Är det alltid bättre att välja en ytpapp som klarar 3 graders lutning fast taket har > 3 graders lutning?

Vad jag har förstått så har 3 graders ytpappen bredare skarv så den blir mer säker/tät.
 
Någon som vet?
 
Jag skulle föredra EPDM (gummiduk) istället. Då spelar taklutningen knappast någon roll. Håller också mycket längre, egentligen finns det bara fördelar!
 
Robert Kooijman skrev:
Jag skulle föredra EPDM (gummiduk) istället. Då spelar taklutningen knappast någon roll. Håller också mycket längre, egentligen finns det bara fördelar!
Hur är diffusionsöppenheten på EPDM-duk?
 
Nej, jag vill påstå att det är slöseri. Lägg i stället pengarna på belagda pannor eller bättre plåt eller ytpapp beroende på vilket yttermaterial du kör med. Kom ihåg att det är ytskiktets kvalitet som skall avleda så gott som allt vatten. Pappen tar bara det sista. Jag körde med Jönåker Protector 2.0 vilket kostade kanske 10 kr per kvm extra och taket skiner glansigt för allting faller av den glansiga ytan och spolas bort vid varje regnskur. Vill du satsa pengar på takpappen (om det är papptak) så välj ett fabrikat med gott rykte och som lagt några kronor på långtidshållbarheten.

Är du misstänksam på kan du ju alltid lägga bredare skarv själv och asfaltklistra för hand med pensel så blir det tätt.
 
Helioz skrev:
Hur är diffusionsöppenheten på EPDM-duk?
Nära 0. Om man ha en någon slags luftspalt, eller ett s.k. (platt) "varmt tak" (utan luftspalt men med isolering ovanpå) brukar det inte vara någon problem, snarare en tillgång :)
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Men om man har EPDM duk på låglutande tak, vad ska man ha som ytskikt? Det är en friggebod det handlar om. Eller har man ytskiktspapp på duken. Funkar det?
 
Klicka skrev:
Men om man har EPDM duk på låglutande tak, vad ska man ha som ytskikt? Det är en friggebod det handlar om. Eller har man ytskiktspapp på duken. Funkar det?
För en liten friggebod med ett synligt, låglutande tak är EPDM kanske lite overkill och inte särskilt snygg utan någon form av ballast (t.ex. singel, plattor, sedum). Ytskiktspapp på duken är inte att rekommendera. Har du funderat på ett grönt tak? Annars är Anders' råd tidigare i tråden rätt så lämpligt.
 
Redigerat:
Bumpar denna tråd igen:

Vem säljer EPDM taktuk + tillhörande lim?

Hittar flera som säljer EPDM dammduk i Sverige. Kan man använda den för tak?

Annars får man beställa från england kanske :-/
 
EPDM dammduk fungerar utmärkt för (platta) tak och är underhållsfri.

Räknar med ca. 80-90 kronor per m2.
Har själv Firestone 1 mm EPDM dammduk på vårt orangeri nu flera år utan problem. Inte limmat: istället markduk + betongplattor, jord och växter ovanpå.

Om man inte använder lim är någon form av ballast som t.ex. betongplattor eller kullersten / grus / makadam viktig för att förhindra att vinden liftar upp taket, och underlättar dränage,
 
Tänkte inte ha något på takduken.

Har tittat på Youtube där de rollar ut något lim först och sen lägger på duken innan limmet torkar. Och närmast ytterkanterna så hade dom ett annat lim (kanske heter det kontaktlim) som applicerades både på tak och duk och fick sedan torka så det var klibbfritt innan duken trycktes fast mot taket.

Såg på en annan video när de byggde friggebod. Då lade de duken på taket så fort som möjligt för att skydda för regn (nedtyngd så den inte blåser bort). Sedan limmade de duken några dagar senare. Smidigt.
 
Grejen är bara att lim som håller riktigt bra på EPDM är dyrt. Kanske därför man använder den mest närmast ytterkanterna.

Firestones egen s.k. bonding adhesive kostar ca 500,- / liter. Den är bra, har använd den för dammen. Lukten och konsistens är som vanligt kontaktlim, Men för större ytor som på taket är det knappast kostnadseffektiv.

Vanligt kontaktlim fungerar, men håller inte så bra. Har också prövat våtrum membran (tätskikt av någon slags flytande gummi), PL400, Tec7 och Biltemas BT Multibond med EPDM. Blev faktiskt lite besviken på PL400, och enligt min (begränsad) erfarenhet klarade våtrum membran och Biltemas lim sig bäst (minst dålig). Använder aceton för att rena EPDM innan det limmas.

Jag vet inte vad dom roller ut i videon. Om man inte har obegränsad med pengar gäller det att kolla och jämföra :)
 
Mikael_L
Men få se nu.
Du har en friggebod, och mer än 3° taklutning?
Och du vill ha ytpapp eller liknande som färdig yta?

Varför alls "krångla", varför inte bara köra med bra ytpapp direkt, som du var inne på i början?
Och papp avsedd för ner till 3° måste ju rimligtvis ha lite tätare skarvar, annars borde det ju inte finnas att välja mellan olika?
 
Jag halkade in på EPDM-tak nu för då blir det inga skarvar. Och så funkar den ända ner till 0 graders lutning om man vill. Och EPDM håller längre än papptak.

Verkar inte bli så dyrt med lim om man kollar på engelska priser (kanske bara i sverige det är dyrt). Duken kanske man kan köpa i sverige (en dammduk), men den väger kanske inte så mycket så frakten kanske inte blir så dyr. Har inte kollat än vad frakten till sverige skulle kosta med allt.

Är fortfarande i klurandestadiet :D
epdm-tak.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Robert Kooijman skrev:
Jag skulle föredra EPDM (gummiduk) istället. Då spelar taklutningen knappast någon roll. Håller också mycket längre, egentligen finns det bara fördelar!
varenda en som lägger epdm varnar för den, verkar inte hålla i skarvar elller genomförningar. hellre då "tjärpapp".
håller inte längre efter att du skottat taket en vinter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.