Claes Sörmland
tveksamt tveksamt skrev:
Kan inte kommunen bli ansvariga i alla fall om det är uppenbart att trädet riskerar att falla/skada och de underlåter att ta ned det nu när de har vetskap om det?
Troligen, i alla fall om det är uppenbart vad det döda trädet kan falla över, t ex grannens byggnader. Men då ska ju grannen eller i praktiken dennes försäkringsbolag känna till den omständigheten gällande trädets status före det föll så att de driver kravet mot kommunen vid skada.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Man i skogen, röd-svart rutig skjorta, keps, orolig, säger: "Björken mår inte bra. Den är jättedöd."
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
tensiden
  • Laddar…
Fairlane
Nu har man sågat ner björken. Det låg några delar kvar efter, cirka 1520 cm i diameter. Jag kollade på den och det var verkligen ruttet. Satte jag en fot på en "stock" och tryckte till så sjönk foten ner flera cm, jag hade troligen kunnat sparka av den helt. Jag orkade inte släpa hem något så uselt som ved.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Björk är ingen träd för framtiden. De åldras inte med värdighet.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Oj, så stora björkar trodde jag inte att existerade.

Edit: Det är större än den björk i Småland som anses vara Sveriges största.

Edit2: Då läste jag ändå fel på enheten. Jag tolkade 1520cm som 1520mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Björk är ingen träd för framtiden.
Jag skulle vilja påstå att björk är ett träd för framtiden, lätt att föryngra, god tillväxt (åtminstånde de 40 första åren), lätt kluven, lätt torkad, efterfrågad av såväl massaindustrin, kraftvärmeverken och kanske en miljon kamineldare som tror att man "måste" elda björkved.
 
Det används även till golv och möbler.
 
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Oj, så stora björkar trodde jag inte att existerade.

Edit: Det är större än den björk i Småland som anses vara Sveriges största.

Edit2: Då läste jag ändå fel på enheten. Jag tolkade 1520cm som 1520mm.
Saknades ett litet bindestreck bara. 😉
15-20 cm så hänger du med också.
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Jag skulle vilja påstå att björk är ett träd för framtiden, lätt att föryngra, god tillväxt (åtminstånde de 40 första åren), lätt kluven, lätt torkad, efterfrågad av såväl massaindustrin, kraftvärmeverken och kanske en miljon kamineldare som tror att man "måste" elda björkved.
Jag menade inte industriellt utan mer för trädgård och park.
 
Den är ett vackert träd som fungerar även där, men i den miljön bör de nog bytas ut relativt ofta.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Den är ett vackert träd som fungerar även där, men i den miljön bör de nog bytas ut relativt ofta.
Precis, inget som åldras med skönhet, vackrast som ungträd eller när den nåt mognad. Men ofta inte vacker när den åldras. Mycket röta och elände.
 
Två bilder på 60 åriga björkar som vi har som utsikt, totalt 1,5-2ha. Även djuren trivs här i kvällssolen, bild tre.
Skönhet finns i betraktarens ögon.😉
Björkar, grönt gräs, fågelholk, insjö i bakgrunden, soligt, naturlig idyll, sommar, lugnt, skogsbryn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skogsbryn med björkar, omkullvälld båt på gräs, stenar, mossklädd sten i förgrunden, sjö i bakgrunden, klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skymning vid sjö med björkar. Ett rådjur nära vatten. Reflektion av solnedgång i vattnet. Fridfull natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
tensiden och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.