Men lite lustigt är det väl att ÄVEN om det är anbudsjobb och elfirman skulle kunna välja "apparater" från Biltema och Rusta och få samma betalning som om dom använde "fina märket" så väljer dom att använda dom "dyra" fabrikaten. På ett stort jobb med hundratals lägenheter skulle ju elfirman tjäna myyycket pengar på billiga "apparater". Man kan ju undra om elföretagare är korkade eller varför dom gör som dom gör?
 
elmont skrev:
Men lite lustigt är det väl att ÄVEN om det är anbudsjobb och elfirman skulle kunna välja "apparater" från Biltema och Rusta och få samma betalning som om dom använde "fina märket" så väljer dom att använda dom "dyra" fabrikaten. På ett stort jobb med hundratals lägenheter skulle ju elfirman tjäna myyycket pengar på billiga "apparater". Man kan ju undra om elföretagare är korkade eller varför dom gör som dom gör?
Kan det möjligtvis inte vara så att elinstallatörerna som nu bara har ett fåtal märken är invanda och snabba och montera dessa.
Då tid är pengar så måste nog även snabbheten spela en roll för dom.
Antar att det tar längre tid med en okänd produkt att montera än en som dom känner utan och innan.
Fast detta är vad jag tror då jag själv inte håller på med detta. :)
 
elmont skrev:
Men lite lustigt är det väl att ÄVEN om det är anbudsjobb och elfirman skulle kunna välja "apparater" från Biltema och Rusta och få samma betalning som om dom använde "fina märket" så väljer dom att använda dom "dyra" fabrikaten. På ett stort jobb med hundratals lägenheter skulle ju elfirman tjäna myyycket pengar på billiga "apparater". Man kan ju undra om elföretagare är korkade eller varför dom gör som dom gör?
Tja, fast nu betalar de väl inte de priserna som står i "prislistan", dvs den "dyra" apparaten är inte tillnärmelsevis så dyr som den verkar om man jämför kundpriser. (Jag antar att man inte får någon direkt rabatt på billighetsmärkena, de är redan pressade).

Sedan så kan det ju mycket väl finnas kvalitetsskillnader mellan populationerna, dvs färre av de dyra är måndagsexemplar. Inom konsumentelektroniken/el generellt så har vi ju idag pressat priserna så långt att man inte längre "har råd" att testa produkterna innan leverans, samtidigt som pressen på monterings/byggkostnader har gjort att vi inte har samma kvalitet i produktionsledet. Nu vet jag inte hur det ser ut inom just den här delen av branschen, men det är inte omöjligt att man har samma situation här. Dvs i en batch dyra apparater så är det fler som fungerar som de skall, eftersom man har haft lite striktare kontroll på produktionen och kanske tom sluttestat innan man skeppat den.

Så, för en firma, som skall montera hundratals apparater så kan det mycket väl då löna sig att välja ett "dyrare" fabrikat, om det gör att man slipper backjobb/reklamationer (som ju är ohemult mycket dyrare än "serieproduktionen").

För den enskilde så kvittar det däremot om man köper en "dyr" eller "billig" eftersom det antagligen är barnadödligheten hos produkten som dominerar felsannolikheten. Så för att försäkra sig om att man själv har en bra JFB så hjälper det egentligen inte att köpa på marknadsrykte, man måste testa just den individen istället. (Och också fortsätta testerna).

Och här finns det ju ju stora pengar för en elfirma att spara... Dvs genom att skita i kontrollen före drifttagandet. (;))
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Om man tittar lite djupare på detta med "CE märkning":

En CE märkt produkt som säljs inom EU skall uppfylla de EN-normer som gäller för denna typ av produkt och användningsområde. Det är här det blir komplicerat i vissa fall. Det finns en uppsjö av EN-normer och det är ofta som det blir subjektiva tolkningar. Alla som säljer CE-märkta produkter skall också kunna visa upp dokumentation som visar vilka EN-normer man anser sig uppfylla. För en vanlig konsument blir detta naturligtvis totalt snömos. EN 61008-1, EN 61008-2-1... låter det bekant?

Någon nämnde UL (Underwriters Laboratories), ett testföretag i Nordamerika. Förvirrande nog är de standards/normer som tillämpas där försedda med prefix "UL". UL943 är t ex en standard för "ground fault interrupters" (GFI).

Dock, UL standards är till övervägande del fokuserade på brandrisker, inte risk för elchocker. Det finns väldigt få produkter inom överlast och jordfel som är godkända för både UL och CE. Standarderna är delvis överlappande, delvis i konflikt.

Ur ansvarssynpunkt är det bästa att låta en part (elektriker) sköta leverans av material och installation. Även om man har en "snäll" elektriker som går med på att låta dig köpa in billigt material som han sedan monterar så kan man lugnt räkna med stpr diskussion om något ev går snett i framtiden. Bättre då att lägga ned tid på att hitta en elektriker som man trivs med och som har rimliga priser på "märkesmateriel".
 
