälpa till utan mer information. Och detta hörsammans inte utan TS fortsätter med mer eller mindre obegripliga inlägg alt. bara lämnar tråden helt.

Men jag vill nog påstå att detta inte är något unikt för Byggahus utan förekommer i olika omfattning på i princip alla publika forum. I stor utsträckning är det nya eller rel. inaktiva medlemmar som står för tokigheterna. Jag har en känsla av att fenomenet möjligen ökat en aning p.g.a. folk konstigt nog verkar ha blivit sämre på att uttrycka sig i skrift i samma takt som sociala medier växt. Möjligen är det även en generationsfråga.

Om jag ser till dom 5-10 webbforum jag är/har varit aktiv på så är detta problem minst på dom forum med mer omfattande moderering, oftast användarmodererat i någon form. Rätta mig om jag har fel men visst är Byggahus modererat av blott ett par personer, tillika ägarna?
 
  • Gilla
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
Kan inget annat än att hålla med...
Det kanske handlar om ett dolt fel:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Blazermannen och 10 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Rätta mig om jag har fel men visst är Byggahus modererat av blott ett par personer, tillika ägarna?
Det finns även vanliga användare som är moderatorer.
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det finns även vanliga användare som är moderatorer.
Här syns samtliga, gissar jag.
Inte många men jag tycker dom gör ett bra jobb.
Dom kan omöjligt läsa allt utan agerar när någon klickar på "Anmäl" knappen.
Skärmdump från en webbplattform som visar en lista över moderatorer med nivåer och poäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kurtivan och 10 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Rätta mig om jag har fel men visst är Byggahus modererat av blott ett par personer, tillika ägarna?
Fyra namngivna moderatorer, en "byggahus"-moderator plus tre administatörer (ägarna),
https://www.byggahus.se/forum/members/?type=staff

Att det inte är fler moderatorer kan bero på att det inte är fler som vill ställa upp.
Jag har inte kollat om de vill ha fler moderatorer.

Sen klarar inte moderatorerna av att hålla koll på hela forumet själva även om det skulle vara 20 moderatorer, utan moderatorerna är beroende av anmälningar från oss forumanvändare som anmäler inlägg/användare.
 
  • Gilla
mattiplutt och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det finns även vanliga användare som är moderatorer.
Åfan, det hade jag ingen aning om. Att jag hade fel kan möjligen bero på att jag upplevt modereringen aningens långsam ibland. Åtminstone jämfört med andra forum. Har hänt att jag rapporterat inlägg med solklara lagöverträdelser som legat kvar rel. länge.

Men men, jag har varit moderator på andra forum bl.a. på landets i särklass största forum och jag vet vilket jävla skitjobb det kan vara och hur mycket tid/energi det kan ta så jag tänker inte kritisera modererandet här på Byggahus. Tycker ändå att det funkar helt ok.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Fyra namngivna moderatorer, en "byggahus"-moderator plus tre administatörer (ägarna),
[länk]

Att det inte är fler moderatorer kan bero på att det inte är fler som vill ställa upp.
Jag har inte kollat om de vill ha fler moderatorer.

Sen klarar inte moderatorerna av att hålla koll på hela forumet själva även om det skulle vara 20 moderatorer, utan moderatorerna är beroende av anmälningar från oss forumanvändare som anmäler inlägg/användare.
Se där!

Nej, så är det ju. Även om jag rapporterat inlägg ibland så skulle jag nog kunna bli bättre på det. Och även bli bättre på att låta bli att svara ibland när något triggar mig. Det tror jag i.o.f.s. att dom flesta medlemmarna skulle kunna bli bättre på

Lite osäker på om jag gjort det på detta forumet men det händer att jag rapporterar mig själv i efterhand. Inte mer än rätt ibland :oops:
 
Flera av de "vanliga" användarna som är moderatorer är bara det för några enstaka underavdelningar i forumet. Majoriteten modereras bara av ägarna/administratörerna.
Kollar man forumindexet så ser man vilka avdelningar som har extra moderatorer.

Skärmdump av ett svenskspråkigt forum, kategorier om teknik, el, internet, fordon, värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Thomas59
Pust! Då var det inta bara jag som upplevde det.

Jag har viss förstålse för att man som lekman inom ett område kanske inte alltid vet vilka fakta som är relevanta eller exakt hur man ska beskriva något för att få rätt hjälp. Det är ok.

Det jag noterar är snarare, som någon nämnde i ett inlägg ovan, att trådskapare ibland inte klarar att uttrycka sig begripligt. Inläggen är röriga med massor av info som alldeles uppenbart inte hör till saken samtidigt som info som borde vara självklar, även för en lekman, saknas.

Man får känslan att trådskapare ibland utgår från att andra forummedlemmar är tankeläsare.

Trådskapare som ”försvinner” när dom inte får medhåll och andra liknande varianter kan jag iofs leva med även om det är trevligt när TS återkommer med ”hur det gick”.

Ang modreringen så upplever jag inte några direkta problem och har förståelse för att moderatorerna inte kan detaljmoderera varje inlägg.
 
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.