Hej
Det var dags att byta vattenmätare hos mig. Fick uppmaning att kolla upp avstängningsventilen ifall den var LK580. Jag har tagit ett par bilder och försökte jämföra med bilder som kommunen lagt upp på sin hemsida (den nedersta bilden) men blev inte klockare för det !
Vad tycker experterna ?

Vattenmätarinstallationer och avstängningsventil jämfört med LK580-modell från kommunens hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bild uppifrån

Vy ovanifrån av en vattenledningsinstallation med kopparrör och en vattenkran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som vet ?
 
L Lars48 skrev:
Ingen som vet ?
Finns det någon text på den andra sidan? Det är viktigt att titta noga, för många, inklusive mig själv, har råkat ut för att de gått sönder och då förorsakat en präktig dusch med iskallt vatten och under högt tryck.
Hos mig tog rörmokaren bort ventilkäglorna och pluggade där vredet satt. Satte en ny kulventil på inkommande rör.
Vattenrör med synliga ventildelar och märkningar monterade på en vägg med tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med vitt rör och mässingsventil mot randig vägg, ventilkäglan är borttagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Finns det någon text på den andra sidan? Det är viktigt att titta noga, för många, inklusive mig själv, har råkat ut för att de gått sönder och då förorsakat en präktig dusch med iskallt vatten och under högt tryck.
Hos mig tog rörmokaren bort ventilkäglorna och pluggade där vredet satt. Satte en ny kulventil på inkommande rör.
[bild] [bild]
Det står inget på undersidan heller. Däremot på skruven stå nåt om IMI eller vad det är nu kan det vara !
Den är egentligen bra ventil. Det går att stänga av och öppna och har aldrig krånglat för mig. Jag vill inte byta ut den och sätta dit nån ventil med osäker kvalitet. Om jag ska satsa på kvalitet då måste jag köpa en konsol inklusive ventiler för typ 4 tusen.

Närbild på ventilens undersida med IMI-logotyp och en synlig skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittar en tillverkare som heter IMI HYDRONIC ENGINEERING.Det finns IMI TA Norgren också. Det här fan värre än detektiv arbete :)
 
De som har samma ventil som på bilden kan vara lugn. Den är en svensk tillverkad ventil som utseendet liknar LK580/581 men har inte samma konstruktion. Den har inte samma skruv som går ner inne i vattnet och kan rosta och ställa till som LK580. Den har bra funktion och behöver inte bytas ut. Helt godkänt av försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
TotteNn och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
De som har samma ventil som på bilden kan vara lugn. Den är en svensk tillverkad ventil som utseendet liknar LK580/581 men har inte samma konstruktion. Den har inte samma skruv som går ner inne i vattnet och kan rosta och ställa till som LK580. Den har bra funktion och behöver inte bytas ut. Helt godkänt av försäkringsbolaget.
Skönt att jag hittade denna tråd.
Tror jag har identiska ventiler och allt det likadant ut som på senaste bilderna i min tråd:

https://www.byggahus.se/forum/threads/huvudkran-fastighet-alltid-fullt-oeppen-eller-reglera.399325/

Funkar dom fortfarande utan problem?
 
V Vindens skrev:
Skönt att jag hittade denna tråd.
Tror jag har identiska ventiler och allt det likadant ut som på senaste bilderna i min tråd:

[länk]

Funkar dom fortfarande utan problem?
Om det står IMI då är den inte champagne propp.
Jag har undersökt saken noggrann och kan säga att den har ingen likhet med LK580 ventiler som kan explodera.
Det enda de har gemensam är utseendet.
Konstruktionen är helt olika.
Jag har haft de sen 1989 och de funkar lika bra fortfarande. Inga problem alls.
Har öppnat och stängd de flera gg vid renovering och mätarbyte.
Funkar klockrent.
 
L Lars48 skrev:
Om det står IMI då är den inte champagne propp.
Jag har undersökt saken noggrann och kan säga att den har ingen likhet med LK580 ventiler som kan explodera.
Det enda de har gemensam är utseendet.
Konstruktionen är helt olika.
Jag har haft de sen 1989 och de funkar lika bra fortfarande. Inga problem alls.
Har öppnat och stängd de flera gg vid renovering och mätarbyte.
Funkar klockrent.
L Lars48 skrev:
De som har samma ventil som på bilden kan vara lugn. Den är en svensk tillverkad ventil som utseendet liknar LK580/581 men har inte samma konstruktion. Den har inte samma skruv som går ner inne i vattnet och kan rosta och ställa till som LK580. Den har bra funktion och behöver inte bytas ut. Helt godkänt av försäkringsbolaget.
Har identiska ventiler med dig, märkta med IMI och saknar märkningen med "LK580". Hur konstaterade du att ventilerna inte är av LK580 konstruktion? Jag har haft en diskussion kring mina ventiler med killen som ska byta vattenmätare och han hävdar bestämt att de är av LK580 konstruktion. Det hade varit lite gött med lite hårda fakta att slänga fram till honom.
 
A Axel76 skrev:
Har identiska ventiler med dig, märkta med IMI och saknar märkningen med "LK580". Hur konstaterade du att ventilerna inte är av LK580 konstruktion? Jag har haft en diskussion kring mina ventiler med killen som ska byta vattenmätare och han hävdar bestämt att de är av LK580 konstruktion. Det hade varit lite gött med lite hårda fakta att slänga fram till honom.
Gammal tråd men provar ändå. Jag har också en likadan som en röris artbestämde till en "champagnekork". imi-logga på korken och ingen text i övrigt runt omkring. Någon som har något nytt om fakta som styrker att det inte kan vara en LK580?
 
Niklas_Syl Niklas_Syl skrev:
Gammal tråd men provar ändå. Jag har också en likadan som en röris artbestämde till en "champagnekork". imi-logga på korken och ingen text i övrigt runt omkring. Någon som har något nytt om fakta som styrker att det inte kan vara en LK580?
Jag kanske inte sitter på 100% svar men denna information kan vara delvis vägledande=

"LK 580 tillverkades från början av 1980-talet och drogs in 1985, berättar Fredrik Svensson, affärsutvecklare på LK Systems. "

När monterades ventilerna?
 
V Vindens skrev:
"LK 580 tillverkades från början av 1980-talet och drogs in 1985, berättar Fredrik Svensson, affärsutvecklare på LK Systems. "
Stämmer inte riktigt! Jag flyttade in 1978 i ett nybyggt hus och då fanns dessa vid vattenmätaren. Numera pluggade och ersatt av annat, då jag inte önskade en ny fontän med iskallt vatten :sweat:.
Blå rörledning, svarta rördelar, vit väggströmbrytare, rep lagning, texturerad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Stämmer inte riktigt! Jag flyttade in 1978 i ett nybyggt hus och då fanns dessa vid vattenmätaren. Numera pluggade och ersatt av annat, då jag inte önskade en ny fontän med iskallt vatten :sweat:.
[bild]
Trist att höra, då var min källa inte helt träffsäker alltså. Det jag menade var om huset var lite nyare borde det vara lugnt? Men men det kanske aldrig går att vara det om man råkar ut för en oseriös rörmokare som plockar fram ventiler som slutade säljas för x antal år sedan för att spara in några slantar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.