T tompaah7503 skrev:
Vi har ett BYD HVM 16.6 kWh-batteri på ingång och har räknat på saken.

Då jag inte har batteriets pris specifikt i min offert utgår jag från priset på Europe-Solarstore som är ca 132.000 kr, tillkommer merkostnaden av en Fronius Gen24 10 kW istället för en vanlig Fronius 10 kW, cirka 10.000 kr. Alltså är kostnaden för växelriktare och batteri 142.000 kr i uträkningen.

Av detta får man 50 % i grönt teknik-avdrag så det blir 71.000 kr som batteriet måste "tjäna in" för att bli lönsamt. Jag vet att det finns lite andra kostnader här men vi säger så i stora drag.

BYDs egen batterigaranti ger 10 år eller 51 230 kWh, vilket som nu inträffar först. Man garanterar då 60 % av ursprunglig kapacitet. Dock nämns inget om strömstyrkor eller fyllnadsnivåer vilket helt bombsäkert påverkar livslängden. Så deras garanti är i absolut worst case scenario, där folk misshandlar batterier så mycket det går.

Om man, likt alla litiumbaserade batterier, vill skona batteriet så kör man inte full laddning/urladdning på dem. Så jag har räknat att jag nyttjar bara 70 % av kapaciteten eller 12 kWh maximalt varje dygn. Räknar man på en livslängd på 10 år så ger det 43 800 kWh eller på 15 år 65 700 kWh. BYD-garantins 51 230 kWh inträffar ungefär efter 12 år.

Så, vi räknar på att batteriet måste tjäna in 71.000 kr på 12 år eller 51 230 kWh.
Eftersom batteriet kan användas till att kapa topplaster kan vi gå ned från en säkringsstorlek på 20 A till 16 A, detta sparar vi 2123 kr/år med våra nuvarande nätpriser, vilket på 12 år ger 25 500 kr. Återstår då 45 500 kr som batterilösningen måste spara oss.

45 500 kr utspridda på 51 230 kWh blir 89 öre / kWh.
Avgår förluster i konverteringen, tester visar på 95 % verkningsgrad i processen från input->lagring->output hos Fronius och BYD. Då ligger vi på 94 öre / kWh för break-even.

Den stora frågan, som vi nu alltså slagit vad om, är ifall elpriserna i snitt kommer ha en 94 öres skillnad mellan natt och dag under de närmaste 12 åren. Eftersom ekonomin i denna lösning finns i att fylla batteriet när elen är billig (oftast nätter) och sälja/ersätta köpt el när elen är dyr (oftast dagar).

Jag tror ju det. Det är därför jag satsat på denna lösning. Kan redan se att folk som kör timdebitering och batterilösning lyckades under augusti 2022 i SE3 nå hiskeliga skillnader som 88 öre / kWh / inköpt och 383 öre / kWh / såld el. Alltså nära 3 gånger den skillnad som krävs för att batterikalkylen ska nå break-even. Även om inte alla månader är så, krävs det flera månader med lägre skillnader för att de här bra månaderna ska vägas upp. Även om priserna skulle stabilisera sig på månadsmedel 500 öre, krävs det alltså fortfarande bara 94 öres skillnad mellan olika tider på dygnet för att nå break-even.

Med andra ord en vinstmaskin.

