Har TS sett blocken rulla ner ? Man vet ju inte i det här fallet hur det gått till. Kanske vägen spärrades av medans det sprängdes och blocken rullade mer.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
R
Finns ingen sprängare som skulle äventyra sin licens genom att kasta block.

Grävarn kanske har tagit de i skopan och placerat de där temporärt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Ok men låt oss säga såhär:
En bil kommer körandes, tappar kontrollen och åker ner i vad som brukar vara ett normalt dike men i detta fall så ligger där stenblock så stora som upp till 1m3.
Blocken krossar passagerarsidan och där sitter ett barn som nu inte längre lever pga dessa klippblock.
Tycker du fortfarande att han överreagerar eller kan man se att förebyggande i detta fall. Det är nog så TS tänker.
Man kan tänka så men börjar man tänka i de banorna så blir det ett extremt strikt klassamhälle där endast ett litet fåtal med gott om pengar har råd att anlita proffs på snabba helentreprenader till allt de behöver få gjort. Vi andra (gissnigsvis 50-70% av befolkningen) får inte äga någonting och inte uträtta någonting och inte skaffa oss någonting eftersom vi inte har råd att göra det på rätt sätt. Vi får inte heller försörja oss eftersom marknaden blir för liten för att det skall finnas arbete åt andra än ett litet fåtal.
Nej fy fan

För att det här inte skall bli något planlöst drev styrt av okunskap behöver vi bilder som klargör hur det ser ut och vad som är på gång!
Först då vet vi om husägaren och grävaren är galna eller inte!
 
  • Gilla
  • Wow
Hyltran från Veglemyren och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man kan tänka så men börjar man tänka i de banorna så blir det ett extremt strikt klassamhälle där endast ett litet fåtal med gott om pengar har råd att anlita proffs på snabba helentreprenader till allt de behöver få gjort. Vi andra (gissnigsvis 50-70% av befolkningen) får inte äga någonting och inte uträtta någonting och inte skaffa oss någonting eftersom vi inte har råd att göra det på rätt sätt. Vi får inte heller försörja oss eftersom marknaden blir för liten för att det skall finnas arbete åt andra än ett litet fåtal.
Nej fy fan

För att det här inte skall bli något planlöst drev styrt av okunskap behöver vi bilder som klargör hur det ser ut och vad som är på gång!
Först då vet vi om husägaren och grävaren är galna eller inte!
Handlar väl inte om ett strikt klassamhälle utan me rom vett och etikett, man gör inte så helt enkelt men som sagt en bild hade ju varit på sin plats. Jag må ju uppleva situationen värre än vad andra gör.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Handlar väl inte om ett strikt klassamhälle utan me rom vett och etikett, man gör inte så helt enkelt men som sagt en bild hade ju varit på sin plats. Jag må ju uppleva situationen värre än vad andra gör.
Du kan ju försöka bygga ett välbyggt uthus på betonggrund 6x9 meter för 15000 kronor...... eller bygga ett välbyggt uthus på stengrund 4x4 meter för 2000 kronor......... eller utrusta ett fullständigt snickeriföretag för 250000.......eller köpa en bil för 8000 och köra med den dagligen i 18 år...... eller grundförbättra 100 meter väg för 3000...... eller bygga en mycket välbyggd maskinhall på 8x16 meter för 60000 (den var inte min egen men jag var inblandad).......bara som några få exempel.
Då kan man inte tillämpa ditt tankesätt kring "vett och etikett".

Fast nu pratar vi smörja allihop i brist på bilder!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tycker kommunen brukar vara snabba på att kolla upp svartbyggen och miljöbrott mm, samt om det även kan vara för liv med stenblock på vägen, måste vara nån lökare på bygglov som svarade så! De måste väl även vara liiite nyfikna själva?
 
H heimlaga skrev:
Du kan ju försöka bygga ett välbyggt uthus på betonggrund 6x9 meter för 15000 kronor...... eller bygga ett välbyggt uthus på stengrund 4x4 meter för 2000 kronor......... eller utrusta ett fullständigt snickeriföretag för 250000.......eller köpa en bil för 8000 och köra med den dagligen i 18 år...... eller grundförbättra 100 meter väg för 3000...... eller bygga en mycket välbyggd maskinhall på 8x16 meter för 60000 (den var inte min egen men jag var inblandad).......bara som några få exempel.
Då kan man inte tillämpa ditt tankesätt kring "vett och etikett".

Fast nu pratar vi smörja allihop i brist på bilder!
Ja nu skenar det från alla håll och kanter :crysmile:;)
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
M
En i området hade tagit bilder med en drönare. Grävaren står i tomtgränsen. Nere vid vägen ser man 2-3 större block som rullat ned till diket. All sprängsten som ligger mellan träden har grävaren öst ned. Från grävaren ned till vägen är det 15m nivåskillnad så det kanske säger lite om hur stenarna studsat nedför slänten. Det är alltså den naturliga rasvinkeln, kanske ska benämnas stup istället för slänt. Hade inte träden stoppat upp dom rullande stenarna så hade dom nog legat betydligt längre ned. När killen som fotade var uppe och körde så stod grävaren och öste ned sten, ingen som vaktade nedanför eller liknande.
Det känns som att det är så mycket fel det kan bli på detta "bygge".
Drönarbild av grävare vid tomtgräns och sprängstenar som rullat ned mot väg vid brant slänt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Stenarna är ju långt från vägen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
M
R RoBo skrev:
Stenarna är ju långt från vägen.
Det ligger iaf. 3st i diket.
 
  • Gilla
TobiasGren och 2 till
  • Laddar…
Är det svartbygge så anmäler du det. Enkelt.

Är det allmänfarligt beteende så får du anmäla det separat?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
Jag trodde också de låg närmre vägen. Men jag hade gjort som Johannnes skriver.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Jag ser bara ett enda fel. Att ingen vaktar vid vägen.
Jag skulle gå och ta ett allvarligt samtal med både husägaren och maskinföraren....... det brukar fungera för det mesta.
 
  • Gilla
Tompa74
  • Laddar…
Vad är det för fel på er? Killen spränger utan bygglov och öser ner sten för en slänt/stup, och nedanför ligger hela samhällets infartsväg? En förbipasserande kan ju lätt bli mos med lite otur.

Dessutom - man ser väl på bilden tre stora bumlingar precis i diket??

Åk och prata med grannen och framför att detta är oacceptabelt säkerhetsmässigt. Lyssnar han inte gör ni precis så många anmälningar som behövs. Ta med några av dina grannar så slipper du stå med ”ansvaret” själv.
 
  • Gilla
SandraPeter och 8 till
  • Laddar…
R
elpaco elpaco skrev:
Vad är det för fel på er? Killen spränger utan bygglov och öser ner sten för en slänt/stup, och nedanför ligger hela samhällets infartsväg? En förbipasserande kan ju lätt bli mos med lite otur.

Dessutom - man ser väl på bilden tre stora bumlingar precis i diket??

Åk och prata med grannen och framför att detta är oacceptabelt säkerhetsmässigt. Lyssnar han inte gör ni precis så många anmälningar som behövs. Ta med några av dina grannar så slipper du stå med ”ansvaret” själv.
Du kan mycket väl spränga utan bygglov.

"Behöver jag marklov för att spränga?
Du behöver marklov för att spränga om det sker inom planlagt område och markens höjdläge ändras med mer än 0,5 meter. Det krävs även tillstånd från polisen."

Så om du sränger 5 meter ner och återfyller till samma nivå +/- 0,5 m så är det ok.

Spränger du för tillbyggnad eller nytt hus så behövs bygglov.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.