MRK skrev:
Dock, UL standards är till övervägande del fokuserade på brandrisker, inte risk för elchocker. Det finns väldigt få produkter inom överlast och jordfel som är godkända för både UL och CE. Standarderna är delvis överlappande, delvis i konflikt.
Ja, fast skall vi vara sådana så är väl de Amerikanska JFB-standarderna bättre, dvs mer strikta än våra? Jag vill minnas att man t ex bryter på överförd energi, mao att man bryter för mycket lägre strömmar under längre tid, än oss, kraven följer en kurva snarare än några få punkter? T ex så kräver man väl brytning redan vid 5mA felström. Men jag har inte detaljstuderat just våra standarder, så jag kan lida av en nidbild av hur de faktiskt ser ut.

Sedan så är ju Amerikanerna inte lika oroade för strömgenomgång historiskt som vi eftersom pga av sin lägre spänning. (Sedelärande filmer som den här oaktat ;) http://www.youtube.com/watch?v=E-iN21u6nG8&list=FLPr0DKnDZveUgr3csL_oQug ) Det är ju inte för inte som de gamla ellabben på Chalmers och annorstädes levererade tvåfas 110V, istf en fas 220V.
 
För att fatta mig kort, det ÄR stor skillnad i pris på typ Biltema, Malmbergs och Hager, ELKO mm. På vissa saker mer än 6 ggr, ÄVEN för större elfirmor
 
elmont skrev:
För att fatta mig kort, det ÄR stor skillnad i pris på typ Biltema, Malmbergs och Hager, ELKO mm. På vissa saker mer än 6 ggr, ÄVEN för större elfirmor
Är det sex gångers skillnad i pris på en JFB, "noname" jmf med Hager? Även för en firma? Jag hittar t ex 259:- för en JFB på Biltema. Då skulle motsvarande Hager kosta 1554:- för en firma? Det får jag inte ihop...

Vad kostar fö en exv. Hager JFB för dig/firman?
 
Om du läser om ser du att jag skrev VISSA saker, för det gäller inte bara JFB utan ALLT som man använder i elinstallationer. Just JFB och BILLIGASTE Hager ca 500:- en Hager E 2193620 betalar jag 10651,88:- för och en E 2163666 kostar mig 1050,99 alla är 4 pol och 25A. Och OM Biltemas på nått sätt motsvarar en från Hager kan jag inte säga då jag inte har en aning om Biltemas JFB. Jag har dock för många år sedan kikat lite på Motron JFB och det ger mig rysningar än i dag.
 
MRK skrev:
Om man tittar lite djupare på detta med "CE märkning":

En CE märkt produkt som säljs inom EU skall uppfylla de EN-normer som gäller för denna typ av produkt och användningsområde. Det är här det blir komplicerat i vissa fall. Det finns en uppsjö av EN-normer och det är ofta som det blir subjektiva tolkningar. Alla som säljer CE-märkta produkter skall också kunna visa upp dokumentation som visar vilka EN-normer man anser sig uppfylla. För en vanlig konsument blir detta naturligtvis totalt snömos. EN 61008-1, EN 61008-2-1... låter det bekant?
.
Men det är ju därför CE märkningen finns. Att som konsument behöva ha koll på alla normer är ju omöjligt, därför måste en produkt uppfylla förutbestämda normer för att kunna CE märkas. Detta måste importör/producent ha koll på.
 
elmont skrev:
Om du läser om ser du att jag skrev VISSA saker, för det gäller inte bara JFB utan ALLT som man använder i elinstallationer. Just JFB och BILLIGASTE Hager ca 500:- en Hager E 2193620 betalar jag 10651,88:- för och en E 2163666 kostar mig 1050,99 alla är 4 pol och 25A. Och OM Biltemas på nått sätt motsvarar en från Hager kan jag inte säga då jag inte har en aning om Biltemas JFB. Jag har dock för många år sedan kikat lite på Motron JFB och det ger mig rysningar än i dag.
Och om vi då bara hade inköpspriserna för Biltema et. al. så skulle vi kunna analysera hur ekonomin verkligen ser ut, alltså hur mycket utrymme det verkligen finns att bygga en "bättre" grej och hur mycket är extra för märket. Pris/prestanda kurvan vore intressant att se.

(Sedan så är ju inte pris/prestanda alena saliggörande; vi har ju även en minimiprestanda vi vill uppnå, men den blir svårare att komma åt utan ett mycket stort statistiskt underlag, eftersom det flesta jfb:er klarar norm oavsett om de är "dyra" eller "billiga". Åldringseffekter kan skilja, men då behöver vi som sagt långsiktig statistik...).
 
elmont skrev:
Om du läser om ser du att jag skrev VISSA saker, för det gäller inte bara JFB utan ALLT som man använder i elinstallationer. Just JFB och BILLIGASTE Hager ca 500:- en Hager E 2193620 betalar jag 10651,88:- för och en E 2163666 kostar mig 1050,99 alla är 4 pol och 25A. Och OM Biltemas på nått sätt motsvarar en från Hager kan jag inte säga då jag inte har en aning om Biltemas JFB. Jag har dock för många år sedan kikat lite på Motron JFB och det ger mig rysningar än i dag.
Nu vet jag inte vad E 2193629 har för egenskaper, men med tanke på priset så förutsätter jag att det är en "något speciell" produkt, med ovanliga egenskaper. Som knappast är jämförbar med något som Biltema säljer, och följaktligen kan man inte jämföra priset.
 