Om en batterilösning blir lönsam för dig eller inte avgörs av:
  • Vilket elområde du bor i
  • Om elområdena meckas om radikalt (troligen på gång)
  • Om du kan använda den till peak shaving
  • Hur elprisets utveckling, framför allt skillnaden låg/högtaxa blir i framtiden
  • Om politikerna börjar manipulera priset artificiellt för köpa väljare
En bubblare är om man kan bistå Svenska Kraftnät med stabiliseringstjänster, något som kan ge stora inkomster, men det lär sätta begränsningar i användningen istället.
Tack för ett mycket bra och sakligt inlägg i tråden! Visar ganska tydligt att bara ha batteriet som lagring av solel för senare förbrukning är Ebberöds bank. Bättre att sälja solelen på dagen och som du planerar ladda batteriet på nätterna och ladda ur när det är dyrt. Då blir det en vinstmaskin. Det gäller bara att bestämma sig för om man vill vara aktiv (som du i det här fallet) eller passiv; själv har jag inte bestämt mig :).
Hur som helst, en ren solcellsanläggning (utan batteri) kommer också gynnas av höga dagspriser och låga nattpriser. Å andra sidan, om de blir mindre skillnader mellan dag och natt kommer batterilösningen sannolikt missgynnas mer än solcellerna.
Edit: Om man funderar på 10 kWh-batteri och vi är överrens om att det är mer fördelaktigt att sälja all el under sommarhalvåret än att lagra, så blir det kanske 6 månader då vi kan ladda billigt på natten och ladda ur på dagen. Säg att medelskillnaden uppgår 1 kr/kWh och vi har en verkningsgrad på tur-retur på batteriet på 90%. Vi kommer ju då (löst räknat) att kunna ladda/ladda ur maximalt 9 kWh per dygn (kanske inte att rekommendera eftersom vi då maxar batteriet). Det innebär 9 kr i besparing per dygn, 270 kr/månad. Eftersom det är under 6 månader så blir årsbesparingen 270*6=1620 eller 16200 på 10 år. 32400 om skillnaden är 2 kr (och vi fortfarande maxar vårt stackars 10 kWh). Hoppas jag räknat fel någonstans men jag ser inte vinsten just nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
lobbin och 2 till
  • Laddar…
T Tonka skrev:
Tack för ett mycket bra och sakligt inlägg i tråden! Visar ganska tydligt att bara ha batteriet som lagring av solel för senare förbrukning är Ebberöds bank. Bättre att sälja solelen på dagen och som du planerar ladda batteriet på nätterna och ladda ur när det är dyrt. Då blir det en vinstmaskin. Det gäller bara att bestämma sig för om man vill vara aktiv (som du i det här fallet) eller passiv; själv har jag inte bestämt mig :).
Hur som helst, en ren solcellsanläggning (utan batteri) kommer också gynnas av höga dagspriser och låga nattpriser. Å andra sidan, om de blir mindre skillnader mellan dag och natt kommer batterilösningen sannolikt missgynnas mer än solcellerna.
Edit: Om man funderar på 10 kWh-batteri och vi är överrens om att det är mer fördelaktigt att sälja all el under sommarhalvåret än att lagra, så blir det kanske 6 månader då vi kan ladda billigt på natten och ladda ur på dagen. Säg att medelskillnaden uppgår 1 kr/kWh och vi har en verkningsgrad på tur-retur på batteriet på 90%. Vi kommer ju då (löst räknat) att kunna ladda/ladda ur maximalt 9 kWh per dygn (kanske inte att rekommendera eftersom vi då maxar batteriet). Det innebär 9 kr i besparing per dygn, 270 kr/månad. Eftersom det är under 6 månader så blir årsbesparingen 270*6=1620 eller 16200 på 10 år. 32400 om skillnaden är 2 kr (och vi fortfarande maxar vårt stackars 10 kWh). Hoppas jag räknat fel någonstans men jag ser inte vinsten just nu.
Jag har räknat ungefär så där också. Tittar man bara på det här året så är ju elen rätt dyr på kvällarna på sommaren också och då kan det ju vara bra att ha lite sparat i batteriet.
 
G gnilrub skrev:
Jag har räknat ungefär så där också. Tittar man bara på det här året så är ju elen rätt dyr på kvällarna på sommaren också och då kan det ju vara bra att ha lite sparat i batteriet.
Jo, fast då sparar du ju el som du annars hade sålt. Vinsten blir ju då ungefär:
[(kvällspriset-dagspriset)*verkningsgrad på batteriet]
En liten vinst kan det bli, men återigen kan det bli svårt att räkna hem investeringen.
 
