En ersättningspump kostar 50000 - 60000 och det bör gå att göra på 2 dagar för en man ( 700kr x 16) 11500 kr
Om ingen vill ge dig en offert på det får du köpa pumpen själv och en rörmockare på timme. Då har du inget modernare system än du har i dag men inte sämre heller
 
Intressant fråga, även om jag inte har så mycket att "ge" i ämnet egentligen..

Men jag undrar/funderar/spånar lite bara..

Varför inte ha kvar allt som det är bara? investera i en ny VP när gamla nu ger upp .. (eller beroende på varför den ger upp, laga den?) och låt borrhål och allt vara som det är.. även om det är underdimensionerat idag så verkar ni ju klara er utmärkt som det är.. (ni har en bra/helt ok årsförbrukning .. och de kalla månaderna är alltid undantag i allafall.. därför elpatronen är där för just extra tillskott i kalla tider.. bor man i söder kan man ju lika gärna aldrig få minusgrader, likväl som man kan få en vargavinter.. men anpassningen i utrustning är ju generell.. för att "släta ut över året".. )

Skulle väl "hålet ge upp" för er helt sen... kan ni ju alltid ta det "den dagen" då.. det är ju inga problem att ta dem separat (byta pannan nu o borra hål om 10 år) och vem vet, ni kanske aldrig ens behöver komplettera borrhålet.. :)

Ha en trevlig dag/kväller
MVH Sandra
 
Så har jag också tänkt, Snigla. Hittils. För att svara på din fundering: "Varför inte ha kvar allt som det är bara?". Två anledningar: driftsäkerheten och sinnesro.

Nuvarande system innebär att jag får torka upp lite här och var samt fylla på lite i brinen var och varannan månad.

Rörmockare som tittat på det säger att det är svårt att veta vad som är orsaken och hur mycket som egentligen behöver bytas ut (samt vad det kommer att kosta). Dessutom, även om man lagar det så vet man inte när nästa komponent går sönder (pumpen är från 1997 ändå, och kompressorn original). Annars håller jag helt med och har haft inställningen "kör på det så länge det går". Men man vill samtidigt inte stå där i veckor utan värme mitt i vintern (bergvärmen är enda värmekällan i huset).
 
  • Gilla
DejvidK
  • Laddar…
Nej, såklart man vill att det ska funka :)

Men även om man då bara ser till byte av vp i sig (inte en helt ny installation med borrhål osv).. så kan ju det vara fullt tillräckligt?:) Hålet ni har verkar ju fortfarande fungera bra..? (om än lite underdimensionerat då).. en VP är ju mer försvarbart (och praktiskt då) ekonomiskt än en helt ny anläggning..

Kan tala om att det är fruktansvärt irriterande att stå med en ny icke fungerande vp mitt i vintern också .. för även om man har garanti på servicen.. kyler ett hus ut ganska fort när hela systemet stannar av och väntar på servicenisse.. *been there, done that*
 
Förr oss var det en glasklar investering, då vi hade just den här gamla olje/elpannan sen 70-talet.. läckte som ett såll och gick enbart på en sönderrostad patron.. investeringen återbetalade sig snabbt..

Årsförbrukningen innan (vi höll på att dö när vi fick första vinterräkningarna - då vi flyttade in): ca 42-43000 kwh
Efter installation av bergvärme: 16-17000 kwh (och det kändes mycket bättre!)

(y)

Av bekvämlighet, skulle jag inte valt nått annat om jag fick chansen heller.. (kändes som det smidigaste alternativet.. ett borrhål är mindre jobbigt i trädgården om man säger som så.. än tex jordvärme.. ). Har jordvärme idag, som inte vi installerat - men vi har tur.. slangarna ligger på grannen åker.. runt gården ist för på tomten :)
 
Vad har du för ventilationssystem?
 
Jag tror du räknar fel på alternativkostnaden för direktel. Du kommer att ha avsevärt mer än den dubbla elförbrukningen med direktel, jämfört med en ny korrekt dimensionerad bergvärme.

Vi hade en total elförbrukning på 48 000 kwh per år med direktel. Hus från 30 talet, ca 220 kvm boyta + 97 kvm delvis uppvörmd källare.

Efter byte till bergvärme sjönk förbrukningen till ca 18 000kwh. Vi har dessutom högre temp i huset idag.
 
Snigla skrev:
Nej, såklart man vill att det ska funka :)

Men även om man då bara ser till byte av vp i sig (inte en helt ny installation med borrhål osv).. så kan ju det vara fullt tillräckligt?:) Hålet ni har verkar ju fortfarande fungera bra..? (om än lite underdimensionerat då)..
Vad jag förstod av TS så fryser hålet ibland och det är ju ett orosmoment, så har full förståelse för att ni vill få till ett tillförlitligt alternativ. Min personliga åsikt är att det finns inget som slår bergvärme! Ekonomiskt och bekvämt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
En annan variant är att köra på det ni har tills det havererar, men installera en sekundär värmekälla, t.ex. en vedkamin, för sinnesron. Även nya värmepumpar kan gå sönder.
 
Installera en ny bergvärmepunp förslagsvis en inverter 13 kW
Nibe 1255 och Daikin kostar runt 60000. Koppla in för 10000:- max, arbete plus material.
Se hur det fungerar, räkna med en del eltillskott när det blir kallt. Sen när du sett hur det fungerar kan du kalkylera om och hur mycket du behöver tillläggsborra.

Jag behövde ett hål till då det blev -2/-5 fram på vårvintern (brine in/ut).
160 meter borrning 32000. Kompletterade det befintliga hålet på 160 meter. Inkoppling kostade runt 3000.
ROTbidrag kan bli aktuellt.
 
RoBo skrev:
Vad jag förstod av TS så fryser hålet ibland och det är ju ett orosmoment, så har full förståelse för att ni vill få till ett tillförlitligt alternativ. Min personliga åsikt är att det finns inget som slår bergvärme! Ekonomiskt och bekvämt.
Missade frysdelen! Såg bara "underdimentioneringen"..
A och O är ju att det funkar som det ska!
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Om man skulle välja en mindre värmepump till befintligt hål skulle väl problemen med frysning minska? Du får sämre effekttäckning och därmed mer elpatron, men det kanske är värt att undersöka i alla fall. Givetvis är det en tekniskt bättre lösning med ett till hål, men det kanske är bra nog och kanske rent av mer ekonomiskt att slippa borra igen. Jag vet inte vad ett borrhål kostar.
 
Daikins pump sänker väl effekten om hålet håller på att frysa så det är knappast någon bra lösning om hålet är för kort, däremot kan en markslinga, som är relativt billigt, lösa problemet med kall brine.
 
Jehu skrev:
En inverter sägs ge mindre frysrisk (kräver mindre borrdjup), då den belastar hålet jämnare.
Så börja med det, och se hur du klarar dig utan mera borra.
[länk]
Det där är ett reklamblad. Nu har jag visserligen tittat snabbt, men jag kan inte se att det står i det att man klarar sig med ett mindre borrhål. Det som de skriver om är fördelarna med att köra kompressorn på lägre varvtal i stället för att köra den i intervaller på fullvarv. Det ger en jämn temperatur på brinen vilket höjer pumpens COP, men medeltemperaturen över on off-pumpens driftcykel är densamma.

Om det är problem med att det fryser i hålet idag och värmepumpen dessutom kör en del elpatron så räcker inte hålet till husets värmebehov. Det kan man inte trolla bort med en inverter. Man kan ta mindre värme ur hålet (=mindre värmepump och mer elpatron). Eller så kan man borra ett till hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.