Nimajneb skrev:
Men det är ju därför CE märkningen finns. Att som konsument behöva ha koll på alla normer är ju omöjligt, därför måste en produkt uppfylla förutbestämda normer för att kunna CE märkas. Detta måste importör/producent ha koll på.
Nej. CE-märkningen riktar sig inte till konsument. CE-märkningen riktar sig till myndigheterna.

CE-märket är också ett krav för att få sälja produkten inom EU.

Tänk dig att du är importör som ska sälja jordfelsbrytare. För att få sälja dem måste du CE-märka. Ska du göra allt korrekt så kommer det att ta flera månader och kosta flera hundra tusen att testa dem mot rätt normer. Eller så kan du chansa, smacka dit ett CE-märke och hoppas på det bästa. Du kanske kan lita på den kinesiska tillverkaren som säger att den uppfyller kraven? Den kinesiska tillverkaren kanske t.o.m. tillhandhåller en testrapport (fast den rapporten kanske är gjord på en produkt som skiljer sig från den du köper, utan egen kvalietskontroll hos tillverkaren kan du inte veta om de tar genvägar i produktionen jämfört med testade exemplar).

Som konsument bör man kolla efter ett oberoende certifieringsmärke. S-märket är ett sådant, även VDE, TÜV, SEV och ett gäng andra certifieringsorgan har egna märken. Är produkten certifierad så har certifieringsorgan dels testat den gentemot relevanta standarder (inom EU är det EN-standarder), dessutom utför de regelbundet inspektioner på fabriken och kontrollerar att tillverkaren har en fungerande tillverkningskontroll. Det blir alltså mycket svårare för tillverkaren att smyga in försämringar i produktionen jämfört med de testade exemplaren.

Poängen är att en tredje part, utöver tillverkaren och konsumenten, utför kontroller för att säkerställa att produkten uppfyller relevanta normer.
 
elmont skrev:
Om du läser om ser du att jag skrev VISSA saker, för det gäller inte bara JFB utan ALLT som man använder i elinstallationer. Just JFB och BILLIGASTE Hager ca 500:- en Hager E 2193620 betalar jag 10651,88:- för och en E 2163666 kostar mig 1050,99 alla är 4 pol och 25A. Och OM Biltemas på nått sätt motsvarar en från Hager kan jag inte säga då jag inte har en aning om Biltemas JFB. Jag har dock för många år sedan kikat lite på Motron JFB och det ger mig rysningar än i dag.
Då har du en faktor två mellan de jämförbara brytarna, inget så uppseendeväckande. Varför du drar in udda B-typ och 300mA, båda lågvolym eller extrem lågvolym, förstår jag inte. Det hjälper dig inte i försöken att bortförklara i stort ickeskillnader.

Utveckling och spridning av produktionsteknik för såna här produkter gör att det som för inte så länge sen krävde lite ingenjörskonst numera är vardagsmat globalt. Du får gärna beskriva vad som gav rysningar, tillägget för många år sen gör att det tappar i vikt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Att man som företagare "vägrar" billigt matr. beror i absolut största del på den garanti man måste ge kunden. Gör företagaren 15% i vinst på en "biltema JFB" så blir förtjänsten ca 45:-. Att åka och byta en JFB kostar kanske en tusenlapp ( 1 tim, resa, ny JFB) så för att betala en felande jfb måste man sälja över 20 st för att inte gå back. Då även risken för reklamation är betydligt högre ( och här får ni tro på mitt ord) är det knappast någon med någorlunda sunt företagartänk som är intresserad att syssla med lågprissortimentet.
Ps
Att 300 mA JFB följde med får jag väl sätta på "den mänskliga faktorn" inte ens jag korrekturläser allt som jag skriver.
 
Redigerat:
När Motron var på tapeten "för många år sedan" så var det exakt samma tongångar angående lågprismärken och att dom minsann uppfyllde normen. Jag undrar varför dom fick försäljningförbud ?
Min åsikt är att vissa fabrikat är bra och vissa är sämre och att en del är rent ut sagt dåliga, det gäller all elmatr som finns på marknaden. Min åsikt baserar jag på min egen långa erfarenhet av nästan allt förekommande matr i branschen. Som företagare letar man hela tiden efter det som är optimalt kostnadseffektivt och provar därför olika produkter. En del är bra och vissa ratar man på en gång.
Vad folk vill ha får dom naturligtvis bestämma själva, som jag själv bestämmer om jag vill arbeta med vissa artiklar. Jag vill efter att ha utfört ett jobb kunna se kunden i ögonen och säga att det jag gjort är av bra standard, både arbete och matr. Vill kunden ha det som är billigast får han välja en som gör "billiga" jobb, för det finns även den kategorin och där fyller Biltema mfl. säker en funktion för ofta är det deras enda inköpskanal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.