Rörisen var och kopplade in (värme)shunten på kopparslingan i pannan igår, han verkade osäker på inkoppling av shunten så jag vill dubbelkolla med forumet att allt blev rätt. Shunten är en Esbe VRG 133 trevägsshunt, shunten skall regleras med en shuntmotor Danfoss AMB 162.

Kör panna i fristående pannrum med tvårörskulvert till radiatorerna i huset.

Hälsningar
 
  • shunt copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej så kan man inte koppla! Sen ser det lite konstigt ut att anslutningarna sitter på samma höjd.
 
H
Kopplad enligt 4a, rätt kopplad. Filen för stor.
Anv_VRG130_98140269_utgA_LR.pdf , har bättre beskrivning på hur man kopplar in shunten. ök på nätet efter den.
 
Redigerat av moderator:
Var sitter cirkulationspumpen?
Koppling enligt "4a" (fördelning) så borde man sett pumpen på bilden.
 
H
Pumpens placering har inte så stor betydelse, kan sitta högre upp på matningen.
 
FrittDrag_II skrev:
Var sitter cirkulationspumpen?
Koppling enligt "4a" (fördelning) så borde man sett pumpen på bilden.
Pumpen sitter på returen, ca 3 m före shunten
 
Matss skrev:
Nej så kan man inte koppla!
Ok, blir blandningen omöjlig att reglera eller?
 
Så här ser pannan ut för övrigt, panna och acktank i samma enhet.
 
  • panna helbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
om det är returen som är där den är inkopplad på pannan, så är den rätt kopplad..
Det vad nog snarare det som rörmockaren var osäker på eftersom det är ovanligt
att framledning och retur sitter på samma höjd..
 
ichgary skrev:
om det är returen som är där den är inkopplad på pannan, så är den rätt kopplad..
Det vad nog snarare det som rörmockaren var osäker på eftersom det är ovanligt
att framledning och retur sitter på samma höjd..
Ok, jag är betänksam pga att shuntmotorn bara kan vrida 90 grader och då inte kommer att kunna reglera mellan returvatten och pannvatten då det är 180 grader mellan de portarna. Framledningsporten skall ju alltid vara helt öppen.

Jag skulle vilja vrida shunten 90 grader åt vänster, då skulle steglös blandning ske mellan returvatten och pannvatten.

Hoppas jag har tänkt rätt, snart åker jag och köper flussmedel och lod och börjar i rörbranschen.:D
 
Ansgar_II skrev:
Rörisen var och kopplade in (värme)shunten på kopparslingan i pannan igår, han verkade osäker på inkoppling av shunten så jag vill dubbelkolla med forumet att allt blev rätt. Shunten är en Esbe VRG 133 trevägsshunt, shunten skall regleras med en shuntmotor Danfoss AMB 162.

Kör panna i fristående pannrum med tvårörskulvert till radiatorerna i huset.

Hälsningar
Nej, det där är tokigt.
Hetvatten och retur måste sitta bredvid varandra, vrid shunten 90 grader åt vänster och anslut hetvattnet på den port som blir rakt neråt.
 
H
Nä det är helt rätt läs i deras manual så kan ni se att shunten går att sättas i 4 olika läge. Den öppnar då givetvis olika. Finns klart dokumenterat i deras manual! Har presis installerat en lika dan på samma sätt.
 
hokanp skrev:
Nä det är helt rätt läs i deras manual så kan ni se att shunten går att sättas i 4 olika läge. Den öppnar då givetvis olika. Finns klart dokumenterat i deras manual! Har presis installerat en lika dan på samma sätt.
Intressnt! Jag får inte ihop det att kunna blanda varmt-kallt när retur-kallt och hetvatten sitter mittemot varandra!?
 
H
Gå in på Esbe och titta....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.