Utöver det som skriv ovan finns det ju andra möjligheter där batteri lönar sig.
1. "gröna " lån energiklass A alt B 0,1% lägre ränta 4 miljoner i lån = 4000kr/år
2. Ersättning från svensk kraftnät stödtjänster 5000kr/år
3. Sänka säkringen alt minska effekttaxa 2000kr/år
4. värdeökning av fastigheten
 
Nissens
G gnilrub skrev:
Man kan ju nyttja det på vintern till att köpa el på natten som man sen använder på dagen.
Med tanke på vad batterierna kostar så är det knappast lönsamt…
 
Nissens Nissens skrev:
Med tanke på vad batterierna kostar så är det knappast lönsamt…
Läste du min uträkning?
Det kan absolut vara lönsamt, om skillnaderna i elpriset håller i sig.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
sunnis
Personligen avvaktar jag med att uppgradera min anläggning mer fler solceller och framtida batterilagring på att det ska släppas produkter som är kompatibla med V2G, så istället för ett 10kWh batteri kan man docka in elbilen på DC sidan. Elbilarna hemma har snart en total kapacitet på ca 180kWh netto, lite skillnad mot 10kWh.
 
Installerade solpaneler samt batteri (10kwh) för snart 6 månader sedan och så här resonerade jag. (bor utomlands så kanske inte allt är 1:1 för Sverige)
- vad man får betalt för att sälja tillbaks el kan ändra sig - vad som gäller idag kanske inte gäller imorgon
- jag är ingen ”offgrind” person, men gillar känslan att vara relativt oberoende av vad som händer /elpriser
- jag vill inte vara den som säger till min familj att enbart använda elslukare dagtid, det är på kvällen vi har tid att ta hand om disk/tvätt
- är än så länge nöjd. Idag på morgonen är första gången (solig sommar…) som batteriet är nere på <10% och det efter tre mörka regndagar
 
sunnis sunnis skrev:
Personligen avvaktar jag med att uppgradera min anläggning mer fler solceller och framtida batterilagring på att det ska släppas produkter som är kompatibla med V2G, så istället för ett 10kWh batteri kan man docka in elbilen på DC sidan. Elbilarna hemma har snart en total kapacitet på ca 180kWh netto, lite skillnad mot 10kWh.
Hur ser du att du kommer nyttja bilarnas batterier i nätanslutet läge?
Frågar av nyfikenhet då de flesta har bilarna hemifrån vid tidpunkten för de höga priserna, så jag ser personligen inte riktigt att efterfrågan på batterilagring i elbilen matchar bilens närvaro i hemmet.
 
sunnis
T tompaah7503 skrev:
Hur ser du att du kommer nyttja bilarnas batterier i nätanslutet läge?
Frågar av nyfikenhet då de flesta har bilarna hemifrån vid tidpunkten för de höga priserna, så jag ser personligen inte riktigt att efterfrågan på batterilagring i elbilen matchar bilens närvaro i hemmet.
När man inte är hemma så har man inte ett skyhögt energibehov. Elpristopparna brukar även vara sen eftermiddag och på morgonen när många kommer hem eller startar dagen.
 
sunnis sunnis skrev:
När man inte är hemma så har man inte ett skyhögt energibehov. Elpristopparna brukar även vara sen eftermiddag och på morgonen när många kommer hem eller startar dagen.
Ekonomin i en ellagringslösning ligger helt i att fylla den när elpriset är lågt och tömma den när elpriset är högt. Jag ser inte riktigt hur detta matchar bilens närvaro hemma, du har inte lust att ge något tänkt dygnsscenario så jag kan förstå det bättre?
 
T tompaah7503 skrev:
Ekonomin i en ellagringslösning ligger helt i att fylla den när elpriset är lågt och tömma den när elpriset är högt. Jag ser inte riktigt hur detta matchar bilens närvaro hemma, du har inte lust att ge något tänkt dygnsscenario så jag kan förstå det bättre?
Nu är det inte aktuellt för oss just nu oavsett, men för vår del skulle det matcha ganska fint.
Vi cyklar båda två till jobb/förskola/aktiviteter för det mesta. Bilen står ofta väldigt stilla under veckorna, enstaka resor till affären för veckohandling eller liknande.
Används alltså främst på helger och enstaka kvällar, så att fylla den nattetid och ladda ur rätt stor del av en elbils kapacitet under vardagar skulle fungera